Mini Cooper SE ALL4 Countryman (2021)
Motor: 1,5-liters, 3-cylindrig bensinmotor + elmotor, systemeffekt 220 hk, 385 Nm
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 196 km/h
Elektrisk räckvidd: 50 km
Vikt: 1760 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4299/1559/1822 mm
Pris: 442 900 SEK
(Testbil ca 472 900 SEK)

Mini är som varumärke nära förknippat med körglada vägegenskaper och trendig retrodesign, vilket också bör vara de främsta köpargumenten för att klicka hem en modell från tillverkaren. Countryman är märkets största bil och vänder sig mot de spekulanter som är i behov av en gnutta praktikalitet – den går dessutom att fås som laddhybrid vilket torde glädja alla tjänstebilsförare tillika miljökämpar. Frågan är emellertid om modellen, trots tilltagande yttermått och tyngande battierier, kan leverera körglädje i sann Mini-anda. Vi lägger i Högsta Växeln för att besvara den frågan. 

Nya Countryman SE är utseendemässigt i stort en kopia av föregående års upplaga av modellserien, bortsett från växande exteriörmått längdmässigt och en nydesignad grill. Därtill avslöjar den gröna “S”-märkningen i grillen, liksom den kromade laddporten framtill på vänster sida, att bilen är av det elektrifierade slaget. Modellen är i egenskap av SUV långt ifrån lika charmig som sina mindre syskon. Dess proportioner är bulliga och framlyktorna för tankarna till en groda med oproportionerligt stora ögon, men Minis patenterade designspråk gör sig ändå påmint om vilket uppenbarligen faller en stor skara konsumenter i smaken. 

Invändigt möts vi av konjaksbruna stolar i quiltat läder som ger en känsla av genuin lyx. Faktum är att interiören i sin helhet är av genomgående hög kvalitet med mängder av soft-touch-material och en snygg finish. Infotainment-systemet påminner om BMW:s i-Drive vilket helt klart sägs i positiv anda, men skärmen hade gärna kunna vara större givet att dess storlek inte begränsades av den cirkulära instrumentpanelen. Baksätet är stort för en Mini och bagaget är faktiskt rymligt trots att batteriet äter upp en del av lastutrymmet.

Hur är den då att köra? – troligtvis en hjärtefråga för många Mini-entusiaster. Testbilen levererade respektabla 220 hästar genom dess trecylindriga motor som driver framhjulen och elmotor som kopplas till bakhjulen. Detta innebär att Countryman SE känns relativt pigg, vilket i kombination med ett följsamt chassi och responsiv styrning resulterar i en lekfull körupplevelse, bilens tyngd till trots. Däremot vore det önskvärt med en starkare elmotor – bilen rör sig likt en sengångare på ren eldrift vilket medför att den högljudda, 3-cylindriga motorn allt som oftast måste hjälpa till för att svinga iväg bilen i högre farter. Nåväl, WLTP-räckvidden à 50 km får i varje fall ses som klart godkänd. Värt att poängtera är också att komforten inte är den bästa följt av den sportigt inställda fjädringen, men bilens köpare kanske är villiga att kompromissa på den punkten. 

Mini Countryman SE är sammantaget en körglad SUV med en hel del praktiska egenskaper sett till last- och baksätesutrymme. Lägg därtill ett, enligt många, väldesignat yttre och det blir enkelt att förstå varför man skulle välja en Countryman framför exempelvis en Kia Niro. Verkligheten är emellertid att bilen är väldigt högt prissatt, vilket också får ses som dess akilleshäl. Jag har personligen svårt att förstå varför man skulle punga ut närmare en halv miljon kronor för en Countryman SE, givet att man inte verkligen vill ha just en Mini.

BETYG
Helhetsintryck
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.