Test: BMW i3s Edition Roadstyle
BMW i3s Edition Roadstyle (2020)
Motor: Elmotor, 184 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Vikt: 1365 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4011/1577/1775 mm
Pris: Från 444 500 SEK
(testbil ca 521 000 SEK)
Välkomna till BMW:s i år tioåriga framtidsvision, i3! Eller rättare sagt i3s, den sportiga varianten av denna långkörare, som var bland de första elbilarna från ett konventionellt bilmärke som någon faktiskt köpte. Ett annat exempel på samma sak är Nissan Leaf, vars tioårskalas vi nyligen närvarade på, men som vid det här laget ju är inne på sin andra generation.
Borde man då verkligen skaffa sig en bil (till råga på allt en elbil, den biltyp som troligtvis har utvecklats snabbast under samma tidsperiod) som premiärvisades för ett helt decennium sedan och landade på marknaden för åtta år sedan? Det ska vi ta reda på genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den fullsmetade BMW i3s Edition Roadstyle!
Man brukar säga att ålder bara är en siffra, och i fallet i3 är det ett rimligt påstående. Om man bortser från hur vanliga i3:orna är i trafiken skulle man aldrig kunna gissa hur gammal modellen är. I sitt nytänkande påminner den här bilen starkt om Audi A2, men är på många vis mer A2 än vad A2 någonsin var. BMW:n ser ut som ett rymdskepp och materialvalen får Audin med dess aluminiumkaross att framstå som en bevingad Cadillac från ett drygt halvsekel sedan.
Aluminium används i bottenplattan av BMW i3. Den ganska höga överbyggnaden består av en monocoque i kolfiberförstärkt plast och karosspaneler i injektionsgjuten termoplast. På ren svenska betyder det att karossens ansenliga höjd inte hindrar att bilen har en låg tyngdpunkt. Interiören består till viss del av hampa, vilket sänker både vikten och Greta Thunbergs besvikelse. Det är också en bidragande orsak till att jag länge betraktat i3 som en kastrerad vegansläde.
Konkurrenter
Fiat 500e
Mazda MX-30
Honda E
När jag för första gången satte mig bakom ratten på i3s och rullade iväg var det dock med den märkliga känslan av att ha tagit kommando över en farkost från en främmande civilisation. Efter att ha smält mitt första intryck i några timmar insåg jag vad det var som orsakade denna märkliga känsla. Sittpositionen och interiörens futuristiska utformning är ungefär vad man väntar sig i en fransk minibuss, och materialvalen är som hämtade från ett vardagsrum på planeten Veganus. Körkänslan, däremot, är slående sportbilslik.
Plötsligt trillade poletten ned, och jag fattade varför i3 är så omåttligt populär. Det här är en bil med personlighet, och sett till köregenskaper slår den till och med Honda E på fingrarna – åtminstone med s-epitetet påhängt. Att BMW:n har 30 fler hästkrafter är bara en del av förklaringen. En annan är lägre vikt. BMW:n har 35 procent fler hästkrafter per kilo än Hondan. Dessutom är inte antisladdsystemet kalibrerat för körkortslösa.
Styrningen är tung, vilket beror på att i3 har elektrisk styrservo. En sådan är lättare och konsumerar mindre energi än sin hydrauliska motsvarighet. I sportiga i3s har man också tightat till styrningen, vilket gör att den känns oerhört responsiv. Ihop med de smala däcken (som förvisso är ett par centimeter bredare än på en vanlig i3) ger det upphov till höghastighetsegenskaper som får beskrivas som nervösa. Allt har ett pris.
Vad har i3s som inte i3 har?
– Fler hästkrafter
– Snabbare acceleration
– Högre toppfart
– Bredare däck och spårvidd
– Hårdare fjädring
– Sportigare styrning
– Mer aggressivt utseende
Ett dyrt sådant är det emellertid bara för BMW-förare av det slaget som tolkar hastighetsbegränsningen som en utmaning och tror att en blinkersspak är något som återfinns på tillvalslistan. Den som bara älskar att köra – för att parafrasera en välbekant BMW-slogan – kan till och med uppskatta den förhöjda fartkänslan i i3s. Ska man ligga i 140 blås slukar man ändå inte så många mil i en i3s, främst på grund av räckviddsbrist men också på grund av hårt satt fjädring.
Infotainmentsystemet är BMW:s senaste, det vill säga iDrive 7, och kombineras i vanlig ordning med en del fysiska reglage. Lösningen är alltså densamma som i mer nyutvecklade BMW-modeller, men helheten känns aningen utdaterad. Det är egentligen på den punkten som bilens ålder märks av, men jag skulle säga att det är en larvig detalj att hänga upp sig på om man är på jakt efter en körglad elbil.
I sin helhet är i3 en seger för ingenjörskonsten. Det utvecklingsarbete som ligger till grund för den är uppriktigt sagt fascinerande, och det är i någon mån förvånande att inte fler biltillverkare följt BMW:s exempel. Som min kollega Andreas Bergman påpekade när i3s kom för några år sedan, är det fullt rimligt att man tillämpar ett holistiskt miljötänk om man ändå bygger en bil i klimatets namn. Sedan dess har miljöfrågan knappast blivit mindre aktuell.
För- och nackdelar
+ Imponerande ingenjörskonst
+ Fartglädje under radarn
+ Löjligt rolig att köra– Stötig, till följd av låg vikt och hård fjädring
– Infotainmentsystemet inte toppmodernt
– Nervig i motorvägshastighet
Designen är lite kontroversiell, men det är också det som nästan gör det svårt att tro att den här bilen faktiskt funnits så länge. Den skulle lika gärna kunna lanseras om tre år. Mot bakgrund av hur speciell i3s faktiskt är anser jag helt klart att de spektakulära formerna är berättigade. Är det skäl nog att punga ut omkring en halv miljon före klimatbonus? Nej, men nog kan det vara en idé att överväga privatleasing.
I slutändan blir frågan man måste ställa sig vad man egentligen vill åt i en bil. Söker man efter bekvämlighet, lång räckvidd och ett toppmodernt infotainmentsystem, finns det andra bilar som är bättre. Klarar man sig med kortare räckvidd och vill ha en Thunberg-kompatibel bil som känns oförskämt sportig i förhållande till sin utstrålning, är BMW i3s en fullträff. Den är för bövelen mer körglad än en Honda E!
Betyg
Sammanfattning
BMW i3 är en långkörare av en anledning. Den bygger på ingenjörskonst med betoning på “konst” och är i s-utförande den mest körglada bilen i sin klass. Särskilt långa resor blir det inte, men som eldriven extrabil hotas den bara av Honda E.