Volkswagen T-Roc Cabriolet
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Vikt: 1540 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4378/1522/1811mm
Pris: 339 900 SEK (Testbil ca 478 000 SEK)

Volkswagen har under historiens gång haft ett antal cabriolet-modeller att välja mellan. Den ikoniska modellen Beetle kom för väldigt länge sedan som cabriolet och även i modernare utförande har det funnits taklösa varianter. Under en period fanns även Golf utan tak, och ibland kan man även skymta modellen Eos, som har nedfällbart plåttak, på vägarna. Som vi har skrivit om många gånger tidigare är små SUV:ar lika populära som havremjölk på Södermalm. Därför har Volkswagen nu valt att sätta sufflett på crossovern T-Roc. Jag satte mig bakom ratten, cabbade ner och tog en provtur i nya Volkswagen T-Roc Cabriolet.

En cabriolet avnjuts bäst en soldränkt sommardag när termometern visar en bra bit över 20 grader. Tyvärr prickades provkörningen in på en av april månads, vädermässigt sämsta dagar. Med en temperatur på två plusgrader och snöblandat regn tog jag på mig rejält med kläder, fällde taket och for iväg.

En av de första sakerna jag slogs av när jag fick se bilen var att den enbart har två dörrar. Designen blir naturligtvis mer coupé-aktig men det råder dock ingen tvekan om att det är en T-Roc man beskådar. Med utrustningspaketet R-Line (som bilarna vi körde hade) får den fler svarta, sportiga detaljer och större fälgar. Volkswagen menar att T-Roc Cabriolet ska sticka ut ur mängden och det gör den sannerligen. Det är sällan man skymtar en SUV utan tak på vägarna.

Att välja motor till T-Roc Cabriolet är enkelt, det erbjuds nämligen bara en i Sverige. Kraftkällan är en 1,5-liters bensinmotor som producerar 150 hästkrafter och är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den gör sitt jobb precis som väntat utan att vara särskilt sportig eller seg. När det kommer till köregenskaper märks det snabbt att T-Roc Cabriolet är inställd åt det sportigare hållet. Den kan uppfattas som stötigt över större ojämnheter men den känns samtidigt samlad och enkel att hantera på kurviga landsvägar.

När jag föreställer mig en cabriolet tänker jag på bilar som Mazda MX-5 och BMW Z4. Små, lätta och låga bilar med två sittplatser och briljanta köregenskaper. Halva känslan för mig är att vägarna är snustorra, omgivningen grönskande och körningen involverande. Visst är bilar av denna typ smått värdelösa på vintern eller om man vill åka och handla på IKEA men det spelar ingen roll. Tjusningen är känslan, och inte bara att kunna fälla taket.

T-Roc Cabriolet försöker vara både praktisk och sportig, och det innebär en del kompromisser. Till en början erbjuds den bara med framhjulsdrift och det gynnar varken köregenskaperna eller framkomligheten i terräng. Sedan innebär det faktum att den bara har två dörrar att det är klurigt att ta sig in i baksätet och när man väl satt sig ner är det relativt trångt för knäna. Den är dock fortfarande en SUV och det medför att man sitter högt och det finns möjlighet att montera dragkrok. Vill man ha en praktisk crossover men känner att man bara måste kunna fälla taket en solig sommardag är T-Roc Cabriolet minst sagt ett av väldigt få val.

Volkswagen T-Roc Cabriolet är öppen för beställning och kommer att lanseras i början av sommaren 2020. Vi får hålla tummarna för mycket sol så att suffletten kan hållas nedfälld och vinden fläkta i håret.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.