Volkswagen Golf MK8 provkörd i Portugal

Få bilmodeller har en lika lång och framgångsrik historia bakom sig som Volkswagen Golf. Sedan bilen lanserades år 1974 har miljontals exemplar sålts till kunder världen över och modellen har redan blivit något av en modern klassiker. Kanske var det därför som kändes det lite extra andaktsfullt när vi satte fötterna på portugisisk mark för att provköra den åttonde upplagan av modellen. Golf har länge satt ribban för vad en kompakt halvkombi ska vara, och pressen på den nya generationen är enorm. Är nya Volkswagen Golf MK8 lika bra som sina föregångare, eller är det här bara en bil som lever på gamla meriter? Jag packade väskan och hoppade på ett flyg till Porto för att ta reda på det!

Vad är nytt?
– Helt ny generation av Volkswagen Golf
– Helt ny design på in- och utsidan
– Nya drivlinor
– Stort fokus på teknik och uppkoppling
– Mer utrustning som standard
– Ska kunna konkurrera med modeller i en högre klass

Till en början kan det konstateras att nya Volkswagen Golf MK8 inte är riktigt så ny som Volkswagen får det att låta. Bilen baseras på en reviderad variant av MQB-plattformen, men det handlar snarare om en evolution än en revolution. Detta medför att köregenskaperna är sig lika sedan tidigare. Faktum är att allt känns ruskigt likt. Det handlar fortfarande om en lätthanterlig och bekväm bil som känns mogen och uppfostrad på alla vägtyper. Den som prioriterar en sportig upplevelse göre sig dock icke besvär (åtminstone inte förrän GTI- och R-modellerna anländer).

Drivlinorna som vi fick köra på lanseringen, en 150 hästar stark bensinfyra, känns också igen sedan tidigare men nytt är att man nu kan få den med mildhybridsystem om man väljer automatlådan. Både motorn och de olika växellådorna (vi provkörde både dubbelkopplingslådan och den manuella) upplevs som oförändrade. Det märks att Volkswagen är konservativa – varför ändra något som redan funkar?

Konkurrenter
Škoda Scala
Kia Ceed
Hyundai i30
Honda Civic
Renault Megane
Ford Focus
Med flera.

Interiören har fått sig ett rejält lyft. Det är här som man ser den största skillnaden jämfört med föregångaren. Visst är det snyggt och kvalitativt, men flera fysiska knappar har försvunnit eller stöpts om till touchkänsliga paneler. Detta medför i och för sig en mer högteknologisk känsla, men inte nödvändigtvis bättre funktion. Jag hade gärna sett fysiska knappar eller vred för temperatur och volym. I övrigt är dock praktikaliteten god. Bagageutrymmet är rymligt (men inte klassledande) och baksätet är lagom bekvämt. Det nya infotainmentsystemet med tillhörande digitala förarinstrument imponerar, men det är inte lika bra som Mercedes eller BMW:s alternativ. Digitala förarinstrument är standard på alla modeller men infotainmentsystemet måste uppgraderas om man vill ha det bästa alternativet.

Provkörningen skedde i närheten av Duero-floden, vilken du kan se i bakgrunden.

Priser och modellalternativ (SEK)
1,0 TSI, 110 hk, manuell – 236 900 
1,5 TSI, 150 hk, manuell – 273 900 
2,0 TDI,115 hk, manuell – 274 900 
1,5 eTSI, 150 hk, automat – 299 400
Fler drivlinor kommer senare.

Du kan förvänta dig att läsa en hel del om nya generationens Golf på hemsidan under 2020, då fler modellalternativ lanseras och de första bilarna kommer hem till Sverige. Till dess kan vi konstatera att nya Golf är sig lik sedan tidigare men upplevs som mer högteknologisk. Det handlar snarare om en evolution än en revolution, men de första intrycken är likväl positiva.

Det största orosmolnet jag ser för modellen är priset. Drivlinan som jag hade valt, en 150 hästar stark mildhybrid med bensinfyra och automatlåda, kostar strax under 300 000 kronor i sitt grundutförande – över 40 000 kronor mer än vad närmast motsvarande föregångare kostade vid lanseringen år 2017. För de pengarna får man i och för sig ganska mycket mer utrustning än tidigare (och mildhybridsystemet, föregångaren saknade elektrifiering), så det handlar mer om själva priset som sådant än prisvärdheten. Vill kunderna verkligen ha en så dyr Golf när en Volvo V60 med 190 hästar och automatlåda kostar blott 25 000 kronor mer?

Om du känner dig tvingad att få en av de första svenska bilarna kan du bege dig till närmaste Volkswagen-handlare redan nu på fredag då beställningsböckerna för Volkswagen Golf MK8 öppnas preliminärt.