Test: Mercedes-Benz A 180 d Sedan

Mercedes-Benz A 180 d Sedan
Motor: 1,5-liter, fyra cylindrar, diesel, 116 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda med dubbelkoppling, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,6 sekunder
Toppfart: 206 km/h
Vikt: 1455 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4549/1796/1446 mm
Pris: från 250 900 SEK
(Testbil ca 401 000 SEK)

Lyxigt har länge varit synonymt med stort i motorbranschen, men det innebär inte nödvändigtvis att det inte finns en marknad även för små lyxbilar. Att parkera en fem meter lång lyxkryssare av det fläskigare slaget på en trång bakgata på Östermalm är lika svårt oavsett hur mycket pengar man har i plånboken. Dessutom finns det de som gärna vill köra en ny, lyxig bil men som likväl inte vill lägga mer pengar än absolut nödvändigt på sitt transportmedel. För alla dessa människor finns nu ett nytt, spännande alternativ – möt Mercedes-Benz A 180 d. Det handlar, som namnet antyder, om en helt vanlig Mercedes A-klass, men den praktiska sosse-luckan har bytts ut mot flådig sedan-kaross. Är Mercedes minsta sedan något att ha? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det!

Det första man märker är att bilen både ser och känns betydligt större än vad den faktiskt är. Exteriördesignen döljer bilens verkliga storlek med framgång – det otränade ögat misstar lätt bilen för den större och mer eleganta C-klassen. Väl bakom ratten är det främst väghållningen som får bilen att kännas stor. Sedanen beter sig moget och uppfostrat. Fjädringen är riktigt bekväm och bilen rullar stabilt. Chassit bjuder helt klart in till komfort i större utsträckning än sport, men jag kan tänka mig att detta förhållande kan bli det motsatta med några enkla justeringar.

Mercedes-Benz A 180d har en 116 hästkrafter stark dieselmotor som ger ett högst blandat intryck. Låt oss börja med det bra – bilen känns aldrig långsam. Vem behöver egentligen mer än 116 hästkrafter? Inte jag i alla fall. Kanske har det något med bilens lugna, komfortorienterade vägegenskaper att göra, men jag känner mig aldrig begränsad av motorn. Vad som däremot inte är så bra är ljudet, eller snarare oljudet, som motorn ger ifrån sig. Här är skillnaden mot Mercedes större bilar som störst. Motorn låter, båda högt och mycket. Synd. Dessutom är växellådan ofta otroligt ryckig vid acceleration från stillastående, även om den annars är mycket smidig att jobba med. Den rattmonterade växelspaken borde fler biltillverkare börja med.

Interiören är, helt klart och otvivelaktigt, den absolut bästa i en kompaktbil just nu. Så är det bara. Kvaliteten är briljant, materialen av hög kvalitet och designen urläcker. Allra bäst gör sig insidan när det är mörkt ute, då lister och fläktgaller lyses upp i alla möjliga färger. Vilket konstverk! Interiören avnjuts dock helt klart bäst från framsätet. De som hamnar i baksätet får leva med ganska trånga innermått och en något otrevlig sittvinkel. Huvudutrymme finns det lyckligtvis hyfsat gott om, trots formgivningen.

En annan faktor som gör interiören fruktansvärt trevlig är tekniken. Många tillverkare gör anspråk på att just deras modeller har marknadsledande teknik, men ingen gör det lika bra som Mercedes. Det nya infotainmentsystemet, MBUX, är nämligen fullständigt briljant. Skärmarna, som är interiörens designmässiga mittpunkt, är de bästa i branschen (alla klasser inräknade). Upplösningen är perfekt och uppdateringsfrekvensen hög, vilket gör animeringarna silkeslena.

Innovativa funktioner finns det fullt av. Navigeringen med AR-teknik är det största digitala framsteget i bilbranschen sedan Audi lanserade sin virtual cockpit, röststyrningen är den bästa jag någonsin testat i en bil och integrationsmöjligheterna är oändliga (jag är dock inte helt övertygad av de rattmonterade touchkänsliga knapparna). Lägg här dock märke till att vår testbil var utrustad med båda stora skärmarna. Du måste uppgradera både infotainmentskärmen och förardisplayen för att kunna njuta av interiören till fullo – vilket totalt kostar 26 100 kronor. Ursäkta, va?

Priset är A-klassens största problem. Bilen är på många sätt briljant, det ska man inte glömma, men vår testbil hade en prislapp över 400 000 kronor. Av denna summa utgör drygt 115 000 kronor extrautrustning, och då var bilen långt från fullutrustad. Bland annat saknades det stora ljudsystemet, panoramataket, AMG-paket, elektriska stolar och, ja, mycket mer. Jag har svårt att komma under 350 000 kronor när jag själv utrustar en egen modell på Mercedes hemsida endast med den viktigaste extrautrustningen. Vem köper egentligen en 116 dieselhästar stark kompaktbil ens för de pengarna?

Nya Mercedes-Benz A 180 d Sedan är en fruktansvärt bra och trevlig bil. Vill jag ha den? Ja för tusan! Vill jag betala för den? Helst inte. Det går förvisso att köpa en A 180 d Sedan för runt 250 000 kronor, men det som gör den här bilen så briljant är ju extrautrustningen. Det är i och för sig inte svårt att motivera prislappen – den som gör bra grejer får gärna ta bra betalt för dem. Däremot kan man tänka sig att det blir svårt att motivera ett köp av en så pass liten bil när man kan få en hyfsat välutrustad Volvo V60 för samma pengar. Frågan är dock om det är verkligen storleken som är avgörande för den typen av kund som vänder sig till ett premiummärke som Mercedes. Detta är trots allt den billigaste vägen in i Mercedes premiumvärld, och visst är det en trevlig plats att vara på…

Innan denna text avslutas måste vi tyvärr påpeka några kvalitetsbrister som vi upplevde i testbilen. Det är möjligt att problemen var isolerade till just den bil som vi körde, men det är också möjligt att detta visar på ett bredare problem med A-klassens byggkvalitet. Ni läsare får tolka informationen hur ni vill. Vi har underrättat Mercedes om problemen, men de har inte återkommit med någon information kring bristerna.

1) AC-anläggningen gav ifrån sig ett lågmält men tydligt och irriterande missljud.

2) Ibland luktade det bränd plast från den vänstra sidan av motorutrymmet.

3) Den automatiska växellådan var ibland så ryckig vid start från stillastående att man kunde tro att det var en körskoleelev som körde manuell låda för första gången.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.7

Sammanfattning

Nya Mercedes-Benz A-klass är lika briljant som den är dyr. Frågan är bara vem som kan tänka sig att köpa en 116 dieselhästar stark kompaktbil för över 400 000 kronor?