i30 N Fastback Performance (2019)
Motor:
2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 275 hästkrafter, 353 newtonmeter 
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, 
framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h:
6,1 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1595 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4450/1795/1481 mm
Pris: Från 299 900 SEK
(testbil cirka 339 900 SEK)

År 2017 tog Hyundai bilvärlden med storm i och med lanseringen av koreanernas första riktiga GTI-utmanare; jag talar givetvis om i30 N. Bilen var en dunderhit bland kritiker tillika körglada konsumenter, mycket tack vare dess sportiga egenskaper och prisvärdhet. Till allas förtjusning valde man att utöka N-familjen tidigare i år då i30 N Fastback tog steget in i rampljuset – en designmässigt mer vuxen tolkning av dess namne. Lever den upp till hypen? Vi lägger i Högsta Växeln för att bringa klarhet i frågan.

Som sagt, Fastback-versionen framstår som en klart mer mogen bil med dess elegant sluttande bakruta. Halvkombi-snittet associeras istället lätt med bakochframvända kepsar och häftiga energidrycker. Faktum är att karossdesignen också medför ytterligare praktikalitet sett till lastutrymme.

Just praktikaliteten är emellertid inte det främsta köpargumentet – vi talar trots allt om en prestandabil. Man har exteriört sätt, i min mening, förädlat vad man tidigare påbörjat. Framdelen är förvisso densamma som på i30 N, men bakstycket tar designen till högre höjder, även om den kan framstå som aningen baktung. Coupé-utförandet lever i symbios med bilens strömlinjeformade utformning och aggressiva grill, vilket sammantaget resulterar i en sportig men ändock diskret framtoning.

Ett genomgående tema är röda detaljer i sann racinganda, något som återgår både exteriört och interiört. Stolarna är härligt kupade och pryds av alcantara och läder med röda sömmar och kupén känns genomgående välbyggd sett till materialval, med undantag för somliga plastdetaljer som för tankarna till en leksaksbil – imponerande för en Hyundai i småbilssegmentet. Infotainmentsystemet är dock aningen svårarbetat och ljudsystemet är på sin höjd mediokert. Det är tydligt var man skär ned på kostnader. Något positivt är dock att man i egenskap av förare har en mängd information avseende själva körningen tillgänglig intill hastighetsmätaren.

Sköna stolar översätts emellertid inte per automatik till komfortabel körning. Chassit är lika stötigt som en österländsk tivoli-karusell och fjädringen är allt annat än familjeorienterad. Allra värst är det i sportläget, men det är också då bilens främsta styrkor framträder.

Med 275 hästkrafter och 353 Nm (378 Nm med temporär overboost-funktion) är bilen kompetent nog för att ingjuta adrenalinfylld körning, i synnerhet i kurvigt väglag där den elektroniska diffen jobbar frenetiskt för att överföra kraften i backen. Styrningen är också direkt och känns trygg samtidigt som karossen uppträder stabilt. Ytterligare tendenser till överstyrning vore däremot välkommet. Driftingsugna epa-raggare riskerar således att bli besvikna.

Desto mer uppspelta kommer de emellertid vara av avgasljudet. Utblåsen smattrar som en kulspruta vid gaspådrag vilket är nästintill beroendeframkallande. I en miljöstad som Uppsala riskerar det emellertid att dra till sig aktivismens onda blickar – dags att lägga i eko-läge. Dessvärre är det inte det enda ljudet som läcker in i kabinen. Bilen fylls snabbt av däckbuller i höga farter; det här är ingen behaglig motorvägskryssare.

Körupplevelsen blir minsann inte sämre av att bilen har utrustats med en manuell växellåda, vilken dessutom sköter sitt jobb alldeles utmärkt. Viss kritik kan emellertid riktas mot kopplingen som är aningen kort och hårt fjädrad för en bil som mestadels kommer att användas i vardagskörning. Det kan följaktligen vara svårt att hitta rätt i växlingarna, automatisk varvtalsmatchning till trots, vilket resulterar i stundtals ryckig gång.

Summa summarum, i30 N Fastback är en genomgående rolig bil med köregenskaper som ter sig särskilt väl på slingriga landsvägar. Likt många andra bilar inom dess segment har man emellertid svårt att balansera komfort och sportighet, vilket för många är svårsmält. I synnerhet eftersom den tilltänka målgruppen i de flesta fall troligtvis kommer att använda bilen i vardagligt bruk. Det är trots det svårt att blunda för Hyundais briljans. Priset startar dessutom från 299 900 (exklusive performance-paket), vilket får betraktas som otroligt prisvärt i sammanhanget.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.