Škoda Kamiq provkörd i Alsace
Vad är nytt?
– Helt ny crossover från Škoda
– Byggs på samma plattform som Škoda Scala (MQB A0)
– Modern säkerhet och teknik
– Animerade blinkers fram och bak
– Adaptiv farthållare som standard
Att suvar säljer lika bra som bakfyllepiller dagen efter midsommar visste vi redan, men vad som däremot kan komma som något av en överraskning för gemene man är att efterfrågan fortfarande ökar lavinartat. Med andra ord är det inte för sent för den som inte är med på bollen än, vilket var precis vad Škoda visste när de valde att lansera sin första kompakt-suv så sent som sommaren 2019. Möt Kamiq, en bil som i praktiken är en Škoda Scala på styltor och som utgör det senaste tillskottet i ett hårt konkurssatt segment där det verkligen gäller att prestera för att kamma hem några marknadsandelar. Har Kamiq det som krävs för att gå vinnande ut striden? Jag hoppade på ett flyg ner till Alsace för att ta reda på det!
Design är en otroligt viktig faktor i segmentet, och visst har Škoda gjort ett schysst jobb. Kamiq ser precis ut som hur man föreställer sig att en modern kompakt-suv från Škoda ska göra. Det finns en del roliga detaljer, som flytande blinkers och ett kaxigt bakstycke, men i stort har bilen ett långt mer seriöst uttryck än många av sina konkurrenter. Detsamma gäller interiören, som i princip är kopierad rakt av från Scala. Vad som däremot imponerar är tekniken. Det stora infotainmentsystemet (flera olika finns att välja mellan) med benämningen Amundsen är riktigt snyggt och smidigt, men kunde ha varit aningen mer intuitivt.
Motorer och priser
1,0 TSI 115 hk manuell, från 215 400 kr
1,0 TSI 115 hk automat, från 229 900 kr
1,0 TDI 115 hk automat, från 261 700 kr
1,0 TSI 150 hk – pris kommer senare
TSI G-TEC 90 hk (gas) – pris kommer senare
Den som hamnar i Kamiqs baksäte kommer att trivas lika bra som ett honungsbi i en blomlåda. Innermåtten är väl tilltagna för en bil i denna klass – här visar MQB A0 upp sig från sin bästa sida (en plattform som delas med bland annat Seat Arona och Škoda Scala). Sätena är lagom höga, benutrymmet är stort och inte ens min två meter långa branschkollega slog huvudet i taket. Riktigt imponerande! Bagageutrymmet är också rymligt, även om det finns en hög tröskel som man måste lyfta sin last över. Utöver de stora innerutrymmena kan köpare även glädja såg åt diverse briljanta, praktiska detaljerna som passar bilens filosofi perfekt. Ett paraply kan gömmas undan i dörren, i tanklocket finns en inbyggd isskrapa, i bagageutrymmet hittas en ficklampa och spolarvätskan har en inbyggd tratt. Fenomenalt!
Konkurrenter
Renault Captur
Seat Arona
Citroen C3 Aircross
Fiat 500X
Med flera
Vi provkörde den trepipiga 1,0-litersmotorn med 115 hästkrafter, både med manuell och automatisk växellåda. När man väl kommer upp i varv är motorn precis tillräcklig stark för att inte utgöra ett irritationsmoment, men drivlinan kan knappast beskrivas som raffinerad på de lägre varvtalen. Innan turbon börjar arbeta är maskineriet riktigt segt. Fenomenet kan pareras med hjälp av kopplingspedalen om man har den manuella lådan, men med automatlåda (sju-stegad DSG) blir färden ryckig i låga hastigheter. Dessutom känner man en del vibrationer i ratt och pedaler. Starkare motorer kommer lyckligtvis att vara tillgängliga för den som vill lägga de extra pengarna på en (förhoppningsvis) smidigare drivlina.
Efter några timmars körning är det skönt att kunna stanna till och sträcka lite på benen bland alla vinrankor i Alsace. Bild: Tommy WhalströmPå vägen beter sig Kamiq som majoriteten av sina syskon i MQB-familjen – stabilt, lättmanövrerat och komfortabelt. Fjädringen är lite för stötig och ljudnivån i kabinen kunde gärna ha fått vara något lägre, men i övrigt är detta en väldigt mogen och välutvecklad suv. Någon adrenalinfylld, sportig upplevelse är det dock inte tal om. Den som vill kan köpa ett sportchassi med justerbar fjädring, men i mina ögon är detta onödiga pengar att lägga på en funktion som passar Kamiq lika bra som en kostym passar på en fisk.
Avslutningsvis är Kamiq helt klart en stark utmanare som kommer att locka många intressenter. Škoda förväntar sig sälja cirka 1500 bilar i Sverige under det kommande året, men om priset hade varit lägre hade tjeckerna nog sålt minst dubbelt så många. Priset är nämligen Kamiqs svagaste punkt. Även om man får mycket standardutrustning (bl.a. adaptiv farthållare) och långt högre kvalitetskänsla än vad de flesta konkurrenter kan erbjuda är det svårt att motivera instegspriset på 215 400 kronor när de andra bilarna i klassen är långt billigare. Frågan är hur många spekulanter det finns där ute som är beredda att lägga runt 50 000 kronor mer på en Kamiq än en Renault Captur…