Honda HR-V Sport provkörd i Portugal

Honda har färre bilar i sitt modellutbud än vad Ryanair har bekväma sittplatser. Liksom många andra märken har Honda valt att lägga stort fokus på SUV:ar. Som vi har påpekat fler gånger än vad Sverige har medverkat i Eurovision är SUV-segmentet i Europa hetare än någonsin. CR-V är en av världens mest populära SUV:ar och Honda HR-V är småsyskonet. Nuvarande generationen HR-V kom till Europa 2015 och nu har märket kommit med en sportig uppdatering som ska liva upp vardagstillvaron. Jag tog mig ner till Portugal för att sätta nya Honda HR-V Sport på prov på vägarna runt Lissabon.

Honda menar att sportighet alltid har stått märket nära. Många modeller har varit fokuserade på köregenskaper och den manuella låda som sitter i många av bilarna kan inte beskrivas som annat än fenomenal. Tillägget sport i slutet av HR-Vs modellbeteckning innebär att det sitter en 1,5-liters turbomotor under huven som producerar respektabla 182 hästkrafter. Den kommer som standard matad till en sexväxlad manuell växellåda, med möjligheten att välja en CVT-låda.

Honda HR-V Sport
Motor:1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 182 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring:6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h:7,8 sekunder
Toppfart:215 km/h
Vikt: 1349kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4335/2019/1605mm
Pris:Okänt

Efter en kort introduktion på Lissabons flygplats med information om bilen och dagens aktiviteter var det dags att bege sig till bilarna. I ett av flygplatsens garage stod de fint uppradade på led. En del gråa bilar och några vita, den förstnämnda med manuell växellåda och den sistnämna med CVT-lådan. Så fort jag fick se bilen kom jag ihåg hur annorlunda designen är.

Honda kallar formgivningen för distinkt och det har de sannerligen rätt i. Framifrån ser bilen relativt välproportionerlig och kaxig ut. Det är först när man beskådar bakdelen som man slås av hur katastrofalt udda partiet ser ut. De största förändringarna med sport-varianten är att exteriören pryds av fler svarta detaljer än vad döden själv bär, dubbla utblås bak och stora, svarta fälgar som smälter ihop med den övriga designen lika väl som pannkakor och hallonsylt. Bilen jag körde hade en svart och röd inredning som definitivt gör insidan klart mer behaglig att vila ögonen på.

När jag hade beskådat HR-Vs sportigare detaljer satte jag mig i en av de gråa bilarna och begav mig mot lite slingrigare bergsvägar för att undersöka de sportigare köregenskaper. Det första jag märkte var att motorn låter en del, i positiv bemärkelse. Honda har förstärkt ljudet utan att få det att låta som ett halvdant bilspelsmotorljud. Det är ett genuint bra ljud för att vara en fyrcylindrig 1,5-liters turbomotor. Dock är vägljudet i kupén relativt högt, en lägre ljudnivå skulle utan tvekan höja komforten. Väl upp i bergen på kurvigare vägar fick jag möjligheten att ordentligt testa bilen. De 182 hästkrafterna räcker gott och väl till för att få upp den i fart och det blir bara roligare ju närmare rödmarkeringen man kommer. Trots framhjulsdrift går det att pressa den ordentligt runt snäva kurvor.

Honda har nämligen utvecklat några stötdämpare som ska fungera i sidled för att hålla bilen mer upprätt i kurvorna. Det märks att den fungerar eftersom det lutar relativt lite för att vara en crossover. Även de vanliga stötdämparna är aningen hårdare ställda utan att vara alltför hårda på vanliga vägar. Jag skulle dock inte kalla den mjuk och gungig.

Något som HR-V briljerar med är innerutrymmena som är fantastiskt bra för storleken. Baksätet skulle kunna få plats med en mindre giraff med tanke på det väl tilltagna ben- och huvudutrymmet. Nya Honda HR-V Sport är perfekt för den som vill ha en familjefraktare men ändå behålla en sportig framtoning. Den är rymlig och praktisk och går samtidigt att ha roligt med om man vill. HR-V Sport kommer att ta sig till Sverige under våren men några priser är ännu inte fastställda.