ÅHVB finalist #3: BMW M5

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL OMRÖSTNINGEN
Det gångna året har vi kört allt från McLaren 570 GT i Alperna till Land Rover Discovery i Sydafrika och Toyota Aygo i Stockholm. Men det finns en bil som har varit så enastående att vi kommit på ursäkter till att köra den hela fyra gånger, två gånger i USA och två gånger i Sverige. En bil som är lika kapabel som tiokamparen Kevin Mayer. Det är givetvis nya BMW M5 jag syftar på.

BMW 5-serien vann förra årets upplaga av Årets Högsta Växeln-bil, mycket tack vare dess mångsidighet. Vi testade allt från 520d Efficient Dynamics till M550i. Tyvärr dröjde det dröjde tills 2018 innan vi fick sätta tänderna i nya BMW M5, pricken över i:t när det kommer till utbudet av 5-serie. Den lyckas med att paketera prestanda och praktikalitet på ett mästerligt vis, precis som Andreas skrev i sin recension: ”den gör i princip allt, och den gör det oerhört väl.”

Den är lika rolig att köra rally med som den är att använda som ett vapen att ta sig an vardagen. Möjligheten att välja mellan bak- och fyrhjulsdrift är en enastående lösning på första klassens i-landsproblem. Trots fyrhjulsdriften känns den som en äkta M-bil, något vi fick erfara på Gotland. Jämte sina konkurrenter från Audi och Mercedes-AMG må den framstå som sober men det är lite som att klandra en matteprofessor att han är för insnöad på matte. BMW M5 känns oerhört seriös, men faktum kvarstår att den kan släppa loss och knyta en slips runt huvudet på firmafesten.

Jämte Linus folkkära nominering av Volvo V60 och Joels beaktande av den explosionsartade SUV-marknaden må BMW M5 framstå som ett fantasilöst val. Vi är dock inne på den sjätte generationen av en anledning – det är ett recept som lyckas leverera gång på gång. Den visar verkligen att M:et de facto står för motorsport och i vissa fall även magi om man ska tro upplevelsen bakom ratten.

Jag anser att BMW M5 erbjuder det bästa av båda världar. Den kan sopa banan med det mesta på autobahn och runt Ringen men samtidigt köra gammelmormor till ålderdomshemmet precis lika civiliserat som en BMW 520d. Att den dessutom är lika attraktiv som Brad Pitt är knappast ett minus. BMW M5 erbjuder sannerligen allt och lite till och därför anser jag att den ska vara Årets Högsta Växeln-bil 2018.