BMW M550i xDrive 
Motor: 4,4-liter, V8, bensin, 462 hästkrafter, 760 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,0 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 1885 kg
Mått (längd/höjd/bredd):4936/ 1466 /1868 mm
Pris: 768 000 SEK (Testbil ca 1 100 700 SEK)

Den som förnekar nya BMW 5-seriens briljans bör kölhalas. Bilen presterar utomordentligt väl inom i princip alla kategorier. Hittills har den allra häftigaste motorn som erbjudits varit en sexcylindrig historia med en snudd över 320 hästkrafter. Tills nu. När M550i lanserades kunde stoltsera med att vara den snabbaste 5-serien som någonsin har rullat ur BMW:s fabrik. Ja, snabbare än gamla M5. Jag har redan testat den i Alperna och nu är det dags för den att bevisa sig på hemmaplan. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och ta reda på om M550i är världens bästa 5-serie.

Det som är mest relevant med M550i är naturligtvis motorn. 4,4 liter, 462 hästkrafter, och åtta cylindrar. Dessutom har den dubbla VANOS som jag antar är, öh, dubbelt så bra. I en era av mikroskopiska eco-motorer placerar sig den enorma motorn som en svärm malaria-myggor i Greenpeace-nissarnas ansikten. BMW, jag ber er, sluta aldrig att tillverka stora motorer. De gör livet tio gånger härligare.

Mullret under huven är minst sagt subtilt och föraren blir därför inte överdrivet påmind om att där sitter en massiv motor. I sportläget låter den uppenbarligen mer, men något riktigt vilddjursvrål är det aldrig tal om. Istället motsvarar ljudet bilens acceleration som också är tämligen odramatisk.

M550i är, precis som M140i, ett litet utlopp för M-teknikerna utan tillåtelsen att gå hela vägen. Den är därför någon typ av mellanting av en vanlig BMW och en fullblodig M-bil. Det är just därför den har en mer försiktig framtoning än vad prestandasiffrorna kan antyda.

När M-tomtarna kryddade bilen valde de att tack och lov inte offra särskilt mycket komfort. M550i är något hårdare än en 540i, vilket märks särskilt tydligt på de svenska vägar som är lika välhållna som ett afrikanskt inrikes-flygplan. Med det sagt bör det också betonas att den inte på något sätt är varken hård eller obekväm.

Fördelen med den lite styvare fjädringen är väghållningen. M550i är tämligen imponerande på slingriga bergsvägar och känns inte alls så stor och tung som den faktiskt är. Däremot bör det poängteras att vi inte talar om något som ens kommer i närheten av att kunna kallas en sportbil. Föraren av M550i är helt enkelt för bortkopplad från omgivningen, trots att modellbeteckningen innehåller ett ”M”.

Interiören i M550i skiljer sig inte över huvud taget från en vanlig 5-serie. Detta är givetvis en bra sak eftersom den är en av de bästa i klassen. BMW väljer att gå en relativt enkel och nedtonad väg när det kommer till filosofin som genomsyrar insidan. Istället läggs fokus på användarvänlighet och en fantastisk kvalitetskänsla.

Vid det här laget bör ni ha insett att M550i är en fenomenal bil. Kanske tänker ni också att den därför kostar oändligt mycket också. Ett totalt maxutrustat exemplar går loss på strax över en miljon riksdaler. Ja, det är en hiskelig massa pengar, men man får också en hisklig massa bil för dem. I mina ögon är erbjuder faktiskt M550i, givet att man kan lägga sådana summor på en bil, mycket valuta för pengarna. Dessutom är den exceptionellt bränslesnål. 0,8 liter per mil på motorväg. Det, du!

En fundering som uppstod på redaktionen var huruvida M550i skulle vara ännu mer fenomenal om den bara såldes som en 550i. 5-serien är trots allt en stor och bekväm långfärdsvagn. Varför inte bara välja att satsa på de egenskaperna helhjärtat? Visst, den må ha varit världens snabbaste 5-serie, men snart kan du köpa en M5 istället. Detta är varför 0-100 på fyra sekunder inte är världens viktigaste egenskap. Den som verkligen vill ha den snabbaste 5-serien kan lika gärna slå till på M5:an. M550i är ett bra köp, en 550i hade varit ett ännu bättre.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
10
Körglädje
9
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
9
Relativ prestanda
10
Personlighet
6
Motorljud
9
Komfort
10
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.