KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL OMRÖSTNINGEN

Precis som förra året är jag först ut med min nominering, och precis som förra året hoppas jag att min finalist tar hem förstapriset nu igen. Nya Volvo V60 är helt enkelt så bra att den förtjänar medaljen. Varför? Jo, det ska jag förklara för er nu.

För det första är min finalist inte bara den billigaste bilen i årets upplaga av ÅHVB, utan även den billigaste nya Volvon på SPA-plattformen. Detta är den första riktigt folkligt prissatta Volvon på flera år, och jag kommer att äta upp mitt tangentbord om modellen inte fortsätter sälja som öl på Oktoberfest. Alla som med avund sneglat på grannens XC90, V90 eller XC60 kommer nu själva att kunna köpa sig en modern Volvo med alla de nya egenskaperna.

För det andra är nya Volvo V60 inte bara den bästa bilen i årets upplaga av ÅHVB, utan även den bästa bilen i Volvos produktutbud. Med en lastkapacitet i dignitet med större V90, köregenskaper som tilltalar alla som inte bara måste köpa en bakhjulsdriven BMW, teknik i klass med det absolut bästa vi har idag och säkerhet som bara Volvo kan göra finns ingen annan slutsats än att V60 helt enkelt är bäst.

Förhållandet mellan pris och kvalitet ska inte underskattas. Du kan hylla valfri Ferrari eller Rolls-Royce hur mycket du vill, men i slutändan är det ingen överraskning att dessa modeller lämnar ett avtryck. Att en Volvo kan vara så bra i ett segment med så hög konkurrens imponerar långt mer.

Nya Volvo V60 är därmed inte bara den bästa Volvon du kan köpa just nu, den innebär även ett paradigmskifte för hela Sveriges bilkultur. Utfasningen av V70 från gemene mans garageuppfart kommer att gå fort, vilket i sin tur ger andrahandsmarknaden ett överflöd av barnvänliga, säkra och robusta familjebilar för den som inte har råd med en sprillans ny Volvo. Bara en Volvo-kombi av detta slag kan få en sådan inverkan på det svenska samhället – och därför förtjänar nya V60 att vinna priset som Årets Högsta Växeln-bil.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL OMRÖSTNINGEN