BMW 520d EfficientDynamics Edition (G30)
Motor: 2,0-liter, 4-cyl, turboladdad diesel,190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 1635 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4936/1479/1868 mm
Pris: 407 500 SEK (Testbil ca 550 000 SEK)

Att köpa en BMW är för många att unna sig någonting extra. 5-serien har visat att man kan åka riktigt statsmannamässigt i en storleksklass som tidigare var reserverat för riktiga direktörer. När man som konsument väljer att unna sig det där lilla extra som nya 5-serien faktiskt erbjuder, krävs det ofta att man kompromissar på någonting annat. För vissa innebär detta att avstå från en eventuell Thailands-resa, för andra betyder det att man inte köper någon ny båt. BMW tycker istället att man ska kunna spara in på bränslekostnaden och erbjuder därför BMW 520d Efficient Dynamics, en bil som ska dricka lika mycket som den kaktus som bor på mitt fönsterbleck. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om den snåltrimmade motorn i BMW 520d ED snålar till bilupplevelsen.

Vi har sagt det förr och jag säger det igen, BMW:s interiörer är i absolut världsklass. Köper du en 5-serie kommer du att trivas minst lika bra i kabinen som om du hade köpt en 7-serie, och bara för att man valt den snålaste motorn förändras inget. Tillval som det alltid lika underhållande geststyrda infotainmentsystemt finns att tillgå och att säga att man sitter bekvämt är en ren underdrift.

Den riktiga nyheten här är egentligen motorn. Vi talar om en 2-liters radfyra som designats för att besöka bensinstationer lika ofta som britter besöker tandläkaren. Effekten har inte gått ned från en vanlig 520d, utan ligger fortfarande på 190 hästkrafter. Vad som är nytt är att du har ett eco- plus-läge vilket ska göra bilen ännu snålare än vad den var i Eco Pro. Hur den gör detta vet jag inte, men jag gissar att bilens datorsystem analyserar Ove Sundberg och modellerar körbeteendet därefter. Resultatet går inte att förneka, när vår mest gasglade redaktör (Joel) rattar bilen har han nästan svårt att dra över en halv liter milen. 520d ED är med andra ord väldigt snål trots att den ändå är relativt tung.

Hur har då köregenskaperna påverkats och har gasen fått lika bra känsla som ett begagnat tuggummi? Svaret är kort nej. I det mest seriösa eko-läget finns det en tydlig fördröjning i gasrespons och man uppmanas till väldigt lugn körning. Måste du köra om någon så fattar naturligtvis bilen det och samtliga 400 newtonmeter levereras som ett brev på posten. Den omedelbara känslan är därför att detta i viss mån känns som ett vettigare val än en vanlig 520d. 520d ED glider snålare fram när du vill köra snålt, men är lika alert (förutsatt att du har bilen i komfort eller sport-läget) när du har bråttom.

Förutom prisbilden poserar BMW 520d ED som ett riktigt vettigt alternativ. Det är fortfarande en 5-serie vilket är en modell hela redaktionen avgudar, motorn känns inte sämre än någon annan diesel-fyra och kördynamiken är fortfarande på hög nivå. Förutom kundvagnshjulen på 16 tum måste jag säga att detta är en riktigt bra bil. Faktum är att jag nästan börjar irritera mig på BMW, kan ni inte bygga en 5-serie som inte är exceptionell för en gångs skull?

BETYG
Exteriör
7
Interiör
9
Körglädje
8
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
6
Relativ prestanda
7
Personlighet
6
Motorljud
6
Komfort
9
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.