Marcus provkör Revology Shelby Mustang GT350 i New York
Gammalt och nytt, två adjektiv som är polära motsatser och som man förknippar med lika disparata ting . Dator eller skrivmaskin? Brev eller mejl? Innovation eller bakåtsträvande? Vanligtvis brukar man tvingas välja det ena eller andra men den senaste tiden har romantiseringen av det från förr erbjudit kombinationer av de två. Jag hör trots allt, alltid mina äldre industrikollegor glappa om hur ”allt var bättre förr”. Trots att jag faller offer för åldersdiskriminering och trångsynthet, ser jag charmen med gamla ting; som vilken bilfantast som helst älskar jag äldre bilar och tillbringar ohälsosamt mycket tid med att leta upp kandidater till mitt drömgarage. Vad händer om man kombinerar gammalt och nytt i en och samma bil? Det är just det amerikanska Revology vill göra. Kortfattat erbjuder de nya Mustanger utklädda till gamla Mustanger. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om de verkligen erbjuder det bästa av båda världar.
“Det ser ut som att det kommer börja regna”. Tom Scarpello, grundare och VD på Revology, såg något ängslig ut. Han började ångra att han tackat ja till att låta en yngling som mig köra en av hans mest värdefulla ägodelar. Hans personliga, 1,8 miljoner kronor dyra Revology 1966 Shelby GT350? “Det finns bara en” muttrade han. I ärlighetens namn är det inget som tyder på att Revology Shelbyn egentligen är en sprillans ny Ford Mustang GT bortsett från minutiösa detaljer. Detsamma gäller interiören – den smala ratten, den icke-påträngande instrumentpanelen, reglagen, växelspaken, och mätarna – allt såg ut som på originalet. Detaljtänket är utomjordiskt, och jag var förbluffad över dess högst autentiska look. Det fanns till och med inslag av gammal bil-lukt, lyckligtvis den bra varianten.
Jag vred om nyckeln och V8:an vrålade till liv. Jag tryckte ner den genuint tunga kopplingen, la i ettans växel, stängde av den elektriska handbromsen, och körde iväg. Jag ville då inte återuppleva det som journalisten innan mig lyckades med – han fick motorstopp och jag kunde nästan känna av hur mycket han skämdes. Som tur är vet jag hur man kör bil. För att lätta på stämningen ställde jag frågor om en svensk som hade köpt en Revology Shelby. Tyvärr visade det sig att hans fru hade lämnat honom och därför behövde sälja bilen. Muntert. När jag istället började fråga om bakgrunden till bilen sken Tom upp som en sol och gick in på en sådan detaljnivå att jag behövde ett mikroskop för att hänga med i svängarna.
När vi rullade ut genom grindarna på Monticello Motor Club i norra New York, bekräftade himlen Toms hypotes; den öppnade sig tvärt. Jag vred på reglaget för vindrutetorkaren och fick fortsätta färden. Vad kan jag då säga om körupplevelsen? Gasresponsen är pang på, ljudet är makalöst, kopplingen må vara tung men ger bra feedback, körpositionen är utmärkt, och utsikten genom framrutan är förbluffande. Med hänsyn till vädret kunde jag aldrig riktigt trycka på, men bilen utstrålade enorm potens och kändes lika pigg som en tävlingshäst som konsumerat energidryck.
Som jag nämnde är Revology Shelbyn egentligen en ny Mustang GT med ett gammalt skal, och den är byggd för att användas dagligen. Upplevelsen är inte helt unik, men den är exklusiv nog för att berättiga prislappen och om det är något du vill få ändrat är det bara att hojta till; jag hade personligen bett om tyngre styrning, mindre ljudisolering, och raka rör. Du betalar inte för en så kallad restomod – något Revology är oerhört måna om att påpeka – men du betalar för något som både är nytt och gammalt, officiellt godkänt av Ford själva. Tom jobbade som ett av de högsta hönsen på Ford innan han beslutade sig för att hoppa av och istället följa sina drömmar.
Revology Shelby GT350 erbjuder en sjusärdeles upplevelse som i ärlighetens namn inte är som något annat jag fått erfara. Kombinationen av en bil från 1966 och en från 2018 med flertalet justeringar som är helt unika är minst sagt enastående. Lite som en sekelskiftesvåning med moderna toaletter. Min tid bakom ratten var begränsad, men tillräckligt för ett första intryck. Precis som Revologys presschef, John McCormick, sade är en original 1966-års Mustang bedrövlig att köra medan nyversionen inte är det. Det går inte riktigt att säga emot. Dels för att jag inte har kört originalet och dels för att det är svårt att föreställa sig en värld där en gammal jänkare är bra att köra. Revology erbjuder det bästa av båda världar och det är sannerligen en nostalgitripp i modern tappning.