Volvo V60 D4
Motor:
 2-liters, fyra cylindrar, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 1750 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4761/1850/1427 mm
Pris: 337 000 SEK (Testbil ca 580 000 SEK)

240. 740. 940. V70. V90? När Volvo lanserade V90 för något år sedan mottogs den väl, men det fanns ett antal elefanter i rummet. Den nya bilen var avsevärt mycket större (och dyrare) än företrädaren V70 och ur en praktisk synvinkel är den skarpt sluttande bakluckan nästan lika idiotisk som Mitsubishi Outlander PHEV. V90 var inte riktigt den folkbil som V70 och alla kantiga kombibilar innan den kom att bli. Nyligen lanserades dock nya Volvo V60 som gör ordentligt anspråk på folkbilstiteln, men hur väl lyckas den med det? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volvo V60.

På pappret har nya V60 alla förutsättningar för att lyckas. De yttre dimensionerna påminner mer om en V70 än ett fartyg och det sluttande taket är som bortblåst. Det betyder att du kan lasta hur många ICA-kassar eller flyttlådor du vill där bak och vad kunde vara mer folkligt än det? Dessutom är huvudutrymmet i baksätet bra men benen får inte fullt lika mycket plats.

Volvo har tidigare haft lite problem med den interiöra kvalitetskänslan. I flertalet Volvos som jag har testat har infotainmentskärmen flimrat så fort man ens kommer i närheten av att nudda den vilket känns lika premium som Skavsta flygplats. Det problemet är nu som bortblåst och då testade jag att trycka så hårt på skärmen att mitt pekfinger nästan gick av. Dessutom är träinläggen så snygga att jag får gåshud, nästan ofolkligt snygga.

Något annat som är ofolkligt snyggt är exteriördesignen. V60 ser mer proportionerlig ut än V90 och den praktiska silhuetten är snyggare på en bil av den här typen. Jag kan utan tvekan konstatera att nya V60 är ljusår härligare att titta på än både Audi A4 och Mercedes C-klass. Därför gläder det mig att bilen antagligen kommer att sälja som frappuccinos på Östermalm eftersom de gör Sverige till ett snyggare land.

Så hur kul är Volvo V60 att köra? Inte särskilt, men samtidigt är den skön att åka i. Detta beror huvudsakligen på den mjukt inställda fjädringen och det härliga samspelet mellan den åtta-stegade automatlådan och motorn. Vi testade både storsäljaren D4 (190 hk diesel) och toppmotorn T6 (320 hk bensin) och kunde snabbt dra slutsatsen att Volvos svaghet ligger i motorerna. T6 bör ju gå som ett skållat troll med tanke på kraften men den känns aldrig så snabb som man tror att den ska vara. Men bryr sig folket verkligen om prestanda lika mycket som jag? Kanske är bränsleförbrukning viktigare och där är alla motorer högst effektiva.

Nya V60 må knappast vara någon motsvarighet till Tony Montana när det kommer till aggressiv körning, men lyckligtvis är den oerhört tyst och bekväm istället. Detta är första gången jag får en lite flytande känsla när jag kör en Volvo och det är mer än angenämt. Dessutom är bilen ruskigt välisolerad. Det går knappt att höra om det sitter en diesel eller bensinare under huven såvida man inte ställer sig utanför och lyssnar. Den stora nackdelen med all förfining och utrustning är dock priset. Den D4 som vi testade kostade 580 000. Det är inte lite pengar för en framhjulsdriven diesel-Volvo.

Nya Volvo V60 är en osannolikt bra bil. Det känns som att V90 var ett bra första försök av ”nya” Volvo och V60 är en ordentlig vidareutveckling. Volvo har verkligen skjutit sig i foten eftersom V60 egentligen är bättre på alla sätt och vis. I min mening är den dessutom den bästa Volvon du kan köpa. Om inte nya V60 blir en riktig dundersuccé i Sverige lovar jag att bli vegan på fulltid, och jag älskar verkligen kött. Bra jobbat!

BETYG
Exteriör
9
Interiör
9
Körglädje
6
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
7
Relativ prestanda
5
Teknik
8
Motorljud
5
Komfort
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.