Test: Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas V6 SEL Premium 4Motion
Motor: 3,6-liters, 6-cylindrig, bensin, 280 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–96 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2042 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
5037/1989/1770 mm
Pris: 290 000 SEK (32 150 USD) (Testbil ca 450 000 SEK (49 415 USD))

Vi vet alla att Volkswagen säljer bilar i samma takt som mataffärerna säljer tuggummipaket som hänger vid kassan. Det är ett kolossalt stort bilmärke som trots den senaste dieselskandalen håller försäljningen på en hög nivå. Märkets modellutbud i Europa är större än Antarktis landmassa. I USA är utbudet aningen smalare utan att vara undernärd men där finns också några modeller som inte går att köpa i Sverige, närmare bestämt Jetta och Atlas.

Vår marknad har just fått se Volkswagens senaste SUV-tillskott, Touareg, som har späckats med fler innovativa teknologiska finesser än vad man kan hitta i NASAs kontrollcentral. Amerikanerna får dock nöja sig med den sjusitsiga bjässen Atlas som ska fylla platsen som stor och rymlig SUV. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur den skiljer sig från syskonet Touareg genom att grundligt utforska Volkswagen Atlas på plats i Miami, Florida.

Efter att ha klivit av planet i Miami och genast mötts av ett klimat som skulle fått vem som helst att få värmeslag tog jag mig till platsen där bilen skulle hämtas upp. Så fort Atlas kördes fram blev jag överraskad över hur oerhört stor den är. Jag hade naturligtvis kikat på bilder på bilen på förhand men i verkligheten var det som att mötas av ett godståg snarare än en SUV. Trots min häpnad över storleken kallar Volkswagen själva Atlas för en ”mid-size SUV”, det vill säga en mellanstor SUV.

Detaljer som den jättelika grillen och en sidoprofil som påminner om en lätt lastbil gör att den uppfattas som allt annat än mellanstor. Precis som många andra föremål i USA är nästan alla exteriöra detaljer på Atlas större än Mount Everest. Lyktorna fram och bak, fälgarna, fronten, panoramataket och många andra stora detaljer ger Atlas en kaxig och mäktig utstrålning på vägen. Hur pass vacker den är, är upp till var och en att avgöra men de stilrena linjerna och det tydliga Volkswagen-designspråket (fast i en storlek större) är enligt mig en kombination som går hem.

Interiört känner man snabbt igen sig. Man möts av en pekskärm i mitten och vred och reglage som liknar Volkswagens övriga modeller som ett par enäggstvillingar. Det som utmärker Atlas interiört är utrymmet. Precis som utsidan är insidan packad med gigantiska detaljer. Mittkonsolen är enorm och ungefär lika bred som Dubais flygterminal. Lika stora är fläktutblåsen som med en yttertemperatur på över 35 grader tack och lov var kapabla till att skapa en mindre, iskall orkan.

Den har heller inte rimliga fyra dryckeshållare utan är på typiskt USA-manér rustad med 17 stycken. Hur det är möjligt att en bil med sju sittplatser ska ha fler än dubbelt så många hållare är för mig svårt att förstå. Särskilt eftersom man trots allt sitter i en bil och vid en så hög dryckeskonsumtion på en långresa skulle behöva stanna oftare än en storstadsbuss för att uträtta sina behov.

Både prestanda och körglädje fick jag testa så fort jag lämnade flygplatsen. Trafiken runt omkring Miami är nämligen hetsigare än en otålig människa med grova aggressionsproblem i en lång kö. Motorn som sitter i den Atlasen jag körde var en V6 som producerar 280 hästkrafter. Vid normal framfart är den lika tyst som en fjärils vingslag och den har en extremt jämn och behaglig gång. När man vill accelerera känns det snabbt av att Atlas är en tung bil, visst finns det kraft men jag skulle inte kalla den för snabb. Ett annat område som den inte briljerar inom är att förmedla körglädje. Med det sagt är den samtidigt långt ifrån det tråkigaste jag har kört tack vare den direkta och tajta styrningen. Det märks lika tydligt som en ringande telefon i ett bibliotek att fokus har lagts på komfort snarare än sport.

Den första resan blev en fyra timmar lång rutt med enbart motorvägar lika raka som en skollinjal. Med en hastighetsbegränsning på 65 miles per hour och risken att bli utvisad till närmsta grannland om den bröts så valde jag av uppenbara anledningar att hålla en så låg profil som möjligt. Jag har aldrig varit så tacksam över moderna hjälpmedel som under de oändliga raksträckorna på väg mot destinationen.

Filhållningsystemet tillät mig att då och då sträcka på handlederna eller öppna en flaska vatten utan att i nästa sekund ligga i diket. På samma sätt räddade den adaptiva farthållaren mig från konstanta vredesutbrott över de som totalt saknar trafikvett och verkar ha som favoritsyssla att utföra onödiga filbyten då och då och framföra sitt fordon i långsammast möjliga tempo. Trots många, långa och enformiga timmar i bilen blev jag inte särskilt öm om baken. Sätena är nämligen mjukare än ett tuggat tuggummi och eftersom de är anpassade efter, öh, större tillväxta bakdelar kändes det som att jag satt som en kung i sin tron.

Hur står sig då Atlas gentemot Volkswagen Touareg?

Volkswagen Atlas är egentligen en helt annan bil än Touareg. Visst tillhör de båda samma biltyp men nya Touareg befinner sig i en helt annan klass, och har också en helt annan prislapp. Priset för en totalt fullutrustad Atlas är trots allt mer än 100 000 kronor billigare än att köpa en Touareg i grundutförande. Om man ska jämföra Atlas med något är egentligen Tiguan Allspace ett närmare syskon om man tar hänsyn till känsla och kvalitet snarare än storlek. Atlas är med råge större på alla håll och kanter än alla andra SUV:ar i Volkswagens modellutbud.

Exteriört ser Touareg ut som det friska, sportiga och aktiva barnet i familjen medan Atlas ser ut som det soffliggande syskonet. Interiört har Touareg gjort en klassresa som ingen annan Volkswagen-modell idag är i närheten av. Fokus ligger på premiumkänsla och lyx snarare än praktikalitet och funktion. Det är dock inte bara estetisk där de två syskonen är olika. Körkänslan mellan de två bilarna skiljer sig åt som att hoppa på en riktig trampolin jämfört med en sliten madrass.

Medan Touareg är relativt sportig bjuder Atlas på gungig, men oerhört bekväm åkkomfort. Sett till pris är Atlas tveklöst en åtråvärd rymlig SUV som passar in på amerikanska vägar som en skiva ost på en hamburgare. I Europa är Touareg fortfarande det självklara valet. Grattis Volkswagen, ni har lyckats utveckla två bilar som passar respektive marknad som handen i handsken.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Volkswagen Atlas briljerar med att leverera det den faktiskt är tänkt att vara; en gigantisk, rymlig och oerhört bekväm SUV. Touareg befinner sig i en helt annan klass men Atlas bjuder på extremt mycket bil för pengarna.