Test: Volvo XC60

Volvo XC60 D4
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda
Acceleration 0–100 km/h:7,7 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 2184 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4950/2104/1776 mm
Pris: 359 000 SEK
(Testbil ca 651 000 SEK)

Att säga vad som är genomgående svenskt är en svår uppgift. Frågar du mig är det att äta tacos på fredagar, kö-disciplin och en hatkärlek mot Melodifestivalen. Ingen av dessa aspekter är nödvändigtvis exklusivt för svenskar, eller ett fenomen som uppfunnits i Sverige. Det finns däremot en sak som har samma blågula själ som en midsommarstång: Volvo. V70 är sannolikt en bilmodell flera av oss har vuxit upp med, 740 är en bil en del läsare sladdar med just nu på väg till Biltema och S80 har fraktat vår egna kära ”Knug”. Volvo XC60 är en av märkets viktigaste modeller och den tar över stafettpinnen när det kommer till att tjäna det svenska folket. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Volvo XC60 D4 är precis den bil som en medelstor familj behöver.

Vad nästan alla Volvo-modeller har gemensamt numera är att de ser förvånansvärt bra ut. Små detaljer som Tors hammare i framlyktorna, krom på dörrhandtagen och en minimalistisk logotyp i fronten ger intrycket av att detta är en modern och ”lyxig” bil. XC60 ser tämligen dyr ut utan att vara svulstig på samma sätt som den stackare som kör BMW X4 med M-paket och sedan har tvingats att utrusta bilen med symaskinsmotor av finansiella skäl.

Inuti följer XC60 samma tema med en minimalistisk approach, gigantiska skärmar och skandinavisk flärd. Man kan även lägga märke till att detaljkvaliteten har rests ett par grader jämfört med XC90. Numera flexar inte körläges-reglaget vid användning och infotainmentskärmen reagerar klanderfritt vid input. För den som har kört BMW 3-serie hela livet kan layouten verka svårnavigerad med både klimatreglering och stolfunktioner integrerade i skärmen. Ger man bilen lite tid är det väldigt lätt att bekanta sig med nyheterna och i princip alla reglage kan användas intuitivt.

I nya XC60 kan man inte säga annat än att man åker bekvämt. Luftfjädringen är den primära anledningen till detta och allt från farthinder till ojämna vägar passeras med en otrolig komfort, förutsatt att man åker i comfort-läget. Luftfjädringen bjuder även på andra partytrick förutom att man utsätts för mindre vibrationer än ett segelflygplan. I offroad-läget reser sig bilen markant och tillåter förvånansvärt tuff terrängkörning. Vill man lasta bagaget fullt med matvaror kan man sänka bilen från bagageutrymmet. Detaljer som dessa gör Volvon väldigt trevlig att leva med och adderar en grad av vardagslyx.

D4-motorn är förutsatt att inte dieselkrisen fortsätter, det vettigaste motoralternativet du kan köpa. 190 hästkrafter kopplas till en åttastegad automatlåda vilket i ärlighetens namn räcker. Om du vill köra om sladdande Biltema-resenärer på motorvägen är det fel motorval eftersom bilen inte är direkt snabb, men samtidigt känns det aldrig som att radfyran letar efter astmamedicin vid hårdare körning.

Som motorval är D4 väldigt sunt, men tyvärr är inte automatlådan alltid lika tilltalande. I breda drag är den fenomenal, växlar mjukt och hämtar kraft effektivt från dieselspisen. Börjar man detaljstudera den märker man dock att den kan tveka vid nedväxlingar och den saknar samma förfinade känsla som konkurrenten nere i Ingolstadt.

På längre sträckor är Volvo XC60 en högst lämplig kamrat. Även om fjädringen är sanslöst bekväm faller inte bilen ihop när det börjar svängas. Chassit liksom styrningen anpassar sig briljant när det går från stadskörning till mer svepande vägar. Jag vill inte kalla detta en sportbil, men om man har bråttom till ICA Maxi för att köpa tacos innan stängning går det absolut bra att pressa på.

Vad som egentligen är viktigare än bilens dynamiska förmågor är dess förmåga att frakta fyra människor komfortabelt. Detta är något XC60 tveklöst gör, tack vare en komfortabel grundsetup, massage i framstolar, värmda säten runtom och trevliga materialval. Under hela låneperioden hördes inget annat än lovord från medpassagerare på längre turer vilket är ett fenomenalt betyg.

Volvo XC60 D4 är en bil som gör hela familjen glad. Den bjuder på en lagom dos av allt, oavsett om det gäller lyx, teknik eller komfort. XC60 är en bil som utmärkt blandar förnuft, karisma och patriotism i ett trevligt SUV-paket. Det enda som talar för att Volvo inte bygger bilar för vanliga familjer är priset, då 651 000 kronor kan tänkas vara lite mycket för en medelstor stadsjeep. Har du dock skött sin privatekonomi bra och har råd att förvärva denna bil kommer inte bara du att bli glad, utan sannolikt hela din familj.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Volvo XC60 D4 lyckas leverera högt på alla punkter en flerbarnsfamilj lägger vikt vid. Förutom att vara praktisk och komfortabel, lyckas bilen även ingjuta en känsla av lyx som inte är helt vanlig inom segmentet. Med luftfjädringen satt i det bekvämaste läget och stolsmassagen på full intensitet kan man resa långt i XC60, utan att någonsin känna sig utmatad. En genomgående bra bil med ett pris som speglar dess kapacitet.