Få bilmodeller har varat sedan 60-talet, men Ford Mustang är en av dem. Den blev snabbt den amerikanske arbetarfamiljens hjälte för sin häftiga design och humana prislapp. Den senaste generationen såg ljuset för tre år sedan och var enligt många den första Mustangen som faktiskt var bra att köra. Nu har modellen fått sig en uppdatering, och vi flög ner till Nice i södra Frankrike för att se vad den går för.

Nya Mustang har fått sig en hel del uppdateringar. Fronten är ny, och jag tycker egentligen inte att den är särskilt mycket snyggare än den gamla, mest lite annorlunda. EcoBoost-motorn (den lilla fyran som du antagligen inte vill ha) har fått mindre effekt men mer vrid. V8:an är å andra sidan starkare än någonsin, tack och lov. Därutöver har Mustang blivit försedd med MagneRide, en helt ny fjädring.

Vad är nytt?
– Ny front
– Ny tio-stegad automatlåda
– MagneRide, ny fjädring
– Uppdaterade motorer
– Mer ljud från V8:an
– 12,3-tums digitalt instrumenthus

I egenskap av objektiv konsumentrådgivare testade jag först en EcoBoost-cabriolet med den manuella lådan. Motorn är i grund och botten samma som i Ford Focus RS, men av någon outgrundlig anledning har den nu under 300 hästkrafter. Trots att den har fått lite extra vrid känns den lilla turbofyran mesig för en bil av denna typ. Om man inte varvar som en dåre utan konsekvenstänk händer det inte vansinnigt mycket.

Som cabriolet är dock Mustang riktigt bra. På motorväg går den tyst helt utan vindljud, och den känns ordentligt vridstyv. Det enda klagomålet jag har är att man måste stå helt stilla för att höja eller sänka taket vilket inte är särskilt imponerande idag. Även Mustang i coupé-utförande övertygar på motorväg. Bilen går förhållandevis mjukt och tyst, och i höga farter upplevs den som mycket stabil.

Priser och modeller:
– Fastback 2.3T EcoBoost Manuell: 394 500 SEK
– Fastback 2.3T EcoBoost Automat: 418 500 SEK
– Fastback V8 Manuell: 462 500 SEK
– Fastback V8 Automat: 486 500 SEK

– Convertible 2.3T EcoBoost Manuell: 438 500 SEK
– Convertible 2.3T EcoBoost Automat: 462 500 SEK
– Convertible V8 Manuell: 506 500 SEK
– Convertible V8 Automat: 530 500 SEK

Nu till det viktigaste: Mustang GT. V8:an. Fullblodet. 450 hästkrafter pumpar den uppdaterade motorn ut och ack vilken pärla! Den varvar upp till 7500 rpm och ljudet påminner om en åskstorm över en söderhavsö. Den sexväxlade manuella lådan är lika bra som tidigare, med sin karaktäristiska och organiska förutsägbarhet som förser föraren med en genuin koppling till vad som pågår bakom kulisserna.

Den nya tio-stegade automatlådan är också den en oerhörd förbättring över den gamla sex-stegade som var rent ut sagt usel (trots detta såldes majoriteten av Mustangerna med automat). Den anpassar sig duktigt efter hur man kör, men är ibland lite obeslutsam när det kommer till vilken växel som ska väljas. Jag undrar dock om jag hade gjort ett mycket bättre jobb själv om jag hade tio att välja på.

På kurviga bergsvägar är nya Mustang följsam såvida man inte pressar den för hårt. Den är mer av en glidarbil som trivs bäst när man inte utmanar den till mer än 75 procent. Chassit är välstämt, och Brembo-bromsarna (standard på Mustang GT) biter hårdare än en piraya i en oförsiktig turists fot. Den allra största körmässiga förbättringen är dock MagneRide, fjädringen. Fråga mig inte hur det hela fungerar, men jag kan gott rapportera att det är briljant. Bakvagnen lider nu inte av den överdrivna livlighet som gamla Mustang gjorde.

På det stora hela är nya Mustang en rejäl förbättring i förhållande till den gamla. Visst, kvalitetskänslan invändigt är inte på topp, och GPS:en är korkad, men samtidigt kostar inte heller bilen särskilt mycket. Vilken modell är bäst då? Mustang GT Fastback med den manuella lådan, givetvis. Om du så mycket som ens överväger att slå till på en EcoBoost bör du genast tänka om. Den kommer att vara trist att äga och omöjlig att sälja, det vill säga raka motsatsen till en GT. Om du vill ha en kombination av prestanda och valuta för pengarna finns det ingen bil på marknaden som är bättre än Ford Mustang GT. Punkt slut.

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.