Volkswagen Arteon GTS
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 240 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkoppling DSG, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Vikt: 1828 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4952/1871/1450mm
Pris: 440 900 SEK (Testbil ca 525 000 SEK)

Högsta Växeln har tidigare kört Volkswagen Arteon både utomlands och på hemmaplan. Den är Volkswagens GT-vagn som är tänkt att vara bilen som ska förknippas med lyx och stil. Båda gånger har vi konstaterat att modellen passar lika väl i hög hastighet på motorväg som en gasell ute på savannen. Under julens festligheter fick jag möjlighet att testa Arteon grundligt i form av ett antal långfärdskörningar. Låt oss lägga i Högsta Växeln, ställa in siktet långt bort och ta reda på om Arteon är den ultimata kilometerslukaren.

Som jag nämnde i min recension av bilen är den tveklöst den vackraste Volkswagen-modellen jag har skådat. Tro’t eller ej märks det även ute i trafiken. Folk tittar på den eleganta formen när man kör om i ytterfilen på motorvägen och det märks snabbt att den utstrålar ståtlighet. Det är dock inte bara på motorväg som Arteon har pondus utan även under stressiga eftermiddagar i trafiken. De situationerna kan lätt väcka aggressiva känslor som, precis som i djurlivet, leder till att en typ av hierarkisk ordning uppstår och Arteon står högt upp i det rangsystemet. Det faktum att modellen är så pass ny och att de som iakttar den inte förväntar sig att den är en Volkswagen gör att ett flertal människor och bilister i julklapps-vimlet stannar upp och vinkar fram mig bara för att kunna ta sig en extra titt.

När det kommer till körningar var mitt mål under julen att frakta allt från glada släktingar till och från flygplatsen, till att åka långt bort under mellandagsrean för att hitta de allra bästa klippen. Flera av mina släktingar anlände med flyg och jag erbjöd mig snabbare än ett blink med helljusen att agera taxi hem till dörren. Detta åtagande innefattade att få in så många människor som möjligt samt deras tillhörande bagage och paket. Öppnar man Arteons bagagelucka är det som tur är som att stirra in i ett svart hål och alla tillhörigheter slukades utan några som helst problem. Det gick även att hålla släktingars och medpassagerares humör uppe eftersom komforten överlag är hög.

Efter många julmiddagar och nog med rester för att kunna äta prinskorv varje dag fram till midsommar inföll sig i naturlig ordning den årliga mellandagsrean. Jag packade in ett gäng köpglada vänner i bilen och begav mig långt från Stockholm i hopp om att hitta många röda prislappar. Mina medpassagerare anmärkte mycket snart att kupén känns luftigare än en fotbollsarena och att benutrymmet bak är i klass med nödutgångsplatserna på ett flygplan. Med hög musik strömmandes ur högtalarna och en stabil känsla i motorvägsfart förvandlades resan mot reavarorna snabbt till ett avkopplat nöje.

I GTS-utförande har föraren 240 hästkrafter till godo. Eftersom jag har en otrolig förmåga att köra fel hamnade vi inte ute på motorvägen på väg tillbaka till Stockholm som det först var tänkt. Det innebar att jag fick köra en lång, enfilig sträcka som var kraftigt lastbilstrafikerad vilket i sin tur ledde till ett antal omkörningar. Det som blev tydligt under färden var att den starka dieselmotorn passar Arteon som en klädhängare i hallen. Visst går det att argumentera om att en V6:a skulle göra långfärderna ytterligare mer bekväma och mjuka men sanningen är att det glöms bort så fort man är uppe i fart. Jag lyckades även köra relativt snålt och eftersom jag är lika dålig på miljökörning som Svensson, Svensson är på att bryta traditioner kan jag inte annat än tacka den fyrcylindriga motorn för det resultatet.

Efter nästan 100 mil bakom ratten på Arteon GTS har jag kommit fram till att den är en ypperligt kapabel långfärdsbil. Att välja en svagare motor vore nästintill skamligt eftersom den beter sig som ett lok på vägen, och det behövs kraft för att upprätthålla den kaxiga image den utstrålar. Det går utmärkt att packa in fyra medpassagerare, julklappar och tillhörande resgods utan att någon behöver ligga dubbelvikt för att inte krossa knäskålarna. Volkswagen Arteon GTS trivs bäst i omkörningsfilen på motorvägen där den kan kryssa som en guldpläterad missil; stilfullt, snabbt och ståtligt.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.