Vanligtvis konkurrerar Volkswagen med märken som Ford, Mazda, Opel och Toyota, men den här gången har tyskarna siktat på något större. Helt nya Arteon är nämligen tänkt att konkurrera med såväl BMW:s som Volvos lyxigare modeller. Har Volkswagen tagit sig vatten över huvudet? Hur smakar ölen i Hannover? Jag begav mig till Tyskland för att grundligt reda ut dessa frågor.

Till att början med ska vi ta och reda ut det här med ”premium”. Volkswagen menar att bland annat Volvo S90 och BMW 4-serie Gran Coupé är de tilltänka konkurrenterna. Trots detta påstår Martin Hube, Volkswagens tyske presstalesman för Arteon, att den nya modellen inte är en riktig premiumbil på den grunden att Volkswagen inte är ett premiummärke. Nej, det här handlar om en lyxigare folkvagn, inte någon utpräglad premiummodell. Förvirrad?

Priser, från ca:
TDI 190 GT – 399 900 kr (fr.o.m. början av Juli)
TDI 240 GTS – 434 900 kr
TSI 280 GTR – 489 900 kr

Exteriört sett ser Arteon snuskigt läcker ut, och inte bara för att vara en Volkswagen. På den här punkten har tyskarna prickat helt rätt. Grillen är så bred och kaxig att den får självaste Hulken att blekna i jämförelse. Det finns inslag av både Tesla och Aston Martin i formerna (titta bara på fälgarna!). Bilen är både längre och lägre, vilket ger den en god portion pondus på vägen. Interiört fortsätter tyvärr inte denna framgångssaga – trots att det egentligen inte riktigt är samma inälvor som i Passat ser det ut som det. Grått, förutsägbart och trist.

Vem gjorde det bäst – Tesla eller Volkswagen?

Trots att detta handlar om en helt ny modell är det inte fråga om en helt ny bil. Många delar delas med Passat, till exempel en detalj som är något fruktansvärt störande – head-up displayen. Denna ser nämligen ut att vara minst 10 år gammal. Känslan av lyx är som bortblåst med styggelsen i synfältet. En annan störande detalj är det oanvändbara mittensätet bak, men i övrigt imponerar de praktiska bitarna.

Specifikationer (GTS/GTR)
0-100 km/h: 6,5 sek / 5,6 sek
Toppfart km/h: 245 / 250
HK: 240 / 280
Nm: 500 / 350
Tjänstevikt kg: 1828 / 1716

Vi fick testa två motorer på plats, 280 hästar bensin (GTR) och 240 hästar diesel (GTS). Bensinmotorn är underbar – rapp, smidig och lättkörd. Tyst under normal körning, men med en rivig touch när man ger den lite jävlar-anamma på landsvägar. Arteon känns kapabel utan att någonsin bli sportig. Även dieselmotorn är imponerande om än inte riktigt lika raffinerad. Lite för drönig, lite för klattrig. Den sjustegade DSG-lådan arbetar smidigt – denna och fyrhjulsdrift är standard på alla modeller.

Vad är stiligast – jag, bilen eller den tyska landsbygden?

Med tanke på lyxprägeln borde Arteon vara bekväm att färdas i, och så är även fallet. Fjädringen är behagligt mjuk och alla pedaler är viktade med extrem precision. På den här punkten känns Arteon definitivt premium, om än inte klassledande.

Se även
Audi A5
BMW 4-serie Gran Coupé
Volkswagen Passat
Volvo S90 D4
BMW 5-serie
Audi A6

Och så var det ju det där med priset. Snart kommer det att gå att beställa Arteon med 190-hästars diesel från ganska jämnt 400 000 kronor. Detta blir instegsmodellen, och det finns inga som helst planer på att ta in någon billigare motor till de svenska bilhallarna. För de här pengarna kan du, bland mycket annat, få en Volvo S90, BMW 5-serie eller varför inte en Audi A6 – samtliga med motsvarande drivlinor (förutom 5-serien som saknar fyrhjulsdrift). Det finns inget snällt sätt att säga det här på, men Arteon är helt enkelt för dyr.

Det går inte att förneka att Arteon är en kompetent bil, men frågan blir i slutändan om lyxen lyckas väga upp prislappen. Svaret på den frågan är, trumvirvel, nej. Bilen känns som en (visserligen ruskigt snygg) Passat med lite extra grädde på moset. Bilens största utmaning ligger dock i kundernas uppfattning av produkten. Även om jag, som objektivitetens orubbliga försvarare, försökte ignorera loggan på grillen kommer tyvärr inte köparna att göra det. En BMW, Audi eller till och med Volvo har betydligt mycket mer dragningskraft. Det faktum att dessa tillverkares produkter prismässigt ligger i samma bollpark är den slutgiltiga spiken i kistan för den prismedvetna bilköparen.

P.S. Ölen var god.