Volkswagen T-Roc provkörd i Arvidsjaur

Volkswagen T-Roc
Priser och motorer

Bensinmotorer (TSI)
1,0 115 hk, 6-växlad manuell, framhjulsdrift: från 214 900 kr
2,0 190 hk, 7-växlad automat: från 264 900 kr
Dieselmotorer (TDI):
2,0 150 hk, 6-växlad manuell: från 259 900 kr
2,0 150 hk, 7-växlad automat: från ca 275 400 kr
Kommer senare:
2,0 TDI 190 hk, 7-växlad automat, kommer cirka februari 2018.
1,5 TSI 150 hk, 7-växlad automat, kommer cirka juni 2018.

Den som aldrig besökt området runt polcirkeln kan inte riktigt föreställa sig hur illa det är. Vinden är lika torr som kungens humor, snön djupare än de flesta simbassänger och när mörkret sänker sig över landskapet är kylan hänsynslöst rå. Den turist som vistas utomhus utan att vara förberedd kan snabbt råka illa ut, med döden som yttersta konsekvens. Lysande, tänkte jag, och satte mig på ett flyg mot Arvidsjaur för att se vad Volkswagens nykomling T-Roc går för under extremt nordiska förhållanden. Så låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Volkswagen T-Roc på snö och is!

Man skulle kunna kalla T-Roc för en suvifierad Golf, och det märks inte bara på yttermåtten utan även interiören. Det mesta är sig likt, men det är inte nödvändigtvis något dåligt. Allt är lika supertyskt, genomtänkt och funktionellt som man kan förvänta sig av en modern Volkswagen. Insidan är dock inte i närheten av att vara lika lyxig som Volvo XC40, men den uppoffringen gör jag gladeligen med tanke på priset (mer om det senare).

Fakta
– Helt ny kompakt-suv byggd på beprövade MQB-plattformen
– Stort fokus på färg och form
– 25 centimeter kortare och 7 centimeter lägre än Tiguan
– Flera säkerhetsfunktioner är standard och högsta betyg i krocktest
– Förväntas bli en storsäljare i Sverige

T-Roc är, precis som Škodas och Seats nya suvar, byggd på samma plattform som nästan alla halvstora bilar i Volkswagenkoncernens utbud – beprövade MQB. Även utbudet av motorer känns igen sedan tidigare. Den 190 hästkrafter starka bensinmotorn som satt i testbilarna är ett härligt kraftpaket, och tack vare det förutsägbara chassit blir bilen förvånansvärt rolig att ratta runt tighta kurvor (eller sladda runt i cirklar på en frusen sjö, som vi fick prova på).

Hur är det med vinteregenskaperna då? Jo, T-Roc presterar ungefär som man föreställer sig att den ska. Det handlar inte om någon Jeep Wrangler-utmanare, men nog klarar den av en svensk vinter utan att kollapsa som ett korthus. Markfrigången är precis tillräckligt hög för att man ska kunna ta sig över snö och snår med självförtroende, och fyrhjulsdriften sköter sitt jobb stabilt.

Konkurrenter
Volvo XC40
BMW X2
Seat Ateca
Toyota C-HR

Den som sneglat på en Volvo XC40 men tyckt att den var lite väl dyr kan glädjas åt att T-Roc är rimligare prissatt. Med automatlåda, 150-hästarsdiesel och fyrhjulsdrift är folkvagnen cirka 75 000 kronor billigare än Volvon. Även instegspriset är förvånansvärt humant. Dessutom får man alltid adaptiv farthållare, Apple Carplay, de viktigaste säkerhetsfunktionerna och alla parkeringssensorer på köpet. Bra där!

Suvar är fruktansvärt populära, och kommer säkerligen att fortsätta vara så – inte minst kompakta sådana. Nya T-Roc har alla ingredienser för att bli en storsäljare av rang (åtminstone i Sverige), inte minst med tanke på det oerhört skäliga priset. Håll i hatten Volvo, för här kommer en bil som kan köra XC40:s försäljningssiffror i diket.