Citroën C3 PureTech 110
Motor: 1,2-liters, 3-cylindrig, bensin, 110 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,8 sekunder
Toppfart: 188km/h
Vikt: 1640 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3996/2010/1474mm
Pris: 157 900 SEK (Testbil ca 195 500 SEK)

Sist vi körde Citroën C3 var det med en motor på 86 hästkrafter och manuell växellåda. Slutsatsen blev då att även om bilen hade potential, höll inte drivlinan hela vägen fram till att göra C3 till en perfekt stadsbil. Vad händer då om man stoppar in en trepip med 110 hästkrafter och automatisk växellåda? Är Citroën C3 med en trecylindrig bensinmotor den optimala stadsbilen? Låt oss lägga i Högsta Växeln och utforska Stockholms innerstad på franska.

Citroëns nuvarande paradgren är design. Med det säger jag inte att man bygger snygga bilar, utan snarare att man nästan alltid är djärv. C3 är inget undantag och för en human prislapp kan man få sin bil med luftbubblor på dörrarna, kontrastfärger på karossen och ett generöst soltak. C3:s design är inte något som kommer att falla alla i smaken, men den ser verkligen annorlunda ut och det anser jag vara positivt i dagens homogena bil-samhälle.

Inuti är det samma typ av udda design som man finner på utsidan. En stor separat skärm pryder mittkonsolen och gränssnittet är förvånansvärt bra. Alla material håller inte klassledande standard, men de flesta ytorna ser riktigt bra ut. Även om designen på interiören är speciell får man ändå säga att ergonomin är klanderfri och att allt opereras med en godkänd nivå av lätthet.

Den stora frågan är egentligen hur drivlinan har förändrat bilen. Med en trecylindrig bensinmotor låter det ganska mysigt när man klättrar över farthinder och berusade gäster på Stureplan som nekats inträde och går mot rött. 110 hästkrafter är precis lagom mycket för den lilla bilen, man kommer inte att köra ifrån någon konkurrent, men samtidigt hinner man smidigt köra ifrån eventuella stureplansgäster man har kört över.

Den sexstegade automatlådan känns tyvärr lite gammaldags när både tyskarna och koreanerna använder dubbelkopplade lådor i motsvarande bilar. Det finns ingen distinktion vid växelbyten och i lägre hastigheter kan man uppleva att lådan tvekar. Kör man bara lugnt lirar låda och motor väldigt bekvämt vilket är talande för bilens genomgripande tema. Citroën C3 är nämligen förträffligt bekväm. När jag säger bekväm menar jag framförallt mjuk. I klassen finns det ingen konkurrent som lyckas leverera en fjädring som får marken att kännas som marshmallows förutom C3.

Att köra är Citroën C3 antingen den bästa eller en av de sämre småbilarna som finns, beroende på vem du är. Vill du ut och busa i din Sebastian Vettel-hjälm kommer du inte att bli imponerad av den stumma styrningen och det krängande chassit. Vill du istället bara färdas med mjukhet och lugn, då är C3 i det närmaste perfekt. Bilen är som byggd för att glida i och sänka pulsen vilket går tvärt emot flertalet biltillverkares ambition att bygga in sportighet i sina bilar.

Citroën har med C3 varit smarta. Istället för att bygga en tysk kopia har man valt att vara annorlunda där komfort och individualism är ledorden. Med den tre-cylindriga pure-tech-motorn har man lyckats pricka rätt när det kommer till att leverera bekvämlighet i småbilsformat. Kom bara ihåg att inte ta med din C3:a till Mantorp, där känner den sig lika hemma som Anders Timell på en annan restaurang än Riche.

BETYG
Interiör
7
Exteriör
7
Körglädje
5
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
7
Relativ prestanda
6
Personlighet
8
Motorljud
7
Komfort
9
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.