Citroën C3 PureTech 82
Motor: 1,2-liters, trecylindrig, bensin, 82 hästkrafter, 118 newtonmeter
Kraftöverföring: Fem-växlad manuell låda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 12,8 sekunder
Toppfart: 173 km/h
Vikt: 1093 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4000/1470/1750mm
Pris: 119 900 SEK (Testbil ca 129 900 SEK)

Jordens befolkning växer sig allt större och storstäder blir allt mer trångbebodda. För den som lever i en större stad såsom London eller Paris innebär avsaknaden av utrymmen ett problem för en vanlig bilägare. I Stockholms innerstad är det lättare att utföra en benmärgstransplantation än att hitta parkering och lapplisorna vaktar runt varje hörn för att kasta gula lappar. Det är där Citroën C3 kommer in. Den är en liten stadsbil som   har fått ett nytt men tufft utseende och  som vänder sig mot moderna storstadsbor. Frågan är om bara små dimensioner räcker för att klara av storstadstrafik? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Citroën C3 är värd att ha utmed Stockholms smågator.

PSA-koncernen har gjort ett ordentligt lyft när det kommer till bilmodellernas utseende. C3 har en ganska spännande (allt är relativt) design och den ser  ungdomlig ut med roliga färgkombinationer, smala framlyktor och trevliga fälgar. Den ser inte lustig ut på samma sätt som en Smart ser ut som en sko som krockat i en vägg, istället är helheten ganska lyckad.

Inuti märks det att man sitter i en billig bil. Det ryktas om att det i Stilla Havet cirkulerar sju miljoner ton plast, men jag tror ändå att det är  mer i  C3. Trots att det inte är så mycket lyx i form av läder och trä (något som för övrigt  inte alls hade passat bilens utstrålning), är interiören förvånansvärt tilltalande. En stor skärm med snyggt gränssnitt pryder mittkonsolen och förutom problem med att justera klimatanläggningen är användarvänligheten hög. Dessutom finns det en massa roliga franska detaljer, såsom tuffa handtag i dörrarna och udda klädsel. Därmed blir insidan ganska lyckad med tanke på att C3 ämnar att vara en ganska spartansk bil.

Vi testade en tre-cylindrig bensinmotor  med 82 hästkrafter och manuell låda. Trots att vi alla på Högsta Växeln är ledsna över att manuella lådor fasas ut i vissa bilar menar jag på att en smidig automat är att föredra i Citroën C3. Anledningen är enkelheten i kökörning och att just denna manuella låda inte är något under av känsla och finess. Egentligen är inte lådan bilens främsta problem, det är istället motorn. Kom nu ihåg att man inte behöver 500 hästkrafter i en stadsbil när snitthastigheten ligger på cirka 3 kilometer i timmen. Exempelvis Suzuki Ignis har en perfekt mängd kraft för ändamålet då den kan skutta mellan rödljus. Här är det istället för lite då omkörningar på motorväg blir lika smidiga som Bert Karlsson på Bodaborg. Den behöver helt enkelt mer kraft.

Fjädringen är något av en paradgren hos denna fransos och komforten i C3 är oförskämt hög. Man glider mjukt över vägens imperfektioner. Visst kränger det en del i kurvorna, men om man vill åka bekvämt i stadstrafik kan jag inte tänka mig en bil som gör det bättre.

Citroën C3 är ett lockande förslag för den som vill ha en stilig och smidig stadsbil. Det rör sig inte om någon mini-raket, men komforten känns nästan viktigare i en storstadskontext. Se bara till att välja en större motor, annars riskerar du att gå i pension innan bilen når 100 kilometer i timmen.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
4
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
6
Relativ prestanda
3
Personlighet
8
Motorljud
5
Komfort
10
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.