Toyota Prius Plug-in Hybrid
Motor: 1,8-liters, 4-cylindrig, bensin, 98 hästkrafter, 142 newtonmeter + två elmotorer, systemeffekt,122 hästkrafter,
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,1 sekunder
Toppfart: 162 km/h
Vikt: 1625 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4650/1470/1760mm
Pris: 377 900 SEK (Testbil ca 396 990 SEK)

När vi sist körde Toyotas snålaste modell, Prius Plug-in Hybrid i Barcelona, möttes vi av blandade intryck. Eco-orienterade däck satte stopp för kurvattacker och drivlinan sprudlade inte direkt av karaktär, men den var samtidigt otroligt avancerad och framför allt väldigt snål. Det är alltid lätt att göra ett gott intryck i ett soligt Spanien, men frågan är om den senaste Prius-modellen kan leverera i den svenska kylan? Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om nordliga breddgrader hjälper eller stjälper Toyotas miljö-ambitioner.

Prius som modell har aldrig varit en testvinnare när det kommer till design. Vad som är speciellt med plug-in-versionen är att den har ett annat utseende än ordinarie hybrid-bil. Fronten ser faktiskt ganska trevlig ut med ett pärlband av lyktor som lyser upp mörka vintervägar med bravur. Letar man vidare är det tyvärr inga positiva upptäckter man gör då baken är lite väl hög och aningen överproportionerad. Hjulen är på tok för små och skvallrar om att man kör en miljöbil och inte något annat. Tillsammans kan man säga att bilen ser futuristisk och miljömedveten ut, men ingen kommer att missta detta med något stordåd från Bertone.

Interiören påminner om utsidan i det att den är väldigt futuristisk och modern. Layouten är aningen okonventionell med hastighetsmätare som nästan är gömda och en liten växelväljare i mitten av instrumentpanelen. Det osar inte tysk lyx på insidan utan snarare japansk robotrestaurang där allting är effektivt, av hög kvalitet men en aning opersonligt. Något som Toyota måste jobba på är gränssnittet i sina infotainmentsystem. De fungerar bra rent praktiskt men ser hopplöst daterade ut och dödar intrycket av att man sitter i en framtidsbil.

Körmässigt levereras inga jätteprestationer på hala vintervägar. Chassit är däremot inte så pjåkigt som man kan tro och det är sällan man känner att bilen kränger av vägen vid aggressiv kurvtagning. Det som Prius Plug-in gör fenomenalt är dock komforten. Fjädringen är mjuk, stolarna är omstoppade och styrningen är lika nervös som en oskuld på dejt. Det passar bilen som helhet bättre eftersom ingen köper en Prius för att åka fort, utan snarare för att åka snålt och bekvämt.

Drivlinan är en kombination av en bensinfyra och två elmotorer som ger en systemeffekt på 122 hästkrafter. Kopplad till motorerna är en steglös automatlåda som gärna låter bensinmotorn låta som att den rusar vid större gaspådrag. Den sammansatta effekten avslöjar att detta inte är någon prestandabil, men i vardagstrafik fungerar paketet oförskämt bra. Det känns inte som att bilen har astma när man kör på el och elmotorerna klarar både stads- och landsvägstrafik utan bekymmer. Ska man gasa på märker man ett kraftunderskott mot exempelvis VW Golf GTE, men varför ska man få för sig att gasa på när man kör Prius? Åk tidigare istället för att hinna fram. Räckvidden är utlovad som 50 kilometer och trots bitande kyla lyckades jag nå 47 kilometer på en laddning vilket inte är något annat än fenomenalt bra.

Med ett startpris under 400 000 kronor är Toyota Prius Plug-in Hybrid en riktigt bra laddhybrid. Den är en värdelös sportbil och statussymbol, men som instrument för att åka snålt är det få konkurrenter som kan matcha Prius. Även om jag själv älskar Toyota Prius förstår jag att den inte drar i andras hjärtsträngar lika mycket. För att förstå denna bil måste man uppskatta effektivitet snarare än karisma. Prius Plug-in är numera en seriös konkurrent till sina elektrifierade konkurrenter och kan man se bortom Green Peace-stigmat är den till och med köpvärd.

BETYG
Exteriör
6
Interiör
7
Körglädje
5
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
5
Relativ prestanda
5
Personlighet
6
Motorljud
4
Komfort
8
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.