Förra generationen EcoSport tog världen med en lätt bris snarare än med storm. Den hade mängder med udda funktioner och lösningar som passade på den europeiska marknaden som flip-flops i snöstorm. Bilen var byggd med en icke-existerande kvalitetskontroll som ledde till att vissa delar var lika hållbara som en leksakstelefon för 19 kronor. Nu har Ford kommit ut med en ny EcoSport som ska skilja sig enormt från den föregående, åt det bättre naturligtvis. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Lissabon för att provköra modellen och ta reda på huruvida det påståendet stämmer.

Till att börja med har Ford anpassat bilen för den europeiska marknaden. Tidigare generation tillverkades utanför Europas gränser men den nya ska byggas inom gränserna för att möta efterfrågan av små SUV:ar. Det har använts över 2300 nya delar för att göra den bättre än tidigare, både kvalitets- och utrustningsmässigt.

Ford har haft ambitionen att ge nya EcoSport en sportigare design än vad den hade innan. Tur det eftersom den förra starkt påminde om en ko. Visst liknar den nya modellen den gamla, men nya fälgar, skarpare linjer, uppfräschade fram- och bakljus och en ny grill innebär att utseendet har förbättrats till det bättre. Nya EcoSport ska följa övriga Ford-SUV-familjens design men jag anser att de andra modellerna fortfarande är vackrare än EcoSport, trots skönhetsbehandlingen.

Den förra generationen hade en interiör som inte kan beskrivas som något annat än katastrofal. För det första var den extremt tråkig, men den var också oanvändbar. Instrumentbrädan såg ut att vara något som någon hade tillverkat själv hemma i garaget och skärmen i mitten såg ut att vara tagen direkt ur en Ford Mondeo från 2007. Insidan i nya EcoSport har förbättrats markant. Mittkonsolen har färre knappar än en brödrost men vreden för volym och temperatur är kvar. Det är ett rejält lyft från tidigare med en skärm i mitten som är högupplöst och responsiv. Det är bättre materialkänsla nästan överallt, men på vissa delar märks det att EcoSport har ett förhållandevis lågt pris.

Vad är nytt?
– Sportigare design
– Uppdaterad interiör
– Styrningen och stötdämparna

Även när jag slängde mig in bakom ratten blev jag överraskad över hur mycket den nya generationen har uppdaterats. Jag jämförde förra EcoSports köregenskaper med en tandemcykel på grund av den gungiga fjädringen och den manuella växellådan som man inte kunde känna skillnad på om man hade i tvåan eller femman. Nya EcoSport har fått styrningen och dämparna omarbetade och är fortfarande inte särskilt sportig, men betydligt mycket sportigare än tidigare. Den känns stabil och lätthanterlig på lite krokigare vägar och inte alls lika klumpig och gungig som förut.

Motoralternativ:
Bensin
– 1,0-liters 100 hästkrafter
– 1,0-liters 125 hästkrafter
– 1,0-liters 140 hästkrafter
Diesel
– 1,5-liters 125 hästkrafter

Det finns självfallet saker att anmärka på. Bagageluckan öppnas som en dörr i stället för uppåt vilket medför att man måste parkera en billängd från bakomvarande saker och bilar. På motorväg sipprar det in en hel del vindljud som låter som om en orkan följde bilen i samma hastighet.

Jag är säker på att nya EcoSport kommer att slå bra mycket bättre än den första generationen. Den är nu en liten SUV som ligger helt rätt i tiden och som har en stilren och funktionell interiör och ett sportigare yttre. Sittpositionen är hög vilket många uppskattar men det känns inte som att någon har satt hjul på Kaknästornet och åkt iväg. Ford har tagit ett stort kliv upp och EcoSport är nu en farlig konkurrent bland Europas myller av små-SUV:ar.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.