Test: Volkswagen Golf GTD

Volkswagen Golf GTD DSG
Motor:
 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor, 184 hk, 380 Nm
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1438 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4268/1790/1482 mm
Pris: Från 317 400 SEK
(Testbil ca 425 000 SEK)

Volkswagens GT-bokstäver har skapat goda körupplevelseminnen till många människor världen över. Förr har det alltid varit GTI som har fått pryda bakluckan på Volkswagen Golf, men ett ökat intresse för diesel gör att även GTD finns med i modellutbudet sedan en tid tillbaka. Frågan är om diesel kan vara sportigt överhuvudtaget? Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade Volkswagen Golf GTD.

Jag har alltid haft uppfattningen att Volkswagen Golf är en av världens mest prisvärda bilar. Det är som att köpa en Billy bokhylla från IKEA – den är enkel, prisvärd och tillförlitlig. Jag får detta bekräftat så fort jag öppnar dörren till den gråfärgade Golfen och sjunker ner i det svarta lädersätet.

Interiören och infotainmentsystemet känns väldigt 2017 med en stor och tydlig pekskärm där du kan styra det mesta i bilen. Även de analoga hastighet- och varvtalsmätaren kan bytas ut mot en skärm som kan ställas in helt efter dina behov. Med ett ynka knapptryck kan du se allt från hastighet, växel, navigator eller förbrukning.

Sportstolarna som är standard i GTD omsluter mig som handen i handsken. De är otroligt bekväma och är varken för hårda eller för mjuka, och det svenska ordet lagom kommer väl till pass. Jag tillbringade ändå dryga 100 mil i dessa stolar utan att behöva justera stolen eller någonsin få min rumpmuskel bortdomnad.

Mina avverkade mil rullades tyvärr huvudsakligen på Europaväg nummer fyra. Jag tröttnar dock aldrig på att köra bilen. Den är oerhört alert och DSG-lådan är så pass effektiv att till och med Duracell-kaninerna upplevs som slöa i jämförelse. Växlingarna är härligt mjuka och motorn går tyst och lugnt även i motorvägshastigeter. Det enda ljud som möjligtvis är störande i den annars tysta kupén är vägljudet från de snygga 19-tums tillbehörsfälgarna.

Dessa fälgar gör dock exteriören mer rättvis som har nästintill samma kaross som sin bensinbrorsa GTI. GTD utger däremot ett mer elegant intryck och upplevs inte alls lika ungdomlig som GTI. Bilen saknar de röda detaljerna i grillen och bakpartiet får nöja sig med två bredvid varandra sittande kromade slutrör istället för de två separerade piporna som ger ett sportigare intryck på GTI:n.

Det sportiga utseendet genomsyrar även Golf GTD:s körkänsla. Motorn pinnar på bra och har ett underbart bottendrag på grund av sitt diesel-DNA, vilket i sin tur bidrar till att framhjulen spinner lätt om du har en tung högerfot vid vått underlag. Trycker du även i sportläget ändras motorljudet markant då ett sportigare ljud spelas upp i högtalarna men som ändå inte alls känns onaturligt.

Med sportläget intryckt blir dessutom växlingarna mer utdragna och bilen ändrar växel precis innan rödmarkeringen. Körkänslan är dock mer vardagsinspirerad och mognare jämfört med Golf GTI. Du blir inte alls lika sugen på att busköra ett varv på stan även om det finns resurser till det. Detta gör att trots mina ynka 23 år, känner jag mig som en medelåldersman när jag rattar bilen.

För att summera, Golf GTD är den perfekta vardagsbilen – den är bränslesnål, lagom sportig och fruktansvärt skön att köra. Det är enkelt att förstå varför Volkswagen Golf blev Sveriges mest sålda bil 2016.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Volkswagen Golf GTD är en otroligt komplett bil. Även om den inte bjuder på samma körglädje som en GTI, delar den många element från sin bensinbror. Detta gör att du får en lagom sportig bil som både är bränslesnål och otroligt skön att köra