Jeep Grand Cherokee Trackhawk provkörd i USA

2018 Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Motor: 6.2-liters, V8, kompressor, 717 hästkrafter, 875 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 290 km/h
Vikt: 2435 kg
Mått (length/height/width):
4821/1725/1943 mm
Pris (USA): $85 900 USD
(Testbil cirka $90 000 USD)

Tack till Monticello Motor Club för att vi fick nyttja era faciliteter.

Jeep har tillverkat specialbyggda terrängfordon sedan andra världskriget. De har dock, precis som alla andra billtillverkare, varit tvungna att bredda sin portfölj med tråkigare modeller för att kunna sälja större volymer. Å andra sidan har de också kryddat sitt modellutbud med några prestanda-bilar, av vilka den mest anmärkningsvärda är Grand Cherokee Trackhawk. Vi har aldrig tidigare testat en Jeep men när de fick för sig att klämma in sin mest kraftfulla motor blev vi plötsligt obeskrivligt intresserade. Låt oss ta reda på om körupplevelsen imponerar lika mycket som siffrorna genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Jeep Grand Cherokee Trackhawk.

Det kommer antagligen inte som någon överraskning att de 717 hästkrafter som gömmer sig under huven på Trackhawk placerar den högst upp i näringskedjan. På andraplatsen hittar vi Bentley Bentayga med skrattretande lite (608) hästar. Gällande exteriören är den definitionen av diskret, med bara de fyra utblåsen som avslöjar hur potent bilen är. Bakifrån ser den ut som Mercedes från 90-talet, men från övriga vinklar ser den muskulös men samtidigt åtstramad ut. På insidan återfinns en orgie av plats, som om Duplo och Playmobile användes som inspiration. Visst, i relativa termer är den billig, men inte tillräckligt billig för att rättfärdiga något sådant.

Själva körupplevelsen är rent ut sagt skrattretande. Den är våldsamt snabb. Inget kan förbereda dig på den brutalitet som komma skall när plattan trycks mot mattan. Detta i kombination med ljudet av den skrikande kompressorn och argt morrande motorn leder till en upplevelse som inte lämnar något sinne opåverkat. Den är förfärligt obekväm, men trots detta tar den alla kurvor som inspirerad av det lutande tornet i Pisa. Vi körde den på Monticello Motor Club-banan och och även om dess dynamisk färdigheter är imponerande rättfärdigar de knappast ”Track”-delen av bilens namn.

När det kommer till galenskap inom bilvärlden tar Jeep Grand Cherokee Trackhawk hem storvinsten. Den erbjuder inget mer än häpnadsväckande prestanda och akustiska attribut som hör hemma i ett operahus. Trackhawk är helfestlig att köra men frågan är om det inte hela inte blir enformigt efter ett tag? I all ärlighet får en mer detaljerad lov att vänta på att vi får chansen att köra bilen lite längre, men än så länge lever den inte upp till sitt namn. Det den dock gör är att ge dig en sjuhelvetes åktur, och det utan Kronofogdens flås i nacken.

Översatt av Andreas Bergman.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

När det kommer till galenskap inom bilvärlden tar Jeep Grand Cherokee Trackhawk hem storvinsten. Den erbjuder inget mer än häpnadsväckande prestanda och akustiska attribut som hör hemma i ett operahus.