Sent förra året släpptes Skoda Kodiaq. Den är en familje-suv som välkomnades med öppna armar tack vare funktionalitet och rymlighet i klass med en övernattningsanpassad stridsvagn. Det hela paketerades och kunde levereras till kunderna för ett pris som fick Ullareds mest sparsamma konsumenter att rodna av lycka. Nu har Skoda bestämt att Kodiaq ska få ett småsyskon. Nykomlingen har döpts till Karoq och ersätter modellen Yeti. Jag begav mig till Sicilien för att undersöka hur väl Karoq står sig gentemot dagens enorma svärm av crossovers.

När Kodiaq kom ansåg jag att formen och lyktorna bak inte var särskilt vackra. Tyvärr står jag fast vid den uppfattningen även när det gäller Karoqs design. Fronten är stilren och linjerna på sidorna är så distinkta att de får en välslipad kökskniv att se slö ut. Bakifrån påminner den dock om en trött och hängig trebarnsmammas uppsyn efter en sömnlös natt av konstant skrikande.

Fakta:
Pris från 215 600 kronor
Blir tillgänglig för beställning under början av 2018

Interiören visar på att Skoda strängt lyder under sin slogan ”Simply Clever”. Det märks att de som har utvecklat modellen inte kommer direkt från ”Paradise Hotel” utan har ett antal hjärnceller kvar innanför pannbenet. Bilen är fylld med smarta funktioner som paraply under sätet, mugghållare som håller i flaskan så hårt att man kan öppna korken med en hand, särskilda fack för lösa mynt och kort, en papperskorg bredvid passagerarsätet och ett baksäte som kan justeras till fler positioner än en yoga-mästare klarar av.

Efter att ha konstaterat att Karoq är en smart och praktisk bil var det dags att sjunka ner bakom ratten. Bilen jag körde hade tygklädsel som för första gången inte ser ut som något clowner använder till att lappa ihop sina byxor med. Sätena är sköna och som förare känner man sig snabbt lika avslappnad som en mediterande munk. Stötdämparna är mjukt inställda och jämfört med en SEAT Ateca är det som att åka en hängmatta på hjul som behagligt gungar fram över ojämnheter i vägen.

Motoralternativ:
Bensin
1,0-liters, 115 hästkrafter
1,5-liters, 150 hästkrafter
Diesel
1,6-liters, 115 hästkrafter
2,0-liters, 150 hästkrafter
2,0-liters, 190 hästkrafter (kommer i mitten av 2018)

Jag körde en Karoq med den 150 hästkrafter starka dieselmotorn och den passar bilen bra. Den klarar inte av att sticka iväg som ett skott när ljuset slår om till grönt men det är inte heller något modellen är gjord för att göra. På de sicilianska landsvägarna måste man leka rallyförare för att hänga med i trafiktempot och att köra om stora bussar i skymda kurvor verkar vara invånarnas främsta hobby. Man sticker ut mer om man faktiskt håller hastighetsbegränsningen än om man dubblar den vilket gjorde att jag konstant fick pröva på hur Karoq beter sig i höga farter. Min slutsats är att den sjustegade dubbelkopplingslådan och det tysta motorljudet gör varje resa till en behaglig upplevelse utan att någonsin kännas i närheten av sportig.

Konkurrenter:
Nissan Qashqai
SEAT Ateca

Med hjälp av Karoq närmar sig Skoda en pokalplats i crossover-segmentet. De har inga ambitioner att vara ett premium-märke men lyckas ändå visa att man kan få väldigt mycket, för en relativt liten peng. Skoda Karoq lämnade springskorna och Chanel-väskan hemma, den är varken särskilt sportig eller lyxig. Den försöker vara en helt vanlig bil för helt vanliga människor, och det lyckas den också med, och det med lysande resultat.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.