Kia Stonic provkörd i Tyskland
SUV:ar och särskilt små-SUV:ar är lika heta som sanden på Kreta en varm sommardag. Detta vet Kia om och de vill därför givetvis hänga på den snabbt växande trenden. Meningen med små SUV:ar är att de ska förmedla en kompakt känsla samtidigt som de behåller en kaxig attityd. Jag har nämnt det förut; för mig är det motsägelsefullt men tydligen välkomnas det av marknaden med öppna armar. Jag begav mig till Berlin för att ta reda på hur nya Kia Stonic står sig i flocken av modeller i B-SUV-segmentet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Kia Stonic.
Konkurrenter:
Renault Captur
Peugeot 2008
Mazda CX-30
Audi Q2
Opel Mokka
Enligt mig är Stonic en vackrare bil än konkurrenterna Renault Captur och Peugeot 2008, dock står Mazda CX-3 som överlägsen vinnare i skönhetstävlingen. Designen är enkel och Kia har lyckats med proportionerna, alla former fungerar tillsammans utan att någon del sticker ut som en falskt spelande trumpet i en orkester. Även på insidan är designen enkel, eller snarare avskalad med några inslag av färg här och där för att liva upp den annars trista utformningen. Det är viktigt för Kia att designen blir bra eftersom märket planerar att sälja fler enheter än vikingarna sålde pälsverk under vikingatiden.
Väl bakom ratten märks det snabbt att Stonic är en lätt bil och det är för att de yttre dimensionerna motsvarar ett USB-minnes. Den ger känslan av att man sitter lite högre men i själva verket är det inte många millimeter som skiljer från andra bilar på vägarna. Lägg en hopvikt tidning under baken i en vanlig kombi så förstår ni ungefär vilken känsla Stonic levererar.
På Berlins gator märks det att stötdämparna är inställda åt det styvare hållet. En resa i en Stonic medför inga kroniska ryggskador men det är samtidigt ingen vaggande känsla som är typiskt för en SUV. Den lite hårdare dämpningen och den låga vikten gör dock att bilen blir aningen roligare när det är dags att svänga. Ett av testkörningsmomenten bestod av att köra full gas runt en bana av koner på ett gammalt flygfält strax utanför Berlin. Trots att Stonic endast kommer med framhjulsdrift klarade den sig fint runt banan och kändes aldrig klumpig.
Priser:
Från 144 900 kr
Till 184 900 kr
Den manuella växellådan är distinkt men det känns som att sträckan Stockholm-Göteborg är kortare än avståndet mellan trean och fyran (och alla andra växlar för den delen). För de som ogillar att koppla mellan växlingarna kommer det att lanseras en sjustegad dubbelkopplingslåda under 2018.
Motoralternativ:
1,25-liters 4:a, 84 hästkrafter
1,4-liters 4:a, 100 hästkrafter
1,0-liters 3:a, 120 hästkrafter
På motorsidan kommer det att finnas tre alternativ i Sverige, och alla drivs av bensin. Jag körde 1,4-litersmotorn och den trecylindriga 1,0-litersmotorn. Den trecylindriga motorn låter som en racerbil, men den går sannerligen inte som en. Om man varvar den som om det inte fanns någon morgondag upplevs den som relativt pigg, men på låga varv är den som ett seg-startat pariserhjul. 1,4-litersmotorn lunkar på i en klart jämnare takt och kan ses som den lite äldre och mognare och den trecylindriga motorn som en livlig unge.
Kia siktar högt med Stonic och är säkra på att den enkelt kommer att kunna konkurrera med rivalerna i det snabbast växande segmentet i Europa. Jag tror att den har potential eftersom den är väldigt lagom, och det verkar människor gilla.