BMW 420d xDrive Gran Coupé
Motor:
 2,0-liters, diesel, R4, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7,4 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 230 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4638/1404/2017mm
Pris: 394 500 SEK (Testbil cirka 425 700 SEK, metallic, automatlåda)

Detta bildspel kräver JavaScript.

På grund av ett antal oförutsedda omständigheter fick vi på Högsta Växeln nycklarna till en BMW 420d Gran Coupé med lika mycket extrautrustning som en nyfödd indisk elefant. Trots detta är den konfigurationen tydligen den absolut vanligaste på svenska vägar. Folk väljer hellre en BMW med 190 hästars-dieseln och noll extrautrustning än en fullproppad Skoda Superb av toppmodellen. Detta får oss att ställa oss frågan: “är extrautrustning verkligen nödvändigt?” Låt oss ta reda på detta samtidigt som vi recenserar BMW 420d Gran Coupé genom att lägga i Högsta Växeln.

Om du ser en BMW av en nyare modell och blir tvungen att gissa vilken motor som sitter i den så kommer svaret “20d” att ge dig rätt svar i 99% av fallen. Beror detta på att motorn är så pass bra att man kunderna känner att de inte behöver mer än en 4-cylindrig motor med 190 hästkrafter eller är det en ren kostnadsfråga? Jag är fullständigt övertygad om att det senare stämmer. Visst, en 420d är inte långsam, men motorn låter som en dieseltruck. När jag körde min flickvän (som inte bryr sig ett skvatt om vilken bil hon sitter i) så kommenterade hon att den förde ovanligt mycket oväsen. Detta är den enda gången hon någonsin reagerat på att en dieselbil låter mycket. Den är så högljudd att jag till och med reserverar mig för att det var något fel på bilen som vi testade. Antingen måste du ha hörselskydd eller vara heldöv för att inte störa dig på det klattriga motorljudet.

Att köra är en 4-serie precis lika briljant som en 3-serie. Om bilen bara inte hade låtit som en gammal gräsklippare så hade körupplevelsen faktiskt varit riktigt bra. Chassit är obegripligt fulländat och styrningen känns direkt. Dessutom är bilen standardutrustad med ett fantastiskt utseende som gör att jag definitivt förstår varför folk väljer en 4-serie Gran Coupé framför en 3-serie (dock skulle inte jag göra det).

Att sitta i en helt standardutrustad BMW är en helt neutral upplevelse. Tygklädseln är okej, den lilla standardskärmen utan GPS är okej, och avsaknaden av soltak är okej. När man sedan listar ut att bilen man sitter i kostar mer än 400 000 kronor får man dock slag, speciellt när man startar bilen. Ingen utrustning och en supertrist motor är inte världens skojigaste kombination.

Min slutsats efter en vecka med en 420d Gran Coupé är att utrustning absolut inte behövs om bilen i grund och botten är tillräckligt bra. Enligt mig är en 420d inte tillräckligt rolig för att jag inte ska bry mig om jag sitter i ett tyg- eller läderklätt säte. En Mazda mx-5 är ett ypperligt exempel på en bil som inte är i något behov av extrautrustning, och BMW 330i är ett annat. Om jag hade 400 papp att spendera på en familjebil i denna klass skulle jag köpa en två månader gammal 330i Touring för den är såpass bra att extrautrustningen ger marginell nytta. Tänk utanför boxen och köp en milt begagnad bil med en större motor, då garanterar jag att du kommer att leva ett både längre och lyckligare liv!

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.