Ford Edge 2,0 TDCi 210 hk
Motor: 2,0-liters fyrcylindrig diesel, 210 hk, 450 Nm
Kraftöverföring: 6-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 9,4 sekunder
Toppfart: 211 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4810/1690/1930 mm
Vikt: 1949 kg
Pris: 404 900 SEK (testbil cirka 449 900 SEK)

Av någon anledning har amerikanska bilar aldrig riktigt fått något fotfäste i Sverige. Visserligen är raggarkulturen fullt levande i landets mindre utvecklade delar men för den vanlige Svensson är det fortfarande svenska och tyska märken som prioriteras högst. Ford ser naturligtvis detta som en utmaning och har med sina senaste modeller gjort ett försök att nå både den europeiska och svenska bilköparen. En modell som man spår kommer att lyckas med detta är Ford Edge. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om en amerikansk burgare i form av Ford Edge passar in i ett land som alltid ätit falukorv.

Det första som gör att man överhuvudtaget kommer att överväga ett inköp av en Edge är utseendet. Visserligen är smaken som baken, men jag själv tycker att denna SUV ser riktigt bra ut. Den har ett kaxigt utseende med en halvt yxhuggen front och en futuristisk bakdel. Utseendet skriker inte ut sin närvaro samtidigt som få åskådare kommer att missa bilen. Vill du vara diskret och sofistikerad är detta ingen bil för dig, men är du den typen av person som bar keps med texten ”Make America great again” kommer du troligtvis att stormtrivas.

Inuti är det väldigt mycket Ford över det hela. Vi återfinner inte samma typ av knapp-bombardemang som i Ford-modeller från tidigare år, samtidigt som det är långt ifrån välstädat. Likt en turist som tillbringar en vecka i Tokyo kommer föraren att hitta de mest essentiella punkterna fort, men kommer aldrig att lära sig området utantill. Kvalitet är inte heller något ledord när man sitter vid förarplatsen. Edge-interiören är inte någon själlös plastorgie som amerikanska bilar hade på 90-talet samtidigt som insidan inte heller andas kvalitet satt i granit.

En del biltillverkare lyckas bygga SUV:ar som påminner om betydligt mindre bilar när det kommer till körkänsla. För Ford är fallet tvärtom då Edge känns som en stor bil bakom ratten trots inte alltför stora yttermått. I stan känns den därför lite klumpig emellanåt, vilket inte hjälps av den smått sega drivlinan. 210 hästkrafter borde sätta fart på de flesta bilar, men tack vare att denna vagn väger mer än Drottningholms slott så blir accelerationsreporna aldrig särskilt imponerande. Kombinationen av storbilskänsla bakom ratten och en motor som kan vara lite tradig i vissa lägen gör att Ford Edge inte alltid trivs i stadstrafik.

Ser man bortom storstadsegenskaper blir Ford Edge helt plötsligt en riktigt trevlig bil. Ute på landsväg och motorväg är den riktigt följsam, men framförallt riktigt bekväm. Man sitter skönt och i högre hastigheter jobbar motorn med den dubbelkopplade Power Shift-lådan väldigt smidigt. Kör man bilen ut ur Stockholms innerstad och vidare utmed E4:an, känns det som att man går från att simma i grädde till att simma i vatten. Ute på öppna vägar känns denna SUV hemma och det är där den presterar som bäst. Ford Edge kommer att locka med hög komfort och ett kaxigt utseende, men frågan är om det räcker för att slå sig in på den svenska marknaden? Min gissning är att Ford Edge kommer att sväljas lika lätt som svenskar sväljer Big Macs klockan tre på en lördagsnatt.

Oskar Ydenius
oskar.ydenius@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
6
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
6
Relativ prestanda
4
Personlighet
7
Motorljud
5
Komfort
8
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.