Renault ZOE

Motor: Elmotor, 92 hästkrafter, 220 newtonmeter
Kraftöverföring: Framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11 sekunder
Toppfart: 135 km/h
Vikt: 1502 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4084/1587/1945mm
Pris: 219 900 SEK (Testbil 219 900 SEK)

Vill du rädda världen men samtligt vara anonym? Man brukar säga att de riktiga hjältarna inte bär någon mantel. Renault ZOE är en bil som inte gör något väsen av sig, dels för att den är en elbil och inte har någon förbränningsmotor som ger ifrån sig några ljud, men också för att den inte utstrålar något speciellt. Det finns inget som säger att ”här kommer jag, redo att rädda världen” eller ”jag är bättre än alla andra för att jag kör en miljöbil”. Renault ZOE vet att den duger som den är, att den fungerar till vad den är ämnad för. Frågan är vad som kompromissas genom att rädda naturen? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Renault ZOE.

Som jag tidigare var inne på smälter bilen in i alla miljöer. Självklart kommer den inte att passa in på dragracingbanan men den är anonym nog för att inte framstå som en elbil och drar därför inte till sig några blickar. ZOE har en form som kan liknas vid en igloo, den är liten men relativt hög. Det bidrar till att bilen ser mindre ut än vad den upplevs som på insidan. Reaktionerna jag har fått från människor som granskat bilen från utsidan är ”meh”. Den är verkligen inte det snyggaste av ting, uttryckslös är antagligen det ledord som designerna har haft. Det positiva med just den exteriören är att den kommer att få samma svar om 5 år. Designen är enkel, den fyller sin funktion och försöker inte förutspå hur bilarna kommer att se ut i framtiden. En modern skapelse som känner sig själv och vet vad den är, en enkel stadsbil men en anspråkslös sådan.

Väl framme vid interiören fortsätter det enkla formspråket. Receptet är att ta en kopia av exempelvis en Renault Clio och anpassa det till hur det förväntas fungera i en elbil. Instrumentbrädan är mer digital än en grafräknare, på både gott och ont. Visst ger det en känsla av att det är modernt och nytt, men samtidigt försvinner en stor del av funktionaliteten. Något som fungerar speciellt illa är hastighetsmätaren, eller i detta fall siffrorna. Om det finns en mätare, eller i alla fall en digital mätare, så uppfattar man snabbare i vilken hastighet man kör, även om man skulle ha samma hjärnkapacitet som Långben. Lösningen som finns i ZOE är alltså bara siffror som byts väldigt hackigt, det är som att bevittna ett grovt stammande barn som berättar en lång historia. När det gäller material är det som att sitta i en rullande plastfabrik. Plasten genomsyrar i princip alla delar av interiören förutom sätena. Dock motiveras många av de mindre lockande aspekterna av interiören genom att Renault ZOE är en av de billigaste elbilarna på marknaden.

När vi ändå är inne på priset kan jag passa på att ta upp kostnaderna. Renault ZOE är en av de billigaste bilarna man kan äga. Inköpspriset är lågt, sett till att det är en fullt duglig elbil man får för pengarna. Nej, det är ingen Audi A8 när det kommer till kvalitet och komfort men den uppfyller det viktigaste behovet för kunden, att transportera människor och saker. Ägandet kommer antagligen inte heller att vara något som gör hål i plånboken. Elen som förbrukas är en minimal kostnad jämfört med bränslekostnaderna i en bil med förbränningsmotor och eftersom det är en elbil finns det inga kolvar som kan skära eller oljebehållare som börjar läcka.

Om du kör runt i en elbil eller bränslecellsbil så kanske du inte alltid tänker på det faktum att du är snällare mot naturen än vad tomten är mot barnen på julafton. Något som alltid finns med i tankarna är dock räckvidden, det är den absolut största elefanten jag har stött på i ett rum. Den begränsade räckvidden kan liknas vid att vara instängd i sitt egna hus. Allting går bra så länge man är kvar i huset, man kan gå och vattna blommorna, hämta mat från kylskåpet eller titta på TV i vardagsrummet. Tyvärr uppstår det problem om katten sprungit bort eller om man vill ta en långpromenad utomhus, dörren är låst och man kommer inte ut. Samma känsla påträffas i ZOE. Många som avgudar elbilar argumenterar för att det inte finns någon räckviddsångest. För mig fanns den, hela tiden. ZOE har en räckvidd på cirka 15 mil (en uppdaterad version med 40 mils läckvidd finns också). Det betyder att den egentligen är markant lägre om man inte kör i samma tempo som en innerstadsbuss. Den tillgängliga räckvidden är till för att ta dig till jobbet, mataffären och tillbaka hem. Man kommer aldrig att kunna ta sig längre än så. Äger man en ZOE är det ett måste att ha en andrabil om man nu inte har ett lika rutinmässigt liv som människorna i Nordkorea.

Att köra en Renault ZOE är som att köra radiobilarna i en nöjespark, det är enklare än att knyta skorna. För er som inte har kört en elbil rekommenderar jag att testa det. Släng i drive och tryck på den högra pedalen så accelererar bilen jämt upp till motorvägsfart, men inte snabbare än så. Den jämna accelerationen bidrar till en behaglig färd. Att köra elbil framkallar ett lugn i kroppen, det är lite som att köra runt och meditera. Dock är ZOE så dåligt ljudisolerad att det ibland låter som att man kör en cabriolet med taket nere. Ett annat ljud att anmärka är motorljudet: obefintligt i en elbil säger ni, inte i ZOE säger jag. Den låter konstant som en liten Chihuahua som piper mellan sina skall. Varje gång man gasar hårt låter det som att ett takräcke sitter på bilen och viner i vinden, ett otroligt enerverande läte efter några få färder i bilen. En annan negativ aspekt är prestandan, som ZOE inte förtjänar något diplom i. På motorväg känns den som jag känner mig när jag cyklar i en lång uppförsbacke, seg och trött. I stadstrafik passar dock en liten elbil alltid in. Den accelererar snabbt och direkt i farter från 0 till 50 kilometer i timmen. Detta bidrar till att den faktiskt blir rolig att köra i just stadstrafik.

Renault ZOE är en bil som jämfört med andra elbilar kostar mindre än en importerad skumtomtelåda från Lidl. Den är något man färdas i, men inte i lyx eller komfort. Den är snarare ett verktyg för transport. Den fungerar för de som vet att de bara reser korta sträckor. Den finns till för de som vill rädda världen genom att frige färre utsläpp och ZOE vet att den klarar av just det. Renault ZOE – en ändamålsenlig kortdistansare.

Joel Sandberg
joel.sandberg@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
5
Interiör
5
Körglädje
7
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
6
Relativ prestanda
6
Personlighet
5
Motorljud
4
Komfort
7
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.