Hyundai ix35 Fuel Cell EV
Motor: 400V växelström, vätgas, 136 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: Reduktionsväxel, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 12,5 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Vikt: 1921 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4410/1665/1820mm
Pris: 787 500 SEK (Testbil 787 500 SEK)

Den är en miljöhjälte som inte släpper ut någonting som har en negativ påverkan på miljön, men det är ingen Tesla. Den är som en vanlig bil som man tankar, men det enda som kommer ur avgasröret är vanligt vatten. Bilen jag beskriver heter Hyundai ix35 Fuel Cell och är, som namnet antyder, en bränslecellsbil. Hela konceptet låter för bra för att vara sant, tanka vätgas på några minuter, få en räckvidd på 40-50 mil och ur avgasröret kommer inget annat än drickbart vatten och vattenånga. Vad är det då som gör att de enda bilarna vi ser på vägarna inte är ix35:or med bränslecellstekniken? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Hyundai ix35 Fuel Cell.

För att på ett detaljerat sätt förstå hur tekniken i bilen fungerar, behöver man antagligen vara professor i kärnfysik eller liknande, en utbildning som jag tyvärr inte har. Jag ska dock försöka förklara processen på ett så enkelt sätt som möjligt. Bilen tankas med flytande väte som förvaras i en stor tank. Vätgasen leds till en bränslecellsstack där en kemisk reaktion mellan vätgas och syre sker och som i sin tur genererar el samt vatten. Elen går då till ett batteri som därifrån agerar precis som i en elbil, medan vattnet åker ut genom avgasröret. Detta är en teknik som alltså uppskattas starkt inom Greenpeace-kretsarna.

Vad är det då som gör att ix35 Fuel Cell syns till lika frekvent på vägarna som man hör föräldrar ge namnet Per-Olof till sina nyfödda bäbisar? Jo, rena elbilar fungerar bra på sitt sätt. De har en räckvidd på allt mellan 10 mil och 50 mil. Det räcker gott för de flesta att ta sig till jobbet, tillbaka hem igen och eventuellt en tur till mataffären, den så kallade dagliga pendlingen. Elbilar är ett steg in i framtiden, ett steg som är markant större jämfört med tidigare förbättringar för transporten, men som samtidigt är litet med tanke på att det är anpassat till var vi ligger i utvecklingen idag. Bränslecellsbilar tar ett större kliv in i framtiden, en framtid vi idag ännu inte riktigt kan nå. Elbilar drivs, som vi alla vet, på el. El finns tillgängligt lite överallt i Sverige, så länge man inte bor en bit norr om Jokkmokk och har ungefär 30 mil till närmsta tecken på civilisation. Man har därför säkerheten av att det nästan alltid går att få tag i ett laddningsställe om situationen skulle närma sig ett nödfall.

Tack vare den glesa infrastrukturen inom vätgasindustrin, uppstår det ett problem med räckvidden som man konstant är tvungen att ta hänsyn till. Denna svårighet finns hela tiden med och etsar sig fast i bakhuvudet varje gång man framför bilen. Hyundai ix35 Fuel Cell passar endast två individer. Individ nummer ett är den som identifierar sig som en sann göteborgare och som därmed har bestämt sig för att aldrig lämna Göteborgs innerstad. Denna individ heter antagligen Glenn och tycker att man la ändå kan leva på fesk hela livet ut. Den andra individen arbetar som taxichaufför och kör enbart sträckan Stockholm innerstad – Arlanda, inga andra distanser.

Som bil är Fuel Cell-versionen i grunden en helt vanlig ix35, men som blivit fullproppad med teknik från framtiden. Ix35 kom år 2009 vilket innebär att exteriören och interiören även är från den perioden. Det är en bil som i grunden är lika grå och tråkig som min morfars Toyota från 1999. Infotainmentsystemet skulle passa en konservativ pensionär som avskyr förändring, systemet är gammalmodigt vilket syns på grafiken och knapparna runtom är lika estetiskt tilltalande som en ålderstigen padda. I övrigt känns bilen precis som en elbil och ger inga tecken på att det skulle vara någon annan teknik inbäddad under huven. Systemeffekten ligger på 136 hästkrafter och upplevs på samma sätt som att en dammsugarmotor skulle driva en Boeing 747. Kraften räcker knappt till för en bil som väger närmare 2 ton. Vridet finns med från stillastående, precis som i vilken annan elbil som helst. Det gör att bilen får samma respons som ett pistolskott vid gaspådrag. Dock känns den lika snabb som en trött bibliotekarie vid omkörning i motorvägshastighet. Ix35 Fuel Cell är lika tyst som en sovande katt, men ger ifrån sig ett ljud som liknas vid kattens spinnande när den stängs av.

Jag testade även på att tanka bilen, något som egentligen inte var nödvändigt eftersom räckvidden är sanningsenlig i förhållande till vad den uppskattades till i färddatorn. Det visade sig dock vara en upplevelse som inte liknade något annat tanktillfälle jag tidigare genomgått. Jag körde in på tankstationen med förväntningen av att se en pump som liknar den diesel- och bensinpumpen vi alla känner till. Det jag möttes av var istället en station som såg ut att vara tagen rakt från rymdskeppet i filmen Wall-E. Man körde in i en futuristisk station med tak och kunde sedan tanka, ett moment som tack och lov kändes igen från konventionella tanktillfällen.

Tekniken fascinerar mig och det finns starka bevis på att den fungerar bra, eller snarare kommer att fungera bra i framtiden. Det största problemet är att infrastrukturen inte är redo. Någon måste dock ta första steget och Hyundai har valt att slänga sig in i leken, tätt följda av Toyota med modellen Mirai. Det har tidigare funnits experimentella vätgasbilar, men där ingen lyckats nå någon större produktion. Bränslecellsbilarna löser elbilarnas problem, det tidskrävande stoppet som behöver göras när räckvidden är slut. Samtidigt har elbilarna lösningen på bränslecellsbilarna största problem idag, nämligen infrastrukturen. Batteri-bilarna kommer aldrig kunna laddas på 3 minuter utan att batterierna sedan är redo för soptippen, något som bränslecellsbilarna redan kan. Därför är vätgasbilarna en briljant lösning med en enorm potential. Det som krävs är att samhället gör sig redo med bättre infrastruktur. Ix35 är ett bra försök att ta nästa steg i utvecklingen mot en mer hållbar framtid. Det som är svårt att avgöra, är hur framtiden ska se ut. Det har medfört att den moderna tekniken som finns i ix35 har fått ett skal som är fast i 2009. Den är en bil som försöker, men som hindras av att omgivningen inte är redo för att den ska lyckas. Hyundai ix35 Fuel Cell – framtidens teknik i gårdagens förpackning.

Joel Sandberg
joel.sandberg@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
6
Interiör
5
Körglädje
7
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
10
Relativ prestanda
5
Personlighet
4
Motorljud
9
Komfort
6
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.