Test: Smart fortwo cabrio

Smart fortwo cabrio (2017)
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 71 hästkrafter, 91 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 15,5 sekunder
Toppfart: 151 km/h
Vikt: 975 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
2695/1552/1663 mm
Pris: 130 000 SEK
(Testbil cirka 160 000 SEK)

Smart är ett märke som tillverkar bilar som uppmuntrar till att parkera med fronten mot trottoarkanten istället för längs med den. Från första anblick förbluffas man över hur otroligt kort bilen är. Den påminner lite om en uppfinning som en av bilvärldens gudar, Jeremy Clarkson, uppfann under sin tid som programledare på BBCs motorshow Top Gear.

Jag syftar självklart på den mäktiga P45. Lite likt P45:an är det även möjligt att med smart fortwo cabrio skala av toppen av bilen, något som även namnet antyder. Denna modell av smart är alltså en cabriolet som ska framföras i stadstrafik och som kommer att ge ett intryck av frihet till de som betraktar bilen när den åker förbi. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera smart fortwo cabrio.

Att smart fortwo cabrio skiljer sig från den vardagliga Svensson-pendlaren (läs VW Passat) är lika självklart som att IKEA alltid har köttbullar tillgängligt till lunch. Exteriören är lika uppseendeväckande som en Pride-beklädd fanatiker i riksdagen. Vart man än reser i en smart cabrio dras människors blickar mot bilen som om den haft reflexvästar konstant fastklistrade runt hela karossen. Det är något som gör att smart cabrio hela tiden är i centrum.

Smart i sig är inget ovanligt märke men att åka runt i en stad med en mikroskopisk bil utan tak verkar vara något som människor reagerar starkt på. I och med att smart cabrio har yttermått som matchar en vinkork förväntas även insidan att lida av platsbrist. Tvärtom är smart cabrio en förvånansvärt rymlig bil för två normalväxta personer. Avsaknaden av baksäten är en anledning till varför föraren och passageraren inte behöver sitta som pressade apelsiner i stolarna. Instrumentbrädan lånas från Renault och är relativt plastig men bilen vi hade var utrustad med läderstolar som bjöd på förvånansvärt god komfort.

Att smart fortwo cabrio är lika praktisk som en fågelholk utan öppning är inget som överraskar. I bagageutrymmet går det att lasta en träningsväska eller en skolväska, men inte båda samtidigt. Tack vare de små måtten som bidrar till bra köregenskaper är smart cabrio en riktigt rolig bil att framföra.

Den reagerar lika snabbt som en vettskrämd katt vid rattutslag och känslan för underlaget man kör på finns ständigt med vid lite mer aktiv körning. Ett område där den briljerar är självklart när det kommer till att ta sig runt i stadstrafik. Det är vad bilen är ämnad för och en uppgift den utför mycket bra. Ett exempel på att smart tillverkar de ultimata stadsmaskinerna är vändradien som är så liten att man skulle kunna vända på ett brunnslock.

Smart cabrio handlar om en sak och inget annat och det är ren känsla. Hur många sekunder det tar att ta sig från stillastående till 100 km/h är fullständigt irrelevant och de som iakttar bilen och undrar något om den kommer aldrig att fråga en sådan sak. Att fråga ägaren av en smart cabrio om dess prestanda vore som att fråga en femåring om deras åsikt angående analysen av första kvartalets börsrapport, det finns absolut inget skäl till att göra det. Smart cabrio är skapad för att känna vinden susandes genom håret och förbipasserandes blickar dras emot sig.

Samarbetet mellan motorn och växellådan är lite som att få en äldre människa med rullator att springa till bussen, det fungerar inte riktigt. Trots att man kör bilen som om det befann sig en nyfödd fågelunge under gaspedalen väljer växellådan att växla vid cirka 3500 RPM. Det hela medför att jag föredrar att lägga i det manuella läget där jag själv kan växla för en mer avspänd färd.

Allt detta bidrar till bilens personlighet och karaktär och gör att den är en bil man verkligen dras till att ta en åktur i. Smart fortwo cabrio är en bil med mycket känsla för den som vill utnyttja den friska luften till fullo och samtidigt visa upp sig på stadens alla gator. En bil för den som älskar uppmärksamhet.