Ford Focus RS
Motor: 2,3-liters, fyra cylindrar, turbo, bensin, 350 hästkrafter, 440 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 266 km/h
Vikt: 1599 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4390/1472/2010mm
Pris: 394 300 SEK (Testbil ca 440 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag minns första gången jag övningskörde på landsväg (det var ju trots allt inte så länge sedan) och undrade hur i hela friden en sådan krokig och smal väg kunde ha en hastighetsbegränsning på 70 kilometer i timmen vilket var otroligt mycket. För mig kändes det som att åka berg- och dalbana utan att sitta fast. Totalt vansinnigt alltså. I takt med att jag kände mig mer och mer van som förare försvann givetvis denna rädsla. När jag väl fick körkortet i handen kunde jag köra bil på mina istället för min handledares villkor. Från att ha varit Nasse (i Nalle Puh) bakom ratten har jag nu blivit Tiger. Ford Focus RS är en sådan bil som uppmanar en till att köra snabbare och snabbare, något man gör eftersom den är sanslöst förtroendeingivande. Det är en bil som ger gemene man möjlighet att uppleva det Ken Block är kapabel till; det är en rallybil för gatan. Men hur bra är den egentligen? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Focus RS.

Medan de flesta super-GTI-bilarna inte gör särskilt mycket väsen kring sig (när det kommer till utseendet det vill säga) är Ford Focus RS en bil som inte döljer vad den har som syfte. Tillsammans med Honda Civic Type R är Forden den mest indiskreta i en bred skara av konkurrenter. Konkurrenter som man inte tar sig an i det första taget. Men med ett ytterst rallyinspirerat utseende som passar lika bra i värmländska skogar i över 200 knyck som det gör omkringkörandes på Stockholms gator har Ford varit kaxiga. Interiören är om något lite tråkig, väldigt Ford-ig. Jag kan dock avslöja att jag bryr mig lika mycket om det som jag bryr mig om att en Range Rover Sport SVR drar mycket bensin.

Frågor rörande antal liter i bagageutrymmet, centimeter i baksätet och isofix-kompabilitet är lika relevanta som en journalistutbildning när det kommer till en sådan här bil. Med nya Ford Focus RS har bilen nått sin tredje generation, en del av bilvärlden som har fått ett kultlikt följeslag. Med andra ord är Ford inga nybörjare när det gäller GTI-bilar. Det som utmärker just Ford Focus RS är att den har en av marknadens mest avancerade fyrhjulsdriftsystem. Dels fördelar den kraften mellan fram- och bakaxeln (upp till 70 procent kan skickas bak) och sedan kan 100 procent av kraften som skickas bak fördelas till ett individuellt hjul. Det innebär att det alltid är hjulet med mest grepp som är drivande.

Det enda som spelar roll med en bil som denna är upplevelsen bakom ratten. Med en motor som är lika briljant som jag är bilintresserad katapulteras den fullständigt fram – så länge man är kvick i växlingarna det vill säga. Bilen går endast att få med en manuell låda nämligen. De fyra olika körlägena erbjuder (uppenbarligen) varierande körupplevelser. Från normalt läge (för vardaglig körning) trycker man sig vidare till sportläget (det läget jag tillbringade mest tid i) för att sedan hamna i raceläget (som egentligen bara ska användas på bana) och slutligen sladdläget. Bilen blir mer och mer levande för varje läge och låter dessutom mer. I sportläget smattrar det så in i bomben, likaså i raceläget. I sladdläget (drift mode) förvandlas Ford Focus RS till en rallyinstruktör som håller en i handen. Man kan sladda runt varje hörn och så länge man litar blint på bilen klarar man sig utan problem. Det innebär dock inte att det är någon form av autopilotsystem utan man behöver fortfarande vara närvarande som förare. Oavsett om man kör på grusväg eller landsväg är det en ren fröjd för självförtroendet.

Att köra på landsväg förvandlas till ett beroende och man kör mer än gärna fram- och tillbaka under en hel dag. Styrningen är helt sanslös – den är lika direkt och responsiv som en Google-sökning. Det känns på fullaste allvar som att bilens framdäck är kopplade till ens egna armar. Rent dynamiskt kan det ställa till problem på våra svenska vägar (som har inspirerats av Hiroshima under andra världskriget) då ratten följer vägens ojämnheter. Det innebär att när man kommer upp i fart brottas man indirekt med asfalten. Om man inte är alert kan det ställa till med problem – Ford Focus RS är en bil som man måste ta i kragen. Gasen i botten resulterar i minimalt med fördröjning för att sedan övertas av 470 newtonmeter (overboost i 15 sekunder) som sedan leder till att de 350 hästkrafterna tar täten och håller i sig upp till varvstopp. Det är en motor som är livligare än en fyraåring som har hittat godisgömman. Givetvis är bilen knappast den mjukaste av ting, i race-läget är det som att ha en polermaskin fastklistrad i ryggen. Chassit lämnar dock alltid tillräckligt med utrymme för att man ska känna hur bilen rör sig och för sig i kurvorna, man hamnar i symbios med bilen.

Ford Focus RS är en bil som gör att man ifrågasätter alla hastighetsbegränsningar. ”Double or nothing” blir ett tankesätt man snabbt lever efter. Det är en bil som är i ett med föraren och som inte vill något hellre än att personen bakom ratten ska konkurrera med Jokern (från Batman) i största leende. Det är en smickrande bil som ifrågasätter varför man inte blev racerförare (om man nu inte redan är det). Ford har satt på sig hårdhandskarna och visat konkurrenterna att de inte är att leka med (i vårt grupptest kan ni läsa om hur den står sig mot konkurrenterna). Ford Focus RS – Förvandla hela världen till din bana.

Högsta Växeln-betyg
Exteriör: 10
Interiör: 7
Körglädje: 10
Valuta för pengarna: 10
Relativ praktikalitet: 6
Ha-begär: 10
Relativ prestanda: 8
Personlighet: 10
Motorljud: 9
Komfort: 7

Totalt: 87/100

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.