Detta bildspel kräver JavaScript.

Ford Focus RS
Motor: 2,3-liters, fyra cylindrar, turbo, bensin, 350 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 266 km/h
Vikt: 1599 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4390/1472/2010mm
Pris: 394 300 SEK (Testbil ca 440 000 SEK)

Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic
Motor: 2,5-liters, turboladdad bensin, 367 hästkrafter, 465 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 280 km/h
Vikt: 1520 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4343/1411/1966 mm
Pris: 526 800 SEK (testbil cirka 677 000 SEK)

Volkswagen Golf R 4MOTION
Motor: 4-cylindrig turboladdad bensin, 301 hästkrafter, 380 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 4,9 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 1476 kg
Längd: 4276 mm
Pris: 398 500 SEK (testbil cirka 520 900 SEK)

Ford har historiskt sett varit duktigare på att bygga väglagliga rallybilar än jag är på att älska dem. En av de stora ikonerna är Ford Escort Cosworth som tog bilvärlden med storm. När Ford valde att slopa Escort och istället introducera Focus var de självfallet tvungna att bygga en riktig tungviktare med vansinniga mängder hästkrafter och nu finns det en ny sådan. Ford Focus RS är en av våra absoluta favoritbilar. Den är så bra att vi bara var tvungna att låta den ge sig på Audi RS3 och Volkswagen Golf R, några av de bästa super-GTI-bilarna på marknaden. Frågan är nu om Focus RS är bättre än de bästa, en fråga som är mer än värd att besvara.ford_focus_rs_audi_rs3_volkswagen_golf_r-141
De tre bilarna i fråga har många gemensamma nämnare. Alla är femsitsiga fyrdörrars-halvkombis med bagageutrymmen som rymmer allt från trasiga dammsugare till en bröllopstårta av den mindre modellen. Dessutom är de alla toktrimmade versioner av bästsäljande familjebilar som väldigt få faktiskt köper eftersom de fått för sig att en 1,6-liters diesel är mycket roligare än över 300 hästkrafter. Jag håller inte med om detta och menar alltså på att massor av hästkrafter är oerhört trevligt, varför detta grupptest är viktigt. När det kommer till praktiska egenskaper vill jag inte påstå att någon bil utmärker sig. Bagageutrymmets storlek i liter lär knappast vara den avgörande faktorer heller så låt oss gå vidare till viktigare frågor.

ford_focus_rs_audi_rs3_volkswagen_golf_r-262
Focus RS är i mångt och mycket positionerad mellan Golf R och RS3 när det kommer till antal hästkrafter och prestanda. Golf R har 301, Focus RS har 350, och RS3 har 367 hästkrafter. Den bästa och mest karaktärsfulla motorn finner vi i Audin, en fem-cylindrig historia som garanterar föraren en helgalen upplevelse. Den låter som en arg ulv, och varje gång man startar bilen blir grannarna arga eftersom man just väckt deras barn. Ford och Volkswagen har, å andra sidan, valt en mer traditionell kraftkälla. I båda bilarna sitter en fyra, Golfens är på två liter och Focusens har ytterligare 0,3 liter slagvolym. Golfens motor är förhållandevis omärkvärdig med sitt fejkade högtalarljud men den är ändock enormt varvvillig och förser bilen med mer prestanda än nödvändigt, precis som sig bör. Focusen toppar dock tveklöst detta med ett ljud värdigt en rallybil och en manuell växellåda som gör att jag känner mig mer som en mutter i motorn än en köttklump bakom ratten omgiven av säkerhetssystem.ford_focus_rs_audi_rs3_volkswagen_golf_r-169
Golf R och RS3 är väldigt lika att köra. Filosofin som verkar ha varit rådande när båda bilarna togs fram verkar ha varit “det är bara att tuta och köra”. Vem som helst kan sätta sig bakom ratten i båda bilarna, trycka gasen i botten, och sätta ett nytt rekord runt Nordslingan som resultat. Focus RS, däremot, kräver att du anstränger dig för att bilen ska gå som ett skott. Dessutom belönar den dig i överflöd när du lyckas. Detta gör att Focus RS är den absolut roligaste bilen att köra, precis som att det är roligare att komma in på Handelshögskolan än Högskolan i Skövde, trots att utbildningarna kanske inte skiljer sig åt på särskilt många plan.ford_focus_rs_audi_rs3_volkswagen_golf_r-196Komfortmässigt har detta test en klar vinnare, Golf R. Bilen går som en Rolls Royce i förhållande till Focus RS som är lika bekväm som att bli träffad av en sten i skallen. RS3 är något hårdare än Golf R utan att vara direkt otrevlig att åka i. Något som Focusen inte kommer sina tyska konkurrenter i närheten av är kvalitetskänsla. Golfen känns solid och infotainmentssystemet är så enkelt att använda att jag skulle förstå mig på det efter dubbla hjärnskakningar. Interiören i Audin är helt oslagbar, vilket självfallet förväntas när Audi tar tre förmögenheter för bilen. Infotainmentsystemet i Focusen är helt hopplöst vilket i mina ögon inte är ett särskilt stort problem eftersom bilen är så förbannat rolig att köra.ford_focus_rs_audi_rs3_volkswagen_golf_r-27
Efter att ha testat alla tre bilar började jag fundera på hur man kan sammanfatta dem på ett relaterbart vis. Audi RS3 lär vara bilen du vill köpa. Den är en av de absolut galnaste och hetaste super-GTI-bilarna men samtidigt är den löjligt dyr. Ford Focus RS är bilen du borde köpa. Den är tveklöst roligast att köra på en svepande landsväg tack vare dess livlighet. Det är som att bilen bönar och ber föraren att köra den som en total vettvilling, som en biltjuv, eller som en komplett dåre. Volkswagen Golf R är bilen du faktiskt lär köpa. Den är bekvämast och därmed mest praktisk att ha som vardagsbil. Dock är den testets långsammaste bil. Vinnaren är alltså odiskutabelt Ford Focus RS eftersom den är bäst i test på att bota depressioner. RS3an känns lite för mycket som en Golf R RS med en befängd prislapp, och Golf R är helt enkelt lite för vardaglig för att ha en chans mot Focus RS. Ford, ni kan gott vara stolta över att ha byggt en av årets bästa bilar!

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.