BMW M Experience – En M-agisk upplevelse

Precis som de flesta biltillverkarna erbjuder BMW kunder möjligheten att köpa upplevelser. De är till för att antingen gamla eller nya kunder ska få känna på en specifik bil i ett specifikt sammanhang. Den 10-11 april blev Högsta Växeln nedflygna till Falkenberg Motorstadion av BMW Sverige för att uppleva BMW M Experience. Något som man antingen som privatperson eller företag kan göra. Vissa gör det enbart som en rolig upplevelse och andra gör det inför ett nytt bilköp.
Foto: James Holm.

I utbildningspaketet ingår hotellövernattning i enkelrum med frukost,
välkomstdrink, trerättersmiddag, dryckespaket, kaffe och lunch i bandepån. – BMW Sverige

Det hela handlar om att testa BMW:s så kallade M-bilar – i detta fall BMW M2, M3 och M4 – ”i sitt rätta element”. En BMW M2:a har en rak sexa på 370 hästkrafter och 465 newtonmeter medan M3 och M4 båda har rak sexor på 431 hästkrafter och 550 newtonmeter.

Tanken med denna M Experience var som sagt att visa medier från den svenska presskåren – däribland Högsta Växeln – skulle få testa en upplevelse som går att köpa för 10 500 SEK exklusive moms.

Nu är det givetvis så att 10 500 SEK exklusive moms är en hel del pengar. Det betyder dock inte nödvändigtvis att det inte är värt slanten. Efter att ha fått äran att köra en BMW M550d från Landvetter flygplats till Hotell Strandbaden i Falkenberg var det som programmet utlovade – välkomstdrink samt teoripass inför körningen. Teoripasset var minst sagt detaljerat – det ska inte förglömmas att man oavsett körvana kan deltaga på just denna BMW M-Experience, förutsatt att man har körkort.

Vid 7-snåret på måndagen var det revelj då färden mot Falkenberg motorbana skulle gå från hotellet strax innan 08:30 på morgonen. Jag fick gladeligen åka med i en BMW M2:a. När vi anlände till banan var det ytterligare teori som gällde. Instruktörerna och även kända racingprofilerna Björn ”Nalle” Johansson samt Nils Lindberg gick igenom vilka växlar som skulle användas i vilka kurvor och dylikt. Därefter fick vi äntligen ge oss ut till bilarna. ”Först till kvarn” tänkte jag och hoppade in i nya BMW M2 tillsammans med en kille från en motortidning. BMW M2 är en bil jag har satt fram emot att köra så otroligt mycket. Det första körpasset bestod av bankörning i lite lägre hastigheter som delades upp i olika stinter vilket innebar att man fick turas om med personen man delade bil med. Därefter fick vi hoppa över till en BMW M3 för broms- och undanmanöverdelen av upplevelsen. Det inslaget fanns dels för att upplysa deltagarna om hur hastigheten påverkar bromssträckan – vi fick köra ett antal gånger i hastigheter som varierade från 70 till cirka 100 kilometer i timmen. Det gick ut att accelerera upp till en bestämd hastighet för att sedan tvärbromsa och samtidigt väja undan för några koner. Givetvis är detta ett sätt för BMW att visa upp bilarnas kapacitet – det är även ett sätt för BMW att klassa M Experience som en trafiksäkerhetsutbildning vilket är förmånligt för företag. Efter det så hoppade vi in i en BMW M4 för bankörning – denna gång skruvades tempot upp en hel del måste jag säga. Därefter var det lunch som gällde och sedan började vi med kurvteknik i en BMW M3. Det följdes av slalomkörning – Högsta Växeln placerade sig på en respektabel andra plats (se videon nedan) i det delmomentet. Det sista som stod på agendan var bankörning fast denna gång drog pacecar:en på ordentligt vilket sannerligen krävde att man tog sig i kragen om man vill hålla ikapp. Det var i princip bankörning utan några begränsningar.

Slalomkörning i M3.

Dag 1
18.00 ankomst och incheckning på hotellet.
18.30 välkomstdrink.
19.00 presentation av BMW M3 och BMW M4, samt teoripass inför körningen.
Middag.

Dag 2
Frukost och utcheckning.
9.00 startar utbildningen på banan. Förmiddagspass med bankörning
efter pacecar samt broms- och undanmanöver.
12.00 lunch i bandepån.
13.00 startar eftermiddagspass med kurvteknik, slalomkörning och bankörning efter pacecar.
16.00 – 16.30 avslutning med kaffe, erfarenhetsutbyte och diplomutdelning.

 

HV-film3 HV-film4

För att sammanfatta kan BMW M-Experience ses som startskottet till att köra bil på bana. Man lär sig hur man ska resonera för att maximera fart och minimera slitage på bilen. När man kör på bana får man möjlighet att köra på den absoluta gränsen. Att få möjlighet att känna på hur BMW M2, M3 samt M4 beter sig bortom de restriktioner som finns på allmän väg innebär en helt annan dimension av bilkörning än vad de flesta är vana vid. Det som kan konstateras är att alla de tre M-bilar som vi fick möjlighet att testa inte hade tillstymmelsen till problem med att köras otroligt hårt, varv efter varv efter varv. Om man vill vässa sina färdigheter bakom ratten och utveckla sin passion för bilar och bilkörning är BMW M-Experience helt rätt ställe att göra det på.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com