Test: Jaguar F-TYPE R AWD Coupé
Jaguar F-TYPE R Coupé AWD
Motor: 5,0-liters V8:a bensin, 550 hästkrafter, 680 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Kraftöverföring: 8-växlad automatväxellåda.
Acceleration:
0-100 på 4,0 sekunder.
0-200 på 12,4 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 300 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4470/1297/1923mm
Pris: 1 164 900 SEK
(testbil 1 363 300 SEK)
Jaguar F-TYPE är inget mindre än E-TYPEs efterträdare; en bil som Enzo Ferrari sa var den vackraste bilen som någonsin skådats. Jaguar F-TYPE R är monsterversionen som med en kompressormatad 550 hästkrafters motor har nog med prestanda för att vara lika skräckinjagande som en riktig jaguar. Den tillhör den yttre gränsen för vad som klassas som sportbil.
Supersportbilsgränsen flyttas konstant och i skrivande stund ligger gränsen vid ungefär 600 hästkrafter. Med ett AWD-system är denna bil något mer lämpad för våra breddgrader och har dessutom ett annat fokus än sitt bakhjulsdrivna syskon som (precis som en Mercedes-AMG GT S) livnär sig på däck. Det är en direkt konkurrent till Mercedes sportbil AMG GT S och frågan är hur Jaguar, ett bilmärke med en enastående historia tolkar vad en modern sportbil egentligen är. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Jaguar F-TYPE R AWD.
Att kalla Jaguar F-TYPE för något annat än bland de vackraste bilarna någonsin borde lagstadgas som förbjudet. Det är definitionen av skönhet och man kan tillbringa timmar med att endast uppskatta bilens utseende. Det är en bil man mer än gärna tvättar för hand eftersom man då får uppskatta varje linje på nära håll.
Det kan även poängteras att omvärlden också tycker det – man får obscena mängder uppmärksamhet och antalet individer som gör tummen upp kan liknas med Kinas befolkning. Jaguar har verkligen gjort varenda liten detalj helt utan minsta fel. Varje gång man åker någonstans med bilen kan man förvänta sig mer uppmärksamhet än The Beatles på en konsert och man bör vara medveten om att en fickparkering kräver nerver av stål. Man får en märkbar publik som står och iakttar en.
För att konkurrera med bilar som Mercedes-AMG GT S och Porsche 911 Turbo har Jaguar sparat in på interiören. Det är åtminstone så det känns. Det är inte riktigt som man sitter i en vandrarhem men det är ändå inte tillräckligt speciellt för en bil som har en exteriör som denna och ett hjärta för den delen; den har personlighet. Cockpiten i en AMG GT S känns som en betydligt mer speciell plats där varenda detalj är så genomtänkt som möjligt.
Allt för att göra det till en så förarorienterad plats som möjligt. En Jaguar F-TYPE har istället en kupé som har blivit grövre utformad, där finliret inte nödvändigtvis har tagits i akt hela tiden. Det är dock något man reflekterar över en gång innan man förtrollas av det bilen i övrigt erbjuder och rent ergonomiskt är det inga problem för mig som är 185 centimeter lång. För min kära kollega å andra sidan – som är 196 centimeter lång – är det en helt annan femma.
En Jaguar F-TYPE R AWD:s renommé bygger till stor del på ljudet den avger samt bilens själ. Att den gör 0 till 100 på ”bara” 4 sekunder och är begränsad till 300 kilometer i timmen gör att den är snäppet söligare än en Mercedes-AMG GT S. Det är trots det inte en långsam bil någonstans och egentligen är en 0 till 100 tid på en bil som denna helt ointressant.
Det är snarare det som händer efter 100 kilometer i timmen som är av intresse. Med sina 550 hästkrafter och en kompressor är det som att bli sparkad av en häst i ryggen när man trycker gasen i botten oavsett hastighet. Den känns betydligt mer brutal än konkurrenterna i det att den skriker och vrålar som en besatt och ett kompressorilande är betydligt trevligare för öronen än vad ett turboljud är enligt min mening.
Det läskiga med en Jaguar F-TYPE R är att man känner sig odödlig bakom ratten. Man tar över fysikens lagar och det makalösa motorljudet gör att man gasar på lite extra vid varenda tillfälle man får. I höga hastigheter blir bilen mer levande och känns väldigt aggressiv. Den verkar ha en dold agenda som går ut på att försöka lönnmörda en. Bromsar du hårt i ordentligt höga hastigheter så gäller det verkligen att ha huvudet på skaft. Det är en levande bil som man måste göra sitt yttersta för att få pli på. AWD-systemet fungerade för det mesta alldeles utmärkt.
Vid vått underlag hade systemet dock väldigt svårt att bemästra de 550 hästkrafterna vilket i min värld anses vara helt rimligt. Att sladda bilen kräver obscent höga farter och att fyrhjulsdrifta en bil för närmare en och en halv miljon kräver antingen avsaknaden av vett eller en körförmåga utöver det vanliga.
Även på grus har fyrhjulsdriften övertaget och precis som på asfalt krävs det oerhört höga hastigheter för att göra en fyrhjulssladd. Trycker man ner bromsen hårt och gasen likaså och släpper bromsen vilket i ett bakhjulsdrivet monster som exempelvis Mercedes-AMG GT S eller även Mercedes-AMG C63 S leder till att bakdäcken förintas så skjuter istället Jaguar F-TYPE R AWD fram som en skållad råtta. Ansiktet hänger absolut inte med på noterna.
Det farligaste med en Jaguar F-TYPE R AWD är troligtvis att fyrhjulsdriftsystemet är så infernaliskt förtroendeingivande – som jag konstaterat känner man sig odödlig. Tittar man på statistiken så ökar mängden olyckor med fyrhjulsdrivna bilar för att folk helt enkelt litar för mycket på fyrhjulsdriften.
I vanlig ordning kan man köra en Jaguar F-TYPE R i vilka hastigheter man än behagar men det bör poängteras att bilen trots allt inte är lika skonsam som sin tyska motpart och att man ärligt talat bör ta det lilla lugna om man inte vill åka raka spåret till graven. Det känns som en bakhjulsdriven bil, vilket det förvisso är tills framhjulen tappar minsta lilla grepp, och om situationen kräver det så kan upp till 70 procent av kraften skickas till framaxeln. Det är ett oerhört intelligent system som inte rubbar den balans man uppskattar hos bakhjulsdrivna bilar.
Jaguar F-TYPE R AWD Coupé som det fullständiga namnet lyder är ett försök av Jaguar att nå ut till fler marknader och ett bredare spektrum av konsumenter där just fyrhjulsdrift eftertraktas som till exempel den nordamerikanska och delar av den europeiska marknaden. Den tämjer vad som annars anses vara en irrationell bil att köra när vädret är mindre roligt. Fyrhjulsdriften tvingar F-TYPE R att bete sig lugnt och sansat och greppet den erbjuder även på vått underlag är oerhört imponerande.
Det är ett sätt för Jaguar att visa att de bryr sig om väghållning och inte bara om att möjliggöra så akrobatisk körning som möjligt. Är man normalt funtad och planerar att köra sin pärla dagligen är fyrhjulsdriften egentligen det klokaste valet men om man är så tråkig att man låter bilen stå inne under hela vintern så är bakhjulsdriften att rekommendera av rätt solklara skäl. Men oavsett vilket utförande på sin F-TYPE R man väljer så är det ett odjur man får som ryter vid varje tillfälle. Jaguar F-TYPE R – ett minst sagt vrålande vrålåk.
Betyg
Sammanfattning
Fyrhjulsdriften tvingar F-TYPE R att bete sig lugnt och sansat och greppet den erbjuder även på vått underlag är oerhört imponerande. Det är ett sätt för Jaguar att visa att de bryr sig om väghållning och inte bara om att möjliggöra så akrobatisk körning som möjligt.