Test: Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport (2015)
Motor:
2,2-liters I4:a diesel, 192 hästkrafter, 420 newtonmeter.
Kraftöverföring: 9-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 8.9 sekunder
Toppfart: 188 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4589/1724/2173 mm
Pris: 495 900 SEK
(testbil cirka 608 600 SEK)

Att köra en Land Rover är enligt mig oerhört coolt. Nästan lika coolt som att ha varit ihop med Megan Fox eller att dö spektakulärt i en bilkrasch som involverade en massiv explosion. Deras nyaste modell heter Discovery Sport och den ”ersätter” gamla Freelander. Anledningen till varför jag använde citationstecken är för att Disco Sport är en storlek större och därför inte motsvarar någon ex-modell i Land Rovers line-up. Det numera indiska bilmärket hoppas att nya Discovery Sport kommer att vara all bil som någon någonsin kommer att behöva. Låt oss ta reda på om detta stämmer genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Land Rover Discovery Sport.

Den är snygg, riktigt snygg. Nya Disco Sport tar sin inspiration från Range Rover Evoque och Range Rover Sport, två betydligt, designmässigt, mer exklusiva bilar. Disco Sport ser modern, samtida och betydligt dyrare ut än den faktiskt är. Mycket positivt!

Även interiören är en trevlig plats att vara på. Knapparna sitter där de förväntas göra och materialen som används känns robusta och funktionella. En synpunkt är dock att insidan av bilen känns lite väl grå. Detta är mycket på grund av den lite för billiga instrumentbrädan. En annan negativ punkt är infotainment-systemet som även delas med Jaguar. Detta fungerar ungefär lika bra som en Border Collie bakom ratten på en Ferrari FXX. Översättningarna har gjorts från engelska till svenska med Google Translate och responsiviteten på pekskärmen är usel. Dock är designen på användargränssnittet snyggt.

Bilens namn innehåller trots allt ordet ”sport” så förväntningarna på bilens körglädje var inte lika låga som de vanligtvis är varje gång man planterar sin ända i en stadsjeep. Trots detta var bilens köregenskaper en positiv överraskning. Den känns vig på landsväg, ändrar riktning kvickt och precist, och har inte allt för mycket problem med att ta kurvor utan att kännas som en pråm i stormväder. Enligt oss är den nya Land Roverns namn alltså välförtjänt.

 

 

 

 

När det kommer till terrängprestandan hade vi skyhöga förväntningar. Bilen är ju trots allt en Land Rover utrustad med deras idiotsäkra Terrain Response-systemet som ska assistera föraren över stock och sten utan problem. För att testa detta återvände vi till TerrängCamp Ekeby och Jan. Han började med att konstatera att bilen är ”skitsnygg” och som den stora Land Rover-fantast som han är såg han fram emot att testa bilen. Vi började med att bege oss till stenbanan och insåg direkt att bilens markfrigång var under all kritik för den här typen av bil.

Jan förklarade att ingenting kunde kompensera för det faktum att bilen var så låg, den skulle aldrig klara någorlunda seriös terräng. Besvikna fortsatte vi vidare till sandbanorna. Även där misslyckades bilen katastrofalt på grund av sin låga markfrigång. Till och med Jans nya standardutrustade Skoda Yeti klarade av det men Land Rovern körde fast med underredet i sanden. Känslan som infann sig i det ögonblicket var oslagbar förvåning, vi kunde knappt tro våra ögon. Vi avslutade vårt test med lite lerkörning för att smutsa ner bilen.

Där klarade den sig alldeles utmärkt och vi drog slutsatsen att så länge man inte kör i djupa spår eller över stora stenar bör det inte vara något problem att använda Land Rovern som en äventyrsbil.

Nya Land Rover Discovery Sport är en vansinnigt bra bil. Det som är mest tilltalande är det kompletta paketet av användbara egenskaper; sju säten, ett oastronomiskt pris, förbluffande kupéutrymmen, och ett coolt märke. Synd bara att bilen har gjorts mer för att skjutsa barn till skolan inne i staden än att skjutsa barn till skolan i Nepal. Det gjorde mig besviken, annars blev jag mer än positivt överraskad. Om du INTE bor på toppen av ett berg, har en familj bestående av barn och saker som ibland måste fraktas, och har ungefär en halv miljon till ditt förfogande, gå och köp en Discovery Sport. Det är en order!

 

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.7

Sammanfattning

Nya Land Rover Discovery Sport är en vansinnigt bra bil. Det som är mest tilltalande är det kompletta paketet av användbara egenskaper; sju säten, ett oastronomiskt pris, förbluffande kupéutrymmen, och ett coolt märke. Synd bara att bilen har gjorts mer för att skjutsa barn till skolan inne i staden än att skjutsa barn till skolan i Nepal.