Test: Nya Porsche Panamera GTS testad – en förfinad fullträff

Porsche är experter på att börja med något som inledningsvis inte känns särskilt övertygande för att sedan utveckla och förbättra årtionden in och ut. Se bara på 911 som förfinats för varje generation, något som även gäller för nya Panamera GTS.

När de introducerade marknaden för Panamera 2009 lät inte kritiken över bilens klumpiga och ograciösa utseende vänta på sig.

Men nu, över 15 år senare, har generation tre lanserats. Är Porsche något på spåren med den? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det.

Hur förbättrar man egentligen en design som är lika elegant som att hälsa på en kunglighet med en high-five? Det är en fråga Porsche behövde ställa sig själva när det blev dags att utvärdera första generationens Panamera. 

Det vettigaste svaret de kom på var enligt mig kombiversionen Sport Turismo, som försvann i samband med nuvarande generationen då efterfrågan tyvärr var för låg världen över.

Porsche Panamera GTS
Vi testade Panamera GTS på hemmaplan.

Det börjar hända grejer med Porsche Panamera GTS

Nu vill jag emellertid påstå att Porsche börjar få vittring på något riktigt intressant i och med den nya bilen.

De individuella förändringarna i förhållande till de tidigare bilarna är relativt subtila men får sammanlagt en enorm betydelse. 

Fronten har fått mer vertikal struktur, silhuetten är slankare och bakdelens form är mer coupélik än tidigare.

Tänk Audi A7 snarare än Chrysler Crossfire. Utseendet är alltså inte längre en dealbreaker i min värld. Skoj!

Även interiören kräver en viss mängd uppmärksamhet för att man ska förstå att man sitter i en sprillans ny Panamera. Här är hela layouten bekant för alla som någon gång under de senaste tio åren suttit i en Porsche.

Den tidigare ack så knappbelamrade mittkonsolen har nu städats upp för att bara husera klimatsystemet. Övriga funktioner har förvisats till den centrala displayen.

Och tyvärr alltför ofta gömts bakom lite för många skärmpet. Och vad är egentligen grejen med att man inte längre kan rikta om luftflödet utan att behöva pilla runt en massa på skärmen?

I övrigt känns interiören otroligt högkvalitativ och så där ordentligt hopskruvad som bara en Porsche kan.

Vill man gå bananas i utrustningslistan går även det bra eftersom Porsche är ett av få bilmärken som fortfarande erbjuder sina kunder att specialanpassa sina bilar bortom vad man tänker borde vara möjligt.

Just testbilen var emellertid specad på typiskt GTS-manér med Carmine-röd lack, svart läder-interiör och mycket alcantara.

Körpositionen är föredömlig, även för oss långa förare, med gott om inställningsmöjligheter i både ratt och stolar. Man sitter lågt vilket bidrar till en sportig känsla redan innan man ens startat motorn.

Porsche Panamera GTS
Interiören är bestämt tysk och lite väl många funktioner har förpassats till skärmen.
Porsche Panamera GTS
Panamera GTS är tvekläöst en av märkets häftigaste modeller.

God save the V8

Och vilken motor Panamera GTS är utrustad med! Entusiasterna bad om en klassisk V8-motor utan massa elektriskt hybridtjafs och Porsche svarade.

Här får man nämligen en fyra liter stora dubbelturbo-åtta med 500 hästkrafter och ett riktigt skönt dovt muller till motorljud.

500 hästar må inte låta som särskilt mycket längre, särskilt i en värld där helt vanliga elbilar ofta har betydligt mer än så. 

Men faktum är att Porsche är så förbannat duktiga på att kräma ur vartenda uns prestanda ur dessa pållar att man aldrig känner att det skulle behövas ännu fler. Drivlinan känns alltid responsiv, vridstark och villig att varva ordentligt. Detta känns som en tysk muskelbil, på bästa möjliga vis.

Det är alltså uppenbart att Panamera GTS har goda förutsättningar för en god körupplevelse, och oj vad den levererar på den punkten!

All interaktion man som förare har med bilen känns så vansinnigt välkalibrerad och därför också omedelbart naturlig och intuitiv.

Allt från styrning till den kvicka 8-stegade PDK-lådan till broms- och gaspedalskänsla, beter sig exakt på det vis man vill vilket gör bilen till en fröjd att köra, oavsett hur obetydlig anledning man har att ge sig ut på en åktur.

Porsche Panamera GTS
Modellen erbjuder en gyllene medelväg i segmentet.

Fjädringsrelaterad magi

Panamera GTS är utrustad med luftfjädring som aldrig känns så där svampig och sladdrig som luftfjädring ibland kan vara. 

Samtidigt är bilen exceptionellt bekväm och kapabel till att transportera dess förare och passagerare långa sträckor enklare än en tredjeklassare kan rabbla femmans multiplikationstabell.

Men den riktiga stjärnan är Porsches nya fjädringsteknik som bygger på lika delar smart ingenjörskonst och magi.

Den kan nämligen läsa av vägen och anpassa fjädringen därefter på ett sätt som jag aldrig upplevt tidigare. 

Fartgupp kan exempelvis helt trollas bort. Vill du ha den fjädringen blir du dock tvungen att köpa en Panamera e-Hybrid. Eller en Audi e-tron GT. Den har nämligen samma system.

Det är svårt att hitta många direkta konkurrenter till just Panamera GTS som ju placerar sig i mitten av Panameras modellprogram, men Audi RS 7 och BMW M5 är de två främsta enligt mig.

De är båda några hundra tusen kronor billigare men också kraftfullare. Samtidigt är de toppversioner av en enklare bil och Panameran känns därför betydligt mer exklusiv.

Porsche Panamera GTS
Panamera är en av få bilar kvar på marknaden med en renodlad V8.

Porsche Panamera GTS

Priset för det här kalaset då? Nästan 1,9 miljoner i grundutförande. Javisst är Porsche duktiga på att ta betalt, både för bil och extrautrustning. Men för pengarna får du också en bil som faktiskt känns så dyr som den är.

Med nya Panamera visar Porsche att det ibland tar tid att skapa något riktigt bra. För det här är en riktigt bra bil.

Och i och med en uppdaterad design kan även de mer estetiskt lagda överväga att köra Porsche som rymmer både familj och prylar. 

Tekniska data

Porsche Panamera GTS (2025)

Motor: 4-liters V8, bensin, dubbelturbo, 500 hästkrafter, 660 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 3,8 sekunder
Toppfart: 302 km/h
Vikt: 2 065 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5052/1937/1415 mm
Pris: från 1 860 000 SEK (Testbil cirka 2 150 00 SEK)

Helhetsintryck

Porsche Panamera GTS

4.5

Porsche Panamera GTS är nästan en fullträff, den är fantastisk att köra, ser bra ut och känns dyr. Tyvärr har för många funktioner förpassats till infotainmentskärmen och allt känns inte helt genomtänkt.