Nya Porsche 911 Turbo S – hybridkraft och 711 hästar
När Porsche uppdaterar 911 Turbo S är förväntningarna alltid höga. Den nya generationen 992.2 levererar med besked. Med 711 hästkrafter, elektrifierad teknik och finslipad aerodynamik är detta den mest kraftfulla serieproducerade 911 som någonsin byggts.
Svenska priserna börjar på 2 990 000 kronor för coupén och 3 140 000 kronor för cabrioleten, ett rejält kliv upp i termer av prissättning.

Foto: Porsche
Elektrifierad boxersexa
Hjärtat är en 3,6-liters boxersexa med dubbelturbo, nu placerad 50 millimeter lägre än tidigare. Effekten har pressats upp till 711 hästkrafter och vridmomentet ligger på 800 newtonmeter.
Porsches T-Hybrid-system bidrar med en kompakt 1,9 kWh-batteri och en elmotor integrerad i PDK-lådan.
Den ger både startfunktion och extra kraft vid höga varvtal, men det rör sig inte om en laddhybrid. Porsche valde bort större batteripack för att hålla vikten i schack, även om bilen numera väger över 1,7 ton.
Istället för en ensam eTurbo som i GTS har Turbo S två mindre elektrifierade turboaggregat. Responsen är omedelbar, samtidigt som systemet kan återvinna energi.
Fördröjningen som tidigare funnits är i princip eliminerat. Ett nytt sportavgassystem i titan lovar dessutom ett mer karaktäristiskt ljud än tidigare Turbo-modeller, något som länge varit en akilleshäl.


Chassi i toppklass
Tekniken sträcker sig bortom drivlinan. Turbo S introducerar ett nytt elektrohydrauliskt system för chassikontroll, ehPDCC, som ger stabilitet i kurvor och bättre komfort på vanliga vägar.
Bakdäcken har vuxit till 325 millimeter, keramiska bromsskivor fram har växt till 420 millimeter och fyrhjulsdriften har finjusterats för att hantera den nya kraften.
Resultatet är en bil som på Nürburgring är 14 sekunder snabbare än föregångaren.
Accelerationstiderna talar sitt tydliga språk. 0–100 km/h går på 2,5 sekunder, vilket är två tiondelar snabbare än den förra modellen.
0–200 km/h klaras av på 8,4 sekunder och toppfarten är 322 km/h. Porsche placerar därmed Turbo S i samma liga som Ferrari Amalfi, McLaren Artura, och Mercedes-AMG GT 63.
Evolution snarare än revolution
Designmässigt är skillnaderna inte dramatiska men tydliga för den insatte. Aktiva luftslitsar fram, ny diffuser och uppdaterade ljuspartier ger bättre aerodynamik och tio procent lägre luftmotstånd.
Inredningen känns igen, men Porsche erbjuder nu bland annat fällbara kolfiberstolar för den som vill kombinera långresor med bankörning.
Porsche 911 Turbo S har alltid varit sinnebilden av en sportbil som klarar allt. Den nya generationen är ännu mer komplett.
Med 711 hästkrafter, hybridteknik som är tänkt att förbättra snarare än urvattna och en svindlande prislapp speglar dess kapacitet är Turbo S tänkt att vara året runt-superbilen.