Fart och fläkt: Här är nya McLaren Artura Spider

McLaren har visat Spider-versionen av sin hybrid-superbil Artura, som i samband med bortplockandet av taket också har fått 20 extra hästkrafter.

McLaren Artura fick en underlig start i livet då lanseringen drog ut på tiden på grund av pandemin.

Till slut har bilarna börjat nå ut till kunderna, och nu lanserar man en cabrioletverison av bilen med efternamnet Spider.

Styv även nercabbad

Nya Artura Spider är utrustad med en fällbar hardtop som ökar vikten med 62 kilo relativt coupé-versionen, vilket innebär att den landar på 1 457 kilo.

Artura Spider är 62 kilo tyngre än Coupé-versionen – Foto: McLaren

Den något högre vikten ska vara den enda nackdelen med Spider-versionen ur ett prestandaperspektiv, då chassit även med taket nere ska vara lika styvt som i coupén. För detta sörjer kolfiberkonstruktionen och en uppsättning nya motorfästen.

Uppdaterad med mer effekt

Utöver det nya taket får bilen också en rad nyheter som framöver även kommer att finnas på Artura Coupé.

Man har bland annat höjt effekten med 20 hästkrafter. Den totala effekten från dubbelturbo-V6:an på 3,0 liter i kombination med hybridsystemet ligger nu på 700 hästkrafter.

Effekten ligger nu på 700 hästkrafter – Foto: McLaren

Vridmomentet ligger oförändrat på 720 newtonmeter. Den åttastegade växellådan ska också ha omarbetats, med 25 procent snabbare växlingar som resultat. 0 till 100-sprinten avverkas på 3,0 sekunder och toppfarten ligger på 330 km/h.

McLaren Artura Spider är snart här

Man har också omarbetat aerodynamiken för att uppnå bättre motor- och bromskylning, och försett bilen med ett nytt avgassystem för ett “renare” motorljud.

Artura Spider ska vara den snålaste bilen som McLaren någonsin har byggt, med en bränsleförbrukning på 0,49 liter milen. På ren eldrift kommer man 34 kilometer.

De första leveranserna av nya McLaren Artura Spider väntas äga rum under våren 2024. Grundpriset i Sverige ligger på 3 176 534 kronor.