Test: Porsche Macan provkörd – elbil för hela slanten
Porsche lanserar nu sin andra renodlade elbil, en ny generation av Macan, som tidigare bara funnits med förbränningsmotor.
Vi lade i Högsta Växeln och dundrade till Stuttgart för att provköra nya Porsche Macan.
Suv-segmentet är en av de mest populära bilkategorierna idag, och Porsche har haft stora framgångar med sina bidrag till genren: Cayenne och Macan.
Medan Cayenne snart kommer att finnas som både elbil och med förbränningsmotor, är nya Macan nu en renodlad elbil.
Foto: Porsche
Goda förutsättningar för en eldriven succé
Nya Macan bygger på Volkswagens PPE-plattform för elbilar, som även används för Audi Q6 e-tron och Audi A6 Sportback e-tron.
Taycan, märkets första renodlade elbil, satte en hög standard för körglädje, även om utrymmet inuti är mer begränsat.
Macan har därför goda förutsättningar att bygga vidare på denna grund, särskilt när det gäller körupplevelse och prestanda.
Två versioner av nya Porsche Macan – eldrift i olika nivåer
Den bakhjulsdrivna basmodellen Macan erbjuder 340 hästkrafter, vilket ger en acceleration från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder och en toppfart på 240 km/h. Denna version har den längsta räckvidden på upp till 641 kilometer.
Macan 4S är den fyrhjulsdrivna varianten, med 516 hästkrafter och en 0–100-tid på 4,1 sekunder, även här med en toppfart på 240 km/h men med en något kortare räckvidd på 606 kilometer.
Modellprogrammet innefattar även en enklare fyrhjulsdriven modell kallad Macan 4, samt toppmodellen Macan Turbo för dem som söker ännu mer prestanda.
Snabbladdning och flexibel laddningsteknik
Nya Macan är väl rustad för långfärder med snabb laddning. Med en maximal laddeffekt på 270 kW laddar den snabbt oavsett batterinivå tack vare en stabil laddkurva.
Macan är byggd runt ett 800-voltssystem, vilket tillåter snabb laddning även på 400-voltsstationer genom att simulera dubbla 400-voltsbatterier.
Denna teknik bidrar till kortare laddningstider och förbättrad användarvänlighet.
Klassiska linjer och en modern interiör
Exteriören på nya Macan känns igen från föregångaren, med tydliga släktdrag från Porsches övriga modellprogram.
Den nya modellen har vuxit något i storlek men behåller den eleganta och sportiga profilen.
Invändigt känns formspråket igen från Cayenne, där en kombination av touchkontroller och ett fåtal fysiska knappar på mittkonsolen skapar ett funktionellt och stilrent intryck.
Körställningen är hela 28 mm lägre än tidigare, vilket är överraskande med tanke på batteripaketet under golvet och gör det enkelt för förare av olika storlekar att hitta en bekväm position.
Porsche Macan bjuder på körglädje och väl avvägd styrning
När vi ger oss ut på vägen känns nya Macan direkt som en Porsche. Den smäckra ratten och väl avvägda styrningen bidrar till en förfinad körupplevelse. Vid låga hastigheter, exempelvis genom Stuttgarts stadsgator, känns bilen lätt och smidig.
Samtidigt erbjuder den en stabil och komfortabel resa vid högre hastigheter, vilket förstärks av den tysta och bekväma eldriften.
På testbilarna satt luftfjädring och 22-tumsfälgar, vilket gav en viss stötighet i låga hastigheter.
En provtur med basversionen, som hade 20-tumsfälgar och stålfjädrar, visade dock att även den enklare varianten erbjuder hög komfort.
En mångsidig körmaskin för elbilseran
Nya Macan imponerade på Autobahn, där vi kunde känna av bilens stabilitet och komfort, även om trafiken hindrade oss från att nå riktigt höga hastigheter.
Senare, på en kurvig landsväg, fick vi uppleva bilens dynamik. Macan hanterar snäva kurvor med lätthet och känns trygg och förutsägbar även i större svängar.
Jämfört med Taycan är den dock något mer avtrubbad, vilket gör den till en mindre sportig men mer allround-anpassad bil.
Porsche Macan är en är kompetent tysk
Porsche Macan är ingen revolution i elbilsvärlden, men den är utan tvekan en av de mest välgjorda eldrivna suvarna på marknaden.
Med sin gedigna byggkvalitet, eleganta design och praktiska egenskaper är den ett utmärkt val för vardagsbruk, samtidigt som den erbjuder en bra blandning av komfort och sportighet när man vill köra lite mer entusiastiskt.
Den största invändningen är att den inte riktigt når samma sportiga nerv som Taycan, men den är tveklöst en mycket kompetent och mångsidig bil.
Porsche Macan (2025)
Motor: Elmotor bak, 340 hästkrafter, 563 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,7 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Elektrisk räckvidd: 641 km
Vikt: 2 220 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4784/1938/1623 mm
Pris: Från 940 000 kronor
Porsche Macan 4S (2025)
Motor: Elmotorer fram och bak, 448 hästkrafter, 820 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 4,1 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Elektrisk räckvidd: 606 km
Vikt: 2 345 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4784/1938/1622 mm
Pris: Från 1 050 000 kronor
Porsche Macan
Med Porsche Macan har tyskarna tillverkat en bestämt kompetent elbil.