Nya Mercedes-Maybach SL: ”Veganska material är inte lyxiga”
En av Mercedes mest ikoniska modeller stavas SL och nu har det blivit dags för Mercedes-Maybach att lägga vantarna på den senaste generationen. Vi begav oss till Monterey Car Week i Kalifornien för en närmare titt.
Den nya cabrioleten stavas Mercedes-Maybach SL 680 och först ut är två specialmodeller kallade Monogram Series.
Det är inte utan anledning som Mercedes har flugit oss till Kalifornien, utan USA är nämligen världens största marknad för cabrioleter.
Foto: Mercedes-Benz AG
Lyxigt värre
Monogram Series består av två ”kurerade designkoncept” som tyskarna själva uttrycker det. Det rör sig om en variant kallad Red Ambience som har en tvåtonslack bestående av svart och rött.
White Ambience är istället svart över vit. ”Det handlar om sofistikerad lyx” menar Gorden Wagener, designchef på Mercedes-Benz AG. Den tyska designern har jobbat på Mercedes sedan 1997 och har varit för central för märkets designspråk.
Han har bland annat designat Mercedes-Benz SLR McLaren, Mercedes-AMG ONE, och en rad EQ-bilar.
Till en början kommer Mercdes-Maybach SL endast att erbjudas i de två ovannämnda utförandena, men andra kombinationer finns att tillgå om kunderna så önskar det.
De lanseringsutföranden som erbjuds upplevs som bestämt nyrika, men tyskarna menar på att klientelet består av lite av varje.
”Vi har vissa kunder som önskar en mer skrikig tolkning av lyx och vissa kunder som vill ha det mer nedtonat” fortsätter Gorden.
En myriad av detaljer
Det som utmärker Mercedes-Maybach SL kontra ordinarie är en herrans massa detaljer. Däribland den traditionella Mercedes-kylarprydnaden, möjligheten till tvåtonslack, utblåsen, andra materialval samt en rad andra inslag.
”Det som karakteriserar Mercedes-Maybach är ett fantastiskt hantverk, unika designdetaljer och finfina materialval” förklarar Daniel Lescow, chef för Mercedes-Maybach.
Det finns inga veganska alternativ eftersom ”veganska material inte är lyxiga” menar Wagener. Märkets kunder vill istället ha läder av högsta kvalitet.
Maybachs signum är komfort, något som även gäller i SL-skrud. Mercedes-Maybach SL 680 väger således 80 kilogram mer än sitt AMG-syskon – SL 63 – vilket kan härledas direkt till mer ljudisolering.
Utöver det har avgassystemet optimerats för att vara så tyst som möjligt, fjädringen är mer komfortabelt inställd och motorfästena är mjukare för att minimera vibrationer. Mercedes-Maybach SL 680 har ett högre fokus på komfort och enligt Gorden Wagener erbjuder modellen ”en mer sofistikerad körupplevelse”.
Wagener beskriver även åkkomforten som en ”flygande matta” vilket är exakt så Rolls-Royce beskriver komforten i sina bilar (magic carpet ride).
Mercedes-Maybach SL satsar på komfort framför prestanda
Under huven på nya Mercedes-Maybach SL 680 ruvar en 4-liters V8 på 585 hästkrafter. Kraften går ner i backen via en 9-stegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Gasresponsen är kalibrerad annorlunda på Maybach-varianten av SL, allt för att ”garantera en Maybach-upplevelse bakom ratten”.
SL i Maybach-utförande passar onekligen biltypen bättre, åtminstone sett till tidigare generationer SL där komfort och GT-egenskaper premierarats framför sportighet.
Sprinten till 100 tar 4,1 sekunder, att jämföra med AMG SL 63 som gör det på 3,6 sekunder med samma mängd hästkrafter, och toppfarten är begränsad till 260 km/h, i stället för 315 km/h.
Mercedes-Maybach SL 680 lanseras i Europa under våren 2025.
Några svenska priser har ännu inte kommunicerats men den dyraste varianten av SL kostar i skrivande stund 2,5 miljoner kronor.