Test: Nya Lamborghini Urus S provkörd – värd att drömma om?
Finns det något mer fashionabelt i dagens samhälle än en fläskig suv med gott om prestanda och lyx? Antagligen inte, och Lamborghini har därför, likt de flesta av dess konkurrenter, lanserat just en suv. Lamborghini Urus, som den heter, blev snabbt en succé och nu har det kommit en uppdaterad version. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till de franska Alperna för att sätta den på prov.
Den nya modellen har fått tillägget ”S” och ska enligt Lamborghini vara bättre än vanliga Urus, som den ersätter, på alla sätt och vis. Och visst är den ett steg framåt, men på en livsviktig punkt är den inte bättre alls. Mer om det senare.
Så hur särskiljer sig S-versionen? Jo, den har bland annat fått 16 fler hästkrafter, ett elakare yttre och ett fetare avgassystem.
Skillnaderna är inte enorma och Urus S är nu instegsmodellen i Lambos suv-erbjudande. Om man nu kan kalla något så exklusivt för en instegsmodell.
Bli inte rädd, han är snäll!
Utseendemässigt är fortfarande designen extremt aggressiv. Urus ser ut som ett våldsamt rovdjur som bara väntar på att få slita valfri lem av sitt nästa offer. Och visst är väl det ballt, så länge man tycker om uppmärksamhet.
Lamborghini Urus är nämligen en bil som tilldrar sig en oväntat hög mängd sådan. Och det vet naturligtvis den typiske Urus-köparen.
Denne tenderar därför att vara en sådan som gillar märken som Gucci, tycker att ju fler kilo-tunga guldkedjor runt halsen man har, desto bättre, och att diamanter bör pryda både glasögon, klockor och tänder.
LamborAudi
Den skrikiga exteriören kan man emellertid lätt undvika genom att helt enkelt slå sig ned i bilen. Där möts man av en interiör som skriker Audi så det förslår.
Infotainmentsystemet, alla knappar, typsnitt, instrumentpanelen och varningsljud är nämligen plockade helt från Lamborghinis tyska ägare vars bilar bygger på samma grund som Urus.
I princip enbart växel- och körlägesväljarna är unika. Det är lätt att förstå anledningen varför Lamborghini har gjort så här; det är nämligen ytterst krångligt för lågvolymmärken att utveckla egen teknik som faktiskt fungerar bra.
Men även kronor och ören spelar in här, och visst är väl det lite trist när bilen man köper kostar miljoner i plural? Se bara på Bentley som tillhör samma koncern men som har lyckats betydligt bättre med att särskilja sig från sin ägare.
Blixtsnabb
Lamborghini själva menar att de har lagt mer krut på att differentiera körupplevelsen snarare än interiören. Under huven sitter i grunden samma V8-motor som i systerbilarna Audi RS Q8 och Porsche Cayenne Turbo men den är naturligtvis trimmad till smått ofattbara 666 hästkrafter. Dessa fålar tillser en 0-100-tid om blott 3,5 sekunder vilket är superbilsprestanda.
För god komfort sörjer ett adaptivt luftfjädringssystem som är synnerligen bekvämt.
Samtidigt hanterar det kurviga vägförhållanden på ett alldeles föredömligt vis. Urus väger 2,2 ton och besitter ändå en väghållning värdig en sportbil.
Lamborghini Urus är inte märkvärdig nog
Det största problemet jag har med Urus som modell är att den allt som oftast inte känns tillräckligt speciell att köra. I vanlig trafik känns den som en helt vanlig lyx-suv.
Det är först när man kör som en påtänd huligan som motorljudet blir tillräckligt högt, och som de relativt små skillnader i väghållning framträder. Och ingen Urus-förare kommer någonsin att göra det.
Vill man ha något som känns genuint speciellt hela tiden är en Ferrari Purosangue ett mycket bättre alternativ. Vill man ha något som känns handgjort och lyxigt är Bentley Bentayga vettigare. Vill man ha liknande prestanda och teknik till ett mycket lägre pris, köp då en Porsche Cayenne Turbo eller en Audi RS Q8.
Är emellertid design och uppmärksamhet det allra viktigaste för dig är Lamborghini Urus ett utmärkt val. Den enda bilen som kan konkurrera när det kommer till detta är enligt mig Ferrari Purosangue, men Urus lär vara enklare att leva med eftersom den är mer praktisk, och känns mindre italiensk. På gott och ont. Själv älskar jag Italien och allt vad det innebär.
Lamborghini Urus S (2024)
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 305 km/h
Vikt: 2 197 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5112/2181/1638 mm
Pris: Från 2 750 000 SEK
Lamborghini Urus S
Lamborghini Urus S är en imponerande bil på mång sätt, men den upplevs aldrig som särskilt märkvärdig.