Mazda CX-60 provkörd i Portugal
Mazda CX-60 PHEV (2022)
Motor: 2,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 191 hästkrafter, 261 newtonmeter + elmotor 175 hästkrafter, 270 newtonmeter. Systemeffekt 327 hästkrafter, 500 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 2 100 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4745/1890/1685 mm
Pris: från 499 500 SEK
Bilmarknaden har på senare år satsat stenhårt på elektrifiering i alla möjliga former. Mazda är ett av få bilmärken som har hållit hårt vid förbränningsalternativ med en elbil och Toyo… ursäkta, Mazda2 Hybrid som de enda elektrifierade bilarna i modellflottan. Mazda har meddelat att de är medvetna om att elektrifiering minst sagt är ett hett ämne men att de själva har valt att implementera tekniken gradvis. Trots detta uppger man att det år 2025 kommer att finnas fem hybrider, fem plug-in hybrider och tre elbilar i modellstallet.
Snart presenteras exempelvis MX-30 R-EV som är en elbil med en räckviddsförlängare som består av en nyutvecklad wankelmotor. Redan nu lanseras dock Mazdas första plug-in hybrid någonsin som dessutom blir märkets största SUV. Jag la i Högsta Växeln och tog mig till Lissabon för att provköra nya Mazda CX-60 PHEV.
Jämför sig med premiumbilar
Mazda pratar om premiumsegment och det är tydligt att man siktar mot stjärnorna med nya CX-60. Det mindre syskonet CX-5 är märkets bästsäljare i Europa och det stora antalet förbokningar av CX-60 skvallrar om stor försäljningsframgång i segmentet.
Storleksmässigt är CX-60 en tämligen stor pjäs som mäter närmare 4,8 meter med en vikt på cirka 2,1 ton. De väl tilltagna yttermåtten förstärks av den långa huven och grillen som är av större storlek. Designen påminner om CX-5 men med en mer muskulös framtoning med större, mer svepande ljus både fram- och baktill.
Den japanska designfilosofin genomsyrar hela bilen, utifrån och in. Exteriören är stilren och de svepande linjerna gör i mitt tycke CX-60 till en attraktiv bil.
Touchskärm, eller inte?
Insidan är även den stilren och layouten är prydlig och enkel. Materialen känns högkvalitativa och utrustningsnivån ”Takumi” bjuder på ljus läderklädsel och ljusa träpaneler. Klimatanläggningen, ratt- och sätesvärme styrs via fysiska knappar och infotainmentskärmen är högupplöst.
Den stora skärmen är dock inte en touchskärm som går att använda under färd. Mazda har valt att enbart göra pekskärmen styrbar när bilen är stillastående. När bilen rullar är det scrollhjulet och knapparna i mittkonsolen som får stå för navigationen av menyerna. Det är en mycket märklig lösning, och även om jag ofta föredrar att använda scrollhjulet känns det vansinnigt att inte kunna peka på skärmen vid behov.
En annan besynnerlig detalj är att växelväljaren först måste dras till höger, och sen ner för att lägga i en växel. Det upplevs inte som en särskilt naturlig rörelse, men det är antagligen en vanesak.
Påhittig ansiktsigenkänning
Väl placerad bakom ratten blev jag instruerad att sätta igång en funktion som läste av mitt ansikte och ställde in förarstolen, head-up-displayen, ratten och backspeglarna till vad bilen ansåg var min optimala körposition.
Funktionen lyckades delvis men krävde ett par justeringar innan jag var nöjd. Det häftiga med vad som annars kan verka som ett onödigt, tekniskt påhitt, är att ansiktsigenkänningen känner av vilken förare som sätter sig i bilen, och ställer automatiskt in alla sparade inställningar redan innan man hunnit nå startknappen.
Priser plug-in hybrid:
Exclusive line – 499 500 kr
Homura – 524 400 kr
Takumi – 539 400 kr
Provkörd testbil (Homura): 614 500 kr
Förvånansvärt agil SUV
Väl ute på de kurviga landsvägarna längs Portugals kust fick jag möjligheten att lära känna CX-60 mer dynamiska sida. Mazdas ingenjörer hade kvällen innan pratat om hur de arbetat med att placera vikten långt ner, och att plattformen i grunden är bakhjulsdriven.
Det råder ingen tvekan om att CX-60 är en tung bil, men styrningen är väl avvägd och den lutar inte särskilt mycket i kurvorna. Mazda har infört ett system som heter ”KPC” som innebär att bilen bromsar insidans bakhjul vid kurvtagning. Det gör att vikten dras in i kurvan och upplevelsen för föraren är att bilen känns bra mycket sportigare än den, baserat på sin storlek, borde vara.
Kvick klump
Elmotorn är kopplad till den åttastegade automatlådan vilket gör att man kan känna växlingarna även när bilen körs i helelektriskt läge och det resulterar i en aningen ryckig färd i stadstrafik. Systemeffekten är dock hög och CX-60 upplevs som riktigt snabb tack vare god respons och kvicka växlingar. Bilen jag körde var en förseriebil som gav ifrån sig en del märkliga ljud, men Mazda lovar att det ska vara borta innan kundleveranserna påbörjas.
Konkurrenter:
–Audi Q5 TFSI e
–BMW X3 xDrive30e
–Volvo XC60 Recharge
Summan av kardemumman
Mazda CX-60 imponerar. Designen är stilren, och insidan känns högkvalitativ och är fylld med teknik. Fyrhjulsdriften skickar mest kraft till bakhjulen och det märks på den agila körupplevelsen. Med andra ord en lyckad debut av märkets första plug-in hybrid som lanseras till ett konkurrenskraftigt pris.
Dessutom utlovar Mazda över 60 kilometer på ren el, något vi kommer att undersöka hur väl det stämmer när modellen kommer till Sverige. CX-60 planeras börja levereras i sommar, och mycket pekar på att den har vad som krävs för att bli en storsäljare i Europa.
För- och nackdelar
+ Bakhjulsdriven layout
+ Kraftfulla motorer
+ Stilren och lättnavigerad interiöör
– Tydliga växlingar i elektriskt läge
– Ingen användbar touchskärm
– Udda växelväljare
Betyg
Sammanfattning
Mazda siktar högt med sin första plug-in hybrid. CX-60 är en välpaketerad bil med ett attraktivt pris i förhållande till prestanda. Designen liknar det övriga utbudet och storleken paketeras utan att den ser svulstig ut. Att elmotorn är kopplad till växellådan gör dock att körning i stadstrafik upplevs som aningen ryckig.