Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid (2021)
Motor: 1,4-liters, 4-cylindrig, bensin + elmotor, sammanlagt 218 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,8 sek
Toppfart: 222 km/h
Vikt: 1 852 kg
Mått: (längd/bredd/höjd):
4866/1871/1450 mm
Pris: Från 567 900 SEK
(testbil cirka 678 800 SEK)

Designfavoriten från Volkswagen, Arteon, lanserades för första gången i Europa under 2017. Mycket har hänt sedan dess och numera erbjuds modellen i en rad olika utföranden. Vi har bland annat tidigare testat sportorienterade Arteon R och Shooting Brake-varianten med dieselmotor. Det på pappret kanske vettigaste alternativet, i relation till vår samtid, är emellertid laddhybriden som kan stoltsera med ett miljötänk à la 2020-talet. Låt oss lägga i Högsta Växeln för att undersöka om Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid har vad som krävs för att konkurrera på den tuffa hybridmarknaden. 

Vi har sagt det förut, men det tål att nämnas igen; Volkswagen har gjort ett riktigt bra jobb med bilens yttre. Dess proportioner är väl genomtänkta och de långa, svepande karosslinjerna som löper från huven till baken bidrar till ett elegant men sportigt intryck. I relation till folkliga Passat framstår Arteon som en fotomodell i bilformat. 

Interiören är emellertid en annan historia. Här ligger det huvudsakliga fokuset på funktionalitet snarare än skön formgivning. Kabinen påminner i stort om den som vi finner i Passat, vilket förvisso inte nödvändigtvis är någonting negativt. Layouten är logiskt utformad och infotainmentsystemet är lätthanterligt – inga överraskningar här. Ett stort minus är däremot alla touchknappar som förpestar användarupplevelsen.

Som baksätespassagerare bjuds det på mängder av benutrymme tack vare bilens väl tilltagna längd och panoramataket lyser upp interiören för en känsla av rymd. Lastkapaciteten har dessvärre fått sig en törn av laddhybridens batteri som äter upp cirka 110 liter av bagageutrymmet. Vad som kvarstår är 455 liter med säten uppfällda vilket står i paritet med en Audi A5 Sportback – här lämnas en del att önska. 

Just hybriddrivlinan – bestående av en bensinmotor på 156 hk samt en elmotor som utvecklar 115 hk – är emellertid också ett starkt köpargument för testbilen i fråga, i varje fall om vi tar Volkswagen på orden. Enligt officiella uppgifter levererar batteriet 57 km WLTP-räckvidd i ren eldrift. Verkligheten är emellertid att den siffran sällan översteg 40 km under tiden som vi testade bilen (förvisso under Sveriges kalla vinterhalvår). Det kan anses vara en duglig räckvidd för innerstadskörning, men jobbpendling på eldrift kan visa sig vara en utmaning för somliga.

Att köra är Arteon eHybrid riktigt bekväm. Fjädringen lutar åt det mjukare slaget vilket inte riktigt överensstämmer med modellens sportiga yttre, men i min mening är det högst välkommet. Bilen färdas mjukt över ojämnheter och körupplevelsen är avslappnad i de flesta lägen. Det är tydligt att Arteon eHybrid sätter komfort i första rummen – den upplevs som raffinerad, mogen och högkvalitativ. 

Arteon är förvisso en riktig blickfångare men inte särskilt rolig att köra, något som spelar till dess fördel. Bilens främsta attribut är istället att vara bekväm och lättkörd. Till råga på allt erbjuds den också med hybriddrivlina, vilket som bekant är omåttligt populärt inom tjänstebilssektorn. Detta är en riktigt potent bil inom sitt segment om man bortser från en aningen snål el-räckvidd och ett sparsmakat bagageutrymme.

För- och nackdelar

+ Snygg design
+ Bekväm
+ Raffinerad körupplevelse

– Krångliga touchknappar
– Snål el-räckvidd

Bygg din bil här!

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid är en potent hybridbil för de som högt värdesätter komfort och ett skönt yttre. Den är långt mer spännande än en Passat, men dessvärre brister modellen på två viktiga punkter: el-räckvidd och lastutrymme.