Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TDI (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 200 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1 768 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4866/1871/1459 mm
Pris: 499 900 SEK (testbil cirka 600 000 SEK)

Att kombinera form med funktion är i många fall lika knepigt som att gå på lina mellan tvillingtornen. Det är sannerligen en konst att lyckas designa något som lyckas med att både vara funktionellt samtidigt som det rent objektivt har en skön form. Arteon Shooting Brake visar att det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra och kan ses som Passat-alternativet för den som vill ha något lite mer spännande än en ordinarie kombi. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen Arteon Shooting Brake.

Utseendemässigt anser jag att Volkswagen har lyckats riktigt väl med Arteon Shooting Brake. Designen känns väl genomtänkt och bilens linjer och proportioner är formidabla. Bilen bibehåller den sportiga andan som man förknippar med en coupé samtidigt som Shooting Brake-karossen väver in en kombis funktionella inslag. Den råder minst sagt bot på problematiken beträffande just en kombi – de premierar ofta funktion framför design varför de säljer som sandaler på Grönland.

På insidan tar i stället funktionalitet första parkett. Layouten är logiskt utformad och infotainmentsystemet är intuitivt och gör precis det man förväntar sig. Den digitala instrumentpanelen är informativ och man har en miljard olika sätt att konfigurera layouten på. Dessvärre har den Volkswagen-touchknappar.

Baksätet är rymligt tack vare bilens längd och det utdragna taket innebär att huvudutrymmet där bak har gynnats. Om man ska räkna liter ligger Arteon Shooting Brake 85 liter under motsvarande Passat, något den mer formsköna designen hos Arteon ansvarar för. Det finns plats för fem vuxna utan problem.

Vår testbil var utrustad med den nya 2-liters fyran som debuterade i Tiguan och vars starkaste egenskaper rör främst förbrukning och raffinering. Arteon SB är något av en lyxkryssare och med dieselmotorn kan man snudd på åka mellan Stockholm och Frankfurt på en tank. Diesel må vara lite ute men Volkswagen är satans bra på att låta det förbli relevant. 

Att köra är Volkswagen Arteon Shooting Brake riktigt trevlig. Komfortnivån är hög och den lämpar sig väl som roadtripbil. När det kommer till mer dynamisk körning lever Arteon inte riktigt upp till det sportiga utseendet. Tyskarna har inte lagt särskilt mycket krut på den sportiga upplevelsen, något som jag anser är till bilens fördel. Vi har även provkört R-varianten som till vis mån råder bot på den problematiken. 

Körupplevelsen är avslappnad och Arteon utstrålar ett väldigt lugn, något som är ovanligt med dagens besatthet av att bilar ska vara så vansinnigt sportiga. Den sjustegade dubbelkopplingslådan växlar snabbt medan dieselmotorn inte alltid känns på hugget. Arteon Shooting Brake med dieselpjäsen är tveklöst kraftfull nog för att omkörningar och för att kännas väl lämpad för motorvägskörning.

Volkswagen Arteon Shooting Brake lyckas väl med att kombinera just form och funktion. Dess främsta merit är dess förmåga att kännas så raffinerad och mogen. Bilen är avslappnande att ratta, bekväm, rymlig och känns högkvalitativ. Arteon Shooting Brake blir aldrig rolig att köra och lämpar sig i stället för att köra långt med, särskilt med dieselpjäsen under huven. Att den dessutom ser fantastiskt bra ut är ett plus i kanten. Arteon Shooting Brake visar att man minsann kan kombinera det bästa av båda världar som sannerligen tilltalar tjänstebilskonnässören.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Volkswagen Arteon Shooting Brake med dieselpjäsen är en tjänstebilsförares våta dröm. Den lyckas kombinera form och funktion och fokuserar mer på komfort snarare än sport. Den ser dessutom riktigt trevligt ut och är obskyr nog för att det ska vara tilltalande.