Test: Volvo XC90
Volvo XC90 T6
Motor: 2.0-liters 4-cylindrig turboladdad bensin, 320 hk, 400 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 km/h på 6.5 sek
Toppfart: 230 km/h
Längd: 4950 mm
Pris: 620 000 SEK
(Testbil cirka 800 000 SEK)
Med nya XC90 försöker Volvo att ta sig an något radikalt. Det är början på den nya eran som Volvo kallar det. Det handlar om att ändra Volvos image från från en bil med Svensson Svensson-konnotation till en lyxbil som skall konkurrera med märken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Jaguar och Range Rover. På den svenska marknaden är ordspråket ”villa, vovve, Volvo” inristat i konsumenternas hjärnor men till Volvos fördel är de två viktigaste marknaderna för Volvo – den amerikanska samt den kinesiska marknaden – redan övertygade om att Volvo är ”skandinavisk lyx” i bilformat.
Det som krävs av Volvo är egentligen att locka till sig yngre konsumenter som inte växt upp med en Volvo 240 GL och försöka att bryta trenden. Att använda artisten Avicii ger belägg för detta. Från ett grundpris på 598 000 SEK (då får man dieseln på 225hk) kostar XC90:n långt över de flestas budget. För en Volvo är det orimliga pengar. Eller är det? Nya XC90 är en oerhört viktig bil för Volvo, den måste göra allt och lite till. Låt oss ta reda på hur de har lyckats genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volvo XC90.
Om man inte är blind ser nya XC90 helt gudomlig ut. Den har en oerhörd närvaro – dels för att den är större än IKEA Kungens Kurva, men också dels för att den har ett sådant minimalistisk – och skandinaviskt – designspråk. Det är en bil som får folk att vända på sig och det tyder på att Volvo gjort ett bra jobb på marknadsföringsfronten men också för att det är en bil som tack vare sina exteriöra attribut drar till sig blickar på samma sätt som George Clooney i egen hög person.
För att ha en chans mot bilar som BMW X5, Mercedes-Benz GL eller Range Rover krävs det att nya XC90:n sannerligen utmärker sig interiörsmässigt. Sätena är bekvämare än massagestolarna man återfinner på världens flygplatser dock om man sitter på den tredje sätesraden måste man vara för kort för Gröna Lund om komforten ska vara optimal.
Infotainment-systemet ser ut som en iPad som integrerats in i mittkonsolen vilket ser fabulöst ut och ljudkvalitén från Bowers & Wilkins-systemet för 30 000 SEK var bättre än på en konsert. Systemet för 80 000 SEK i den Audi A8 L vi provade kan hoppa i sjön. Kruxet är dock att man behöver en kandidatexamen i datorvetenskap för att lära sig hur allt fungerar. Vår testbil hade även massor med buggar då den skickats iväg från fabriken i ett väldigt tidigt skede (tänk er ett spädbarn i bilform) – alla problem på den fronten ska dock tydligen vara lösta enligt Volvo själva.
Bokstavligt talat varenda funktion styrs från skärmen vilket innebär att det kräver att man måste navigera sig genom en labyrint om man vill göra minsta lilla. Det är något som kan anses väldigt paradoxalt med tanke på att Volvo XC90 ska vara världens säkraste bil – på vilken planet är det säkert att lösa en rubikskub samtidigt som man framför ett fordon som konkurrerar med en 747 när det gäller att hitta parkeringsplats?
Det är svårt att definiera nya Volvo XC90 som en körglad bil. Det är i alla sammanhang en väldigt luddig stämpel. Volvo XC90 är alltså inte körglad på samma sätt som en BMW M4 eller en Opel Adam S utan snarare som en Mercedes-Benz S-Klass eller en Range Rover. Det är inte en prestandamaskin som man slungar runt på landsväg men när det behövs far den iväg med samma auktoritet som en armégeneral och slukar mil i samma takt som en kamel slukar vatten.
Det är dock inte en bil man vill trycka på i utan man njuter av att helt obehindrat glida runt helt avskärmad från omvärlden. Nya Volvo XC90 är en bil med pondus och en bil man mer än gärna tillbringar timme efter timme bakom ratten. Det är exakt så bilen ska kännas om den ska ha en chans mot exempelvis de tre stora tyskarna.
Med den adaptiva luftfjädringen för 22 000 SEK är nya XC90:n som ett moln. Även sätena är hiskeligt bekväma och kupéljudet har samma attribut som det man återfinner i ett klassrum samtidigt som tysta leken pågår. Det är en komfortabel bil rakt igenom och även efter en långkörning på 10 timmar kände jag mig mer utvilad än efter en god natts sömn.
Med nya Volvo XC90 har Volvo sannerligen gjort ett gediget jobb. Bilen har mer att leva upp till än Barack Obamas döttrar och konkurrensen inom segmentet den försöker ta del av är tuffare än att kvala till de Olympiska Spelen. Nya XC90:n är en helt förträfflig bil som känns och beter sig precis på det sättet som sig bör. Den är kriminellt komfortabel, pyramidalt praktisk och sensationellt sällskaplig. Det är en hemtrevlig bil som förtjänar rejäla framgångar. Volvo XC90 – bevis på att den nya eran ser ljus ut.
Betyg
Sammanfattning
Nya XC90:n är en helt förträfflig bil som känns och beter sig precis på det sättet som sig bör. Den är kriminellt komfortabel, pyramidalt praktisk och sensationellt sällskaplig.