Test: Hymer Grand Canyon S – husbilen som tar dig överallt
När man pratar om Alperna på vintern, tänker man sällan på att åka dit för att campa. Men det var precis vad vi gjorde under några iskalla dagar i början av december i en Hymer Grand Canyon S.
Som vi tidigare rapporterat följde vi med till Österrike när Mercedes arrangerade eventet ”Snowy-top” för att låta journalister från hela världen provköra modeller som Mercedes-AMG S 63, Mercedes-Benz S 680 Guard och helt nya elektriska CLA under de mest utmanande förhållandena.
Foto: Mercedes-Benz
Camping i Alperna
Målet med Grand Canyon S, som bilen heter, är att möjliggöra spontanitet utan att kompromissa med komforten – du ska helt enkelt kunna åka vart du vill, när du vill och stanna så länge du vill.
Storleksmässigt placerar den sig precis ovanför Mercedes-Benz Marco Polo, som min kollega Morgan provkörde i Skottland, men den är samtidigt mindre än en traditionell husbil.
Hymer med värmeresurser som en bastu
Få platser kan konkurrera med de lockande campingmöjligheterna vid ett bergspass nära ett skidsystem i Alperna när man ska utvärdera en av de mest premiuminriktade camperversionerna baserad på en befintlig skåpbil.
Kvicksilvret hade krupit ner en rejäl bit under nollan och och snön yrde runt campingbilen – som stod placerad på kanten till en flera hundra meter djup ravin.
Under de få, men iskalla stegen från platsen där jag blev avlämnad till skjutdörren på Hymern, var det lätt att föreställa sig att detta inte skulle bli den mest behagliga natten.
Men mina farhågor skingrades snabbt när jag öppnade skjutdörrarna – varm och behaglig luft strömmade ut, och Hymer hade verkligen lyckats skapa en smakfull interiör i skandinavisk stil.
På tal om det skandinaviska inslaget levereras flera av de olika interiörkomponenterna, som skjutbara takluckor, från det svenska företaget Dometic.
Konnektivitet för husbilar
Det här skulle nog inte bli så illa ändå, tänkte jag samtidigt som jag justerade ner temperaturen via den digitala touchdisplayen – trots den isande kylan utanför skulle 25 graders värme knappast ge mig en god natts sömn.
Touchdisplayen och det tillhörande telematiksystemet, Hymer Connect System, kan användas för att styra uppvärmning, varmvatten, belysning och kylskåpstemperatur.
Dessutom kan all fordonsinformation, som mätarställning, el- och vattennivåer, hämtas till mobilen, vilket gör det möjligt att justera komfortinställningarna var man än befinner sig.
Dock krävs en internetuppkoppling, vilket kanske inte alltid är tillgängligt där Hymern tagit en.
Bortanför vägnätet
På tal om framkomlighet är Grand Canyon S utrustad med rejäla terrängdäck från Goodrich på 16-tumsfälgar, hasplåt i aluminium samt samma fyrhjulsdrift och motor som i den vanliga Sprinter 4×4. Det innebär 190 dieselhästkrafter och 450 newtonmeter.
När vi testade modellen i bergspasset Timmelsjoch presterade den riktigt bra, trots de utmanande förhållandena med växlande svartis och lössnö – något som lovar gott för den äventyrslystne.
När man väl har hittat den perfekta ställplatsen behöver man inte oroa sig för hur länge man kan stanna där. Det nya självförsörjande elsystemet använder LiFePo4-litiumbatterier och eliminerar behovet av ett backup-blybatteri.
Som kund har man möjlighet att välja kapacitet mellan 80 Ah till 320 Ah och batterisystemet kan laddas via generator, solcellspaneler eller landström.
Hymer Grand Canyon S är frihet på fyra hjul
Hur bra sover man längst bak i fordonet, där dubbelsängen är placerad? Den stämningsfulla belysningen, som kunde dimmas i flera steg, tillsammans med den eleganta interiören skapade utan tvekan goda förutsättningar – särskilt i kombination med den friska alpluften.
Däremot bör man inte vara alltför lång, då jag med mina dryga 180 centimeter fick inta en diagonal sovposition för att undvika att känna mig trängd. Detta är något att ha i åtanke om man är särskilt lång och planerar att sova fler än en person.
Om man väl löser det problemet sover man utmärkt, och helhetsupplevelsen präglas av en känsla som påminner om ett litet, skandinaviskt hotellrum.
Om man vill ha med sig fler personer finns möjligheten att utöka med ytterligare tre sovplatser.
En tilläggsdel förvandlar soffan i det som kan kallas vardagsrummet till en extra säng, och med ett uppfällbart tak kan två personer sova på taket, skyddade av den uppfällda tältduken.
När frukosten levererades till vanen och jag öppnade skjutdörrarna möttes jag av en fantastisk vy över alptopparna. Känslan av att kunna kliva rakt ut till dagens destination och äventyr var helt oslagbar.
Känslan av att kunna styra kosan precis dit man vill och sedan stanna där under en längre tid är onekligen lockande och jag ser fram emot att genomföra ett mer omfattande test längre fram.
Hymer Grand Canyon S (2025)
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor, 190 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Vikt: Över 2 857 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5930/2060/2760 mm
Pris: Från 1 350 000 SEK
Hymer Grand Canyon S
Hymer Grand Canyon S är en husbil som är tänkt att kunna ta dig över stock och sten. Komfortnivån är hög och bilen kan köras långt från civilisationen.