Test: Ineos Grenadier provkörd – när du vill köra jorden runt
Vad gör man om man är miljardär och tycker att det saknas en bil på marknaden? Bygger den själv, såklart. Det var precis vad Jim Ratcliffe gjorde när han ansåg att utbudet av robusta terrängbilar var bristfälligt. Resultatet? Ineos Grenadier – en modern tolkning av det funktionella terrängfordonet.
När Land Rover Defender lades ner i januari 2016 såg Ratcliffe behovet av en ersättare. Målet var att skapa en pålitlig och funktionell terrängbil med samma själ som en Defender, men med tillförlitligheten hos en Toyota Land Cruiser.
Idén föddes 2017 och fem år senare, i juli 2022, rullade den första produktionsmodellen ut ur fabriken. Utseendet påminner starkt om Defender, och det är ingen slump. Ratcliffe försökte köpa originalverktygen för Defender men fick nobben av Jaguar Land Rover.
Han tog då saken i egna händer och investerade 17,2 miljarder kronor för att skapa en bil som levererar i de mest utmanande förhållanden.
Foto: Marcus Berggren
Funktion först – design därefter
Grenadier följer en klassisk formel för funktionell design. Dess boxiga form maximerar utrymme, håller produktionskostnader nere och gör det enkelt att bedöma bilens dimensioner.
Detta designmantra känns igen från legender som Mitsubishi Pajero, Mercedes G-klass och Land Rover Defender.
Grenadier tar det till nästa nivå med sin robusta interiör där varje detalj är skapad med praktiska behov i åtanke.
Alla reglage är vattentåliga och solida, och det finns dräneringspluggar i golvet för att enkelt kunna rensa ut vatten.
Interiören påminner om BMW, vilket har sin förklaring – Grenadiers drivlina inkluderar en rak sexcylindrig motor och en förstärkt åttastegad ZF-växellåda, båda från det bayerska märket.
Man får således samma växelväljare och reglage.
Grenadier erbjuds med två motoralternativ: en dieselmotor på 242 hästkrafter eller en bensinare med 278 hästkrafter. Vi testade dieseln, som passar bilens karaktär utmärkt.
En unik körupplevelse
Det första som märks när du sätter dig bakom ratten är den unika styrningen. Ratten återgår inte automatiskt till neutralläge, en funktion som är avsedd för terrängkörning – perfekt för ojämna underlag där du vill undvika plötsliga rörelser.
Men det innebär också att stadskörning kräver en hel del extra arbete. Styrningen förstärker bilens känsla av robusthet men kan kännas krävande i vardagen.
Trots det är kupén tyst, och de stora hjulen bidrar till en bekväm körupplevelse på längre sträckor.
Under vårt test i Åre körde vi både på grusvägar och i enklare terräng. Med funktioner som lågväxel och en vadknapp, som stänger av fläktarna vid vattenpassager på upp till 80 cm djup, visade Grenadier snabbt att den är byggd för extrema förhållanden.
Allt i bilen är genomtänkt för att klara de mest krävande miljöer, och den ger intrycket att den kan ta dig från Åre till Djibouti utan problem.
Ineos Grenadier slår ett slag för frihet
Ineos Grenadier står ut som en renodlad terrängbil i en tid då många fordon försöker vara allt-i-allo.
Medan andra som Toyota Land Cruiser och Mercedes G-klass blivit mer vardagsanpassade, håller Grenadier fast vid sitt ursprungliga syfte: maximal framkomlighet oavsett terräng.
Nackdelen är att denna kompromisslöshet gör den mindre praktisk för vardagsbruk. För dig som värderar frihet och äventyr framför bekvämlighet är det dock en perfekt match.
Grenadier placerar sig i samma nisch som Toyota Land Cruiser 70 och erbjuder en frihetskänsla som är svår att hitta i dagens utbud av bilar.
Om frihet är din definition av lyx är Ineos Grenadier bilen som levererar det – och lite till.
Ineos Grenadier (2024)
Motor: 3-liters rak sexa, diesel, turbo, 249 hästkrafter, 550 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 9,9 sekunder.
Toppfart: 160 km/h.
Vikt: 2 700 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4856/1930/2036 mm.
Pris: från 761 000 kronor
Ineos Grenadier
Ineos Grenadier gör exakt det man förväntar sig av den och är en av marknadens mest ändamålsenliga fordon.